NYHET30 augusti 2017

Flygbransch ser hellre miljövänligt bränsle än flygskatt

Flygskatten ger inte några tydliga miljöeffekter. Det menar till och med miljöorganisationerna. Ändå tänker regeringen gå vidare med förslaget. Om den ändå införs, varför inte göra som i Norge och använda skatteintäkterna till att öka tillgången på miljövänligt flygbränsle, menar den svenska flygbranschen.

Anna Wilson, generalsekreterare för branschorganisationen Svenskt Flyg.

Om regeringen får som den vill införs en flygskatt i Sverige, troligtvis redan i april nästa år. Sverige blir då ett av få länder med en särskild skatt på flygresor. I dagsläget är det enbart i Tyskland, Storbritannien, Norge och Österrike som passagerarna beskattas för sina resor. Men nyligen har Tyskland flaggat för att avskaffa den egna flygskatten, Österrike har bestämt att halvera den och Skottland vill helt avskaffa den brittiska skatten på resor från Skottland.

Även i Sverige är kritiken hård mot regeringens planer.

– Det är en provokation att lägga fram en skatt som sågats av 8 av 10 remissinstanser och kritiserats brett över hela Sverige och som inte har stöd i Riksdagen, säger Anna Wilson, generalsekreterare i branschorganisationen Svenskt Flyg.

Remissinstanserna har bland annat vänt sig mot det faktum att skatten inte får någon klimateffekt. Det beror bland annat på att den är utformad som en passagerarskatt, varje resenär innebär ett skatteuttag. Alltså spelar de utsläpp som flygplanen de facto gör mindre roll. Två halvfulla flygplan som flyger en sträcka ger samma skatt som ett fullsatt flygplan på samma sträcka, men ger dubbelt så mycket utsläpp. Flygskatten uppmuntrar också flygbolagen att behålla äldre flygplan längre eftersom de nya, med effektivare motorer och mindre utsläpp, ofta har fler stolar ombord. Ju fler passagerare ombord, desto högre skatt.

Flygbolagen menar också att i den knivskarpa konkurrens som råder idag går det inte att ta ut hela skatten direkt av passagerarna, möjligen hälften. Skatten blir därmed en ökad kostnad för de redan hårt pressade flygbolagen.

– Det leder det till att branschen får sämre möjligheter att investera i miljövänlig teknologi och förnybara bränslen, fortsätter Anna Wilson.

Det visar situationen hos det svenska flygbolaget BRA som har som målsättning att halvera utsläppen per passagerare fram till 2025. Det ska ske genom dels en nya och mer miljövänlig flygplansflotta, dels en ökad satsning på biobränsle. Därför byttes nyligen samtliga äldre propellemaskiner ut mot nya flygplan som minskar utsläppen med 25 – 30 procent. Men nästa investering, i nya jetflygplan med lika stor miljöeffekt, den ligger på is i väntan på effekterna av skatten.

Att flygskatten inte får de avsedda miljöeffekterna är något som även delar av miljörörelsen håller med om. Mattias Goldman, vd för den gröna tankesmedjan Fores, menar att en flygskatt lika för alla, resenärer som flygplan, ger fel signal och är rent av dum.

– Det viktigaste är att hejda klimatförändringarna, inte ”minska flygandet” som det ofta står i debattartiklarna. Låt förnybart flyg landa billigare än fossilt. Norska stortinget har redan beslutat det, medan vi i Sverige diskuterar och utreder om det är lagligt eller inte, skriver han i en debattartikel.

Norge arbetar nu på att använda de intäkter som flygskatten där ger, till att minska flygets klimatpåverkan. Avinor, motsvarigheten till svenska Swedavia, studerar just nu två förslag, Antingen används de till en fond som understödjer arbetet med biobränsle eller så köper man konkret in biobränsle för flygbolagens räkning. En arbetsgrupp har satts samman och där ingår den norska sammanslutningen för företag inom flygbranschen, flygbolagen Norwegian och SAS tillsammans med miljöorganisationer och intressenter i biobränslebranschen. Bland andra SAS tankar idag biobränsle i både Oslo och Bergen och menar att en ökad efterfrågan på miljövänligt flygbränsle är förutsättningen för att det ska bli ekonomiskt försvarbart att tanka bio.

– En satsning på biodrivmedel i kombination med effektivare flygplan och rakare flygvägar är de insatser och metoder som ger bäst klimateffekt, skriver SAS i ett pressmeddelande.

SkatterInfrastruktur
Skriven avAnders Carlsson
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist