Så jobbar Spotify med löner

NYHET Publicerad

SÄTTA LÖN Dialog, prestation och motivation var nyckelord under Lönebildningsdagen 2017 som i år var mer välbesökt än någonsin. Arvid Hedman från Spotify berättade att mycket av lönesättningen läggs på cheferna. ”Vi tror att den närmaste chefen är bäst lämpad att utvärdera prestationen.”

Elaine Eksvärd, retorikexpert och Arvid Hedman, ansvarig för compensation & benefits på Spotify.
Foto: Sören Andersson

Elaine Eksvärd, retorikexpert och Arvid Hedman, ansvarig för compensation & benefits på Spotify.

Intresset var rekordstort när Svenskt Näringsliv för tredje året arrangerade Lönebildningsdagen med rubriken ”Framgångsrik lönesättning – att sätta rätt förväntansbild och rätt lön”. Industrisalen i Näringslivets hus var helt fullsatt med 250 deltagare från hela landet som kommit för att lyssna på intressanta talare på scenen, nätverka och diskutera lönebildning med varandra.

Svenskt Näringslivs vice vd Peter Jeppsson inledde dagen med att konstatera att trots att det första sifferlösa avtalet kom för 25 år sedan, så står de fortfarande för en relativt liten andel i Sverige.

– En alldeles för stor andel av avtalen är rena tarifflöner där individens lön bestäms centralt och inte alls tar hänsyn till individens prestation och företagets förutsättningar.

Företags- och medarbetarnära lönesättning handlar om en löpande process där det är dialogen kring det ekonomiska utrymmet, hur det går för företaget, och bedömningar av prestationer som skapar grunden – inte ”centrala förhandlingar i Stockholm”, slår han fast.

– I stället för att prata om lika lön för lika arbete tittar man på lika lön för lika utfört arbete.

Arvid Hedman, ansvarig för compensation & benefits på Spotify globalt, påpekade att det inte finns några generiska lösningar för hur individuella löner ska sättas.

– Jag tror mycket på att gräva där man står. Har man en modell som fungerar hyfsat – fortsätt att göra den bättre. Det är viktigare att man differentierar än hur man gör det. 

På frågan om varför det är viktigt att sätta lön efter prestation svarade Arvid Hedman att han inte hittar några bättre alternativ.

– Någonting måste man sätta lön efter. Egentligen är kultur och ledarskap det som bäst driver motivation i ett företag. Kompensationen är inte så viktig. Att man ofta pratar om den som viktig beror på att det är svårare att säga att man är missnöjd med ledarskapet än med lönen.

På Spotify får cheferna ett stort ansvar i lönesättningen, samtidigt som de får stor frihet.

– Vi tror att den närmaste chefen är bäst lämpad att utvärdera prestationen. De ska vara närvarande och veta vad medarbetarna gör.

Nu tittar företaget efter ett verktyg för att objektivt mäta skillnaden mellan en absolut prestation och rörelsen på prestationen. Performance development, prestationsutveckling, handlar om att medarbetarna ska vilja vara lite bättre imorgon än idag, förklarar Arvid Hedman.

För Spotify är det intressant att hitta dem med en starkt uppåtgående kurva, som har framtida potential att utveckla sin kompetens snabbt, särskilt med tanke på den snabba teknikutvecklingen.

– Vi vill satsa mer på dem eftersom vi tror att de på sikt bidrar mer till verksamheten än personer som ligger högre från början men som inte utvecklas lika snabbt.

Även retorikexperten Elaine Eksvärd, som nyss kom ut med boken Vi måste prata, talade om betydelsen av bra kommunikation för att lyckas med medarbetarnära lönesättning.

– Lönesamtal är ett av de svåraste samtalen. Om du som chef under ett lönesamtal har ett dåligt besked är det viktigt att ge det först och att därefter förklara vad som ligger bakom – inte tvärtom. Då slipper medarbetaren förväntansångesten fram till att själva beskedet kommer.

Chefen behöver även känna till vem medarbetaren är och hur han eller hon vill att samtalet ska vara. Det är viktigt att chefen är medveten om att olika personlighetstyper har olika behov och styrkor.

– Är medarbetaren en introvert, extrovert eller ambivert person? Det är viktigt att skilja på sak och person. Hur chefen formulerar sig spelar stor roll.

Generellt får medarbetare som låter som att de vet vad de pratar om mer uppskattning. De övertygar mer än de som inleder sina meningar med ”jag känner” eller ”jag tycker”. Många tycker illa om att berätta om sina fördelar – särskilt kvinnor, enligt Elaine Eksvärd.

– Det är ju inte bra i lönesamtalet med tanke på att chefer tenderar att belöna de som berättar att de jobbar, mer än de som faktiskt jobbar. Därför är det viktigt att ”skryta” mer.

Det gäller att ge introverta lågmälda medarbetare samma chans som extroverta personer som helt naturligt ser till att berätta vad de har gjort bra, konstaterar Elaine Eksvärd.

