NYHET22 februari 2019

Enat näringsliv stödjer ansvarsfull lockout

"Hamnarbetarförbundets agerande drabbar hela Sverige. Det skadar näringslivet och vår handel med andra länder. Nu måste detta få ett slut", säger Jan-Olof Jacke, Svenskt Näringslivs vd.

Jan-Olof Jacke, vd på Svenskt Näringsliv.Foto: Henrik Montgomery/TT

Svenska Hamnarbetarförbundet har under årets två första månader lagt cirka 120 varsel om stridsåtgärder mot 17 hamnar runt om i Sverige. Det har handlat om punktstrejker, men de har varit återkommande och de senaste varslen innebär strejk över hela dagar.

Sveriges Hamnar har svarat med lockout mot Hamnarbetarförbundets medlemmar i konsekvens med Hamnarbetarförbundets varsel. Det har inte hindrat Hamnarbetarförbundet från att lägga ytterligare varsel. Därför tvingas nu Sveriges Hamnar varsla Hamnarbetarförbundets medlemmar om ytterligare lockout.

– Det är ett nödvändigt steg i en situation som blivit ohållbar. Lockouten har starkt stöd bland Svenskt Näringslivs alla sektorer, säger Jan-Olof Jacke.

Lockouten är riktad mot Hamnarbetarförbundets medlemmar. Den är utformad för att möjliggöra så mycket som möjligt av driften genom att den gäller lediga dagar, inhyrning och övertidsarbete.

Hamnarbetarförbundet har tackat nej till två medlarbud i den här medlingen. Inräknat medlingarna i Göteborgs hamn under 2016 och 2017 har Hamnarbetarförbundet därmed sagt nej till kollektivavtal fyra gånger de senaste åren.

– Hamnarbetarförbundet har fått allt vad de har begärt, utom det som Sveriges Hamnar inte kan ge dem utan att bryta mot det gällande kollektivavtalet med Transportarbetareförbundet.

– Det finns skäl att allvarligt ifrågasätta om Hamnarbetarförbundet verkligen är intresserade av kollektivavtal och fredsplikt. Deras agerande skadar den svenska arbetsmarknadsmodellen. De utnyttjar en lucka i lagen som alla riksdagspartier utom Vänsterpartiet är överens om ska täppas till.

Lockouten gäller till den 31 juli. Enligt arbetsmarknadsminister Ylva Johansson ska en lagändring som begränsar rätten att strejka mot företag som redan omfattas av kollektivavtal införas den 1 augusti.

– Det är bra att lagen ändras. Samtidigt är det flera månader dit, månader då Hamnarbetarförbundet kan fortsätta sina skadliga strejker och blockader. Det är viktigt att alla som värnar den svenska arbetsmarknadsmodellen tar avstånd från Hamnarbetarförbundets missbruk av konfliktvapnet, säger Jan-Olof Jacke.

KonfliktreglernaHamnkonflikten i Göteborgs Hamn
Skriven avRedaktionen