NYHET20 februari 2019

”Återkoppling måste få ta plats”

Vi frågade tre deltagare på seminariet där rapporten Anställdas syn på lön, motivation och prestation presenterades, vad de anser om resultatet. De svarade så här.

Martina Höök, förhandlare, Installatörsföretagen.

Martina Höök, förhandlare, Installatörsföretagen:

– Det är väldigt intressant att forskarna kunnat bryta upp frågorna, och bryta ner dem, till så många delar och peka på vad som legitimerar lönesättningen. Det här tar jag absolut med mig till min organisation. Jag tror att jag kan använda mig av den här kunskapen på ett pedagogiskt sätt när jag hjälper företag att jobba med lönebildning, och motivera varför de bör lägga mer energi på individuell och differentierad lönesättning för att öka motivationen.

Åsa Ström, vice ordförande, Sacos studentråd:

– I den unga generationen får vi ofta kritik för att vi vill ha för mycket coaching och återkoppling, och att det inte finns tid till det. På vissa arbetsplatser finns det inte tillräckligt med handledning för studenter eller nyutexaminerade i arbetslivet. Men här lyfts just det fram som något som man ska ta sig tid till. Det bekräftar att återkoppling måste få ta plats och att facket kan vara med och driva på.

Ulrika Edwinson, förbundsdirektör, Sveriges Psykologförbund:

– Jätteintressant! Jag tycker att det som sticker ut mest är att ledarskapet och arbetsklimatet har så stor betydelse för lönebildningen. Det spännande är att forskningen bekräftar att alla de här faktorerna hänger ihop på ett tydligt sätt. Nu behöver vi fundera över hur vi tar in den här kunskapen i vårt arbete.

LönebildningLönesättning
Skriven avKarin Myrén