– Folk är olika. Vissa tar aldrig kredd för det som de har gjort och det är lätt att missa som chef.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Här tar medarbetarna fram lönemodellen

LÖNEBILDNING På Gnosjö Automatsvarvning tog medarbetarna fram den nya bedömningsmodellen som ligger till grund för lönesättningen. Nu är det tydligare för alla hur de kan påverka sin lön och karriärutveckling, enligt vd:n Linda Fransson.
NYHET Publicerad:

Lönesättning som förändrar beteenden

STRATEGI För Epiroc i Kalmar var det en fullträff att koppla lönekriterierna rakt av till den värdegrund som företaget tagit fram. ”Löneprocessen driver precis det vi vill driva – förbättrade beteenden”, säger vd:n Jenny Heimersson.
NYHET Publicerad:

Därför fungerar sifferlöst så bra i energibranschen

HALLÅ DÄR Nikta Nabavi, ansvarig för Unionens kollektivavtal inom energibranschen. Varför fungerar sifferlösa avtal så bra inom det området?
NYHET Publicerad:

AP-fond lockar med hållbarhet och mångfald

REKRYTERING När ungdomar söker jobb vill de inte bara veta vad en arbetsgivare gör, utan även hur jobbet utförs. ”Lönen har nog fortfarande en viss status men lika mycket status ligger i att företaget har schysta värderingar”, säger Eva Halvarsson, vd på Andra AP-fonden.
NYHET Publicerad:

Unga vill göra karriär – men har inte bråttom

MILLENNIEGENERATIONEN Att unga bara vill vidare till nästa jobb för att få upp lönen är en missuppfattning, konstaterar Isak Petrén, senior analytiker på Willis Towers Watson. ”Millennials vill göra karriär men det är inget måste att byta jobb för att åstadkomma det”, säger han.
NYHET Publicerad:

Så stärker prisade Centiro företagskulturen

STRATEGI På Centiro blir medarbetare sedda som individer samtidigt som de hela tiden får utmaningar som utvecklar. I en väl fungerande arbetsmiljö och kultur är lönen inte den viktigaste frågan, enligt koncernchefen Niklas Hedin.
NYHET Publicerad:

Almega jobbar vidare för fler sifferlösa avtal

HALLÅ DÄR Stefan Koskinen, förbundsdirektör Almega Tjänsteföretagen. Vad ser ni som viktigast när unga väljer arbetsgivare?
NYHET Publicerad:

”Återkoppling måste få ta plats”

RUNDFRÅGA Vi frågade tre deltagare på seminariet där rapporten Anställdas syn på lön, motivation och prestation presenterades, vad de anser om resultatet. De svarade så här.
NYHET Publicerad:

Fast lägstalön högt på Unionens agenda

HALLÅ DÄR Sara Hedman-Hallonstén, avtalsspecialist på Unionen. Vad har ni fokus på just nu när det gäller lönebildning?
NYHET Publicerad:

Lönen inte viktigast för motivationen

FORSKNING Lönen är bara en av många faktorer som motiverar och får medarbetare att prestera bättre på arbetet. Det finns annat som är viktigare, visar en ny forskningsrapport.
NYHET Publicerad:

Att förstå lönen är A och O

KRÖNIKA Sannolikheten att en medarbetare accepterar en förändring, en bedömning eller en nödvändig åtgärd är mycket större om ledaren kan få medarbetaren att förstå VARFÖR. Det gäller även vid lönesättning, skriver Edel Karlsson Håål.
NYHET Publicerad:

Här smäller utveckling högre än lön

KOMPETENS Trots att lönerna trissats upp i byggbranschen står TL Bygg fast vid att lönerna ska vara marknadsmässiga och inte skena iväg. Företaget har i stället satsat extra mycket på att personalen mår bra och får utvecklas.
NYHET Publicerad:

Rättvis lön – vad är det?

KRÖNIKA Att lönesättning ska vara rättvis är givetvis en rimlig ambition. Men redan i teorin kring begreppet rättvisa uppstår utmaningar, enligt lönebildningsexperten Edel Karlsson Håål.
NYHET Publicerad:

Lönerna får inte halka efter hos global hälsovårdsjätte

STRATEGI Johnson & Johnson i Helsingborg följer det amerikanska moderbolagets övergripande modell för lönesättning. Lönesystemet är ett sätt att vara en attraktiv arbetsgivare, enligt Karin Markenholm, hr-ansvarig.
NYHET Publicerad:

Värderingar lockar mer än lön

KOMPETENS För ett litet startupbolag är höga löner sällan ett möjligt sätt för att locka rätt kompetens. Beteendelabbet har lyckats så bra att vissa till och med går ner i lön för att få jobba där, berättar vd:n Ida Lemoine.
NYHET Publicerad:

Lyssna på kunderna innan lönen sätts

KOMMENTAR Vi måste ha bättre underlag för att bedöma arbetsprestationer, och säkerligen blir företagens lönesättning bättre om det finns ett kundperspektiv. Det skriver löneexperten Edel Karlsson Håål.
NYHET Publicerad:

Upptakt för nästa års avtalsrörelse

HALLÅ DÄR Förberedelserna inför avtalsrörelsen år 2020 är redan igång. Det handlar bland annat om uttalanden om förväntade löneökningar och diskussioner om de ekonomiska förutsättningarna. Om ungefär ett år kommer förhandlingarna igång med kravväxling inom industrin, berättar vice vd Peter Jeppsson.
NYHET Publicerad:

Tre faktorer som stärker medarbetares motivation

MOTIVATION Genom att koppla lönen till faktorer som styr inre motivation ökar de anställdas engagemang och prestation. ”Det ökar sannolikheten för att medarbetarna vill satsa och lägga mer energi på arbetet”, säger psykologiforskaren Helena Falkenberg.
NYHET Publicerad:

Lönematris kopplar samman prestation och resultat

RUSTA-ANDAN Sedan ett år tillbaka använder Rustas lager en egen matris för att utvärdera medarbetares prestationer och sätta lön. Nu har den spritt sig till varuhusen. Tydlighet är nyckelordet, enligt Annika Holm Sundström, hr-chef.
NYHET Publicerad:

"Modernisera kollektivavtalen"

AVTAL Kollektivavtalen måste moderniseras för att vara relevanta. Främst handlar det om att individanpassa dem till grupper som gig-jobbare, småbarnsföräldrar och seniorer, enligt Lee Wermelin på Civilekonomerna. ”Vi måste våga lyfta på locket och se om det finns annat som är viktigare än lön och arbetstimmar”.