NYHET5 mars 2018

Parterna och regeringen överens om etableringsjobb

Fack och arbetsgivare har nått en överenskommelse med regeringen om etableringsjobb för nyanlända och långtidsarbetslösa. Målet är att minst 10 000 personer ska komma i arbete.

Foto: TT

Förhandlingarna pågick in i det sista, men under måndagseftermiddagen presenterade regeringen och arbetsmarknadens parter det nya förslaget till etableringsjobb. I slutet av november kom Svenskt Näringslivs medlemsförbund och flera LO-förbund överens om en principöverenskommelse och sedan dess har parterna förhandlat med regeringen.

– Trots en god arbetsmarknad så står många människor utanför arbetsmarknaden och har svårt att få jobb. Det handlar om långtidsarbetslösa och relativt nyanlända. Sverige tog emot fler flyktingar än något annat EU-land och har därför stora utmaningar. Men vi har också stora rekryteringsbehov. Etableringsjobben är en viktig nyckel i detta, sa arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S) under en pressträff.

Målet är att satsningen totalt ska omfatta minst 10 000 individer. Enligt det nya förslaget ska arbetsgivarens lönekostnad uppgå till 8 400 kronor per månad, medan den statliga individersättningen ska uppgå till högst 9 870 kronor per månad.

För arbetsgivarnas del begränsas därmed den totala lönekostnaden och den tidsbegränsade anställningen sträcker sig till högst två år. Hela idén är att göra det enkelt och attraktivt att anställa, underströk Anders Weihe, förhandlingschef Teknikföretagen.

– Risken att anställa någon blir utomordentligt låg och kostnaden begränsas. Många företagare har tidigare dragit sig för att det har varit krångligt. Nu blir det ett enkelt system.

Stefan Koskinen, arbetsgivarpolitisk chef på Almega, instämde i beskrivningen:

– Det har varit viktigt att det ska vara obyråkratiskt för företagen.

Avtalen ska gälla fem år från antagandet och en partssammansatt nämnd för tillämpning och efterlevnad ska skapas.

Läs hela artikeln på Arbetsmarknadsnytt.se

Arbetsmarknad