NYHET24 oktober 2017

Konflikten i hamnen långt ifrån över

Konflikten i containerterminalen i Göteborgs hamn är inte över. Trots att inga formella stridsåtgärder pågår är läget inte lugnt. Enligt Transportföretagens vd Mattias Dahl försvårar Hamnarbetarförbundet verksamheten i hamnen, skriver Arbetsmarknadsnytt.

– Striden finns där, men just nu slår inte parterna på varandra på det officiella sättet, säger Transportföretagens vd Mattias Dahl.

Vid minst ett tillfälle har det hänt att ett stort antal hamnarbetare har sjukanmält sig när de tidigare hade anmält sig för att arbeta extra vid ett specifikt tillfälle.

– Det är klart att man inte behöver vara alltför konspiratoriskt lagd för att inse att de inte alla var sjuka. Samtidigt är ju det här väldigt svårt, eftersom när folk säger att de är sjuka, så är ju utgångspunkten i vårt land att vi tror på det och respekterar det, säger Mattias Dahl.

Osäkerheten i hamnen gör att rederierna många gånger fortfarande väljer bort Göteborgs hamn.

– Vi har inte fått tillbaka de volymer som vi hade innan. Så även om arbetet i hamnen skulle funka, så är det för få rederier som väljer att trafikera den, säger Mattias Dahl.

Han menar att innan APM Terminals kom in i hamnen så fick Hamn4an mer förmåner än de egentligen hade rätt till, i takt med att de ville det eller var missnöjda med något i hamnen.

– Bottenplattan har alltid varit kollektivavtalet, Hamn- och stuveriavtalet, som är ett bra avtal för arbetstagarsidan. Men utöver det har Hamnarbetarförbundet krävt en massa andra saker och fått det.

Enligt Mattias Dahl har det handlat om lön och mer ledighet men också andra saker.

– Löpande har de fått en massa saker och till slut blev det samlade paketet extremt fördelaktigt. Det är klart att när den nya arbetsgivaren inte kan leverera allt detta, då blir det en försämring för Hamnarbetarförbundet när de måste falla ner på den nivå som kollektivavtalet ligger på, fortsätter han.

– Det råder inget tvivel om att det är Hamnarbetarförbundet som har startat konflikten i containerterminalen.

Läs hela intervjun på Arbetsmarknadsnytt

Konfliktreglerna