NYHET22 januari 2019

Hamnarbetarförbundet nobbade bud – nu bryter konflikten ut

Sveriges Hamnar accepterade det bud som parterna i hamnkonflikten fick av medlarna på tisdagen. Men Hamnarbetarförbundet ratar budet. Det innebär att konflikten kommer att bryta ut på onsdag morgon.

I fredags utsåg Medlingsinstitutet tre medlare i hamnkonflikten. Sedan dess har det pågått en intensiv medling som resulterade i att medlarna på tisdagsmorgonen gav parterna ett bud. Budet innebär att Hamnarbetarförbundet skulle få ett kollektivavtal, som de alltså har begärt. Men Hamnarbetarförbundet säger nej.

Sveriges Hamnar beskriver nu läget som allvarligt.

– Konsekvenserna av Hamnarbetarförbundets strejker kommer att bli stora. Svenska företag och arbetstillfällen hotas, säger vice vd och förhandlingschef Joakim Ärlund.

De första strejkerna bryter ut onsdag morgon klockan 7. Sammantaget har Hamnarbetarförbundet varslat om 25 strejker i 15 hamnar.

Läs mer på Arbetsmarknadsnytt

KonfliktreglernaKonflikten i Göteborgs hamn