Industriföretagen fortsätter att skrika efter kvalificerad arbetskraft. Inom Teknikcollege Fyrbodal har man de senaste åren sett en ökning av ansökningar till Industritekniska programmet med cirka 50 procent.
Under flera år har ansökningar till gymnasiets industritekniska program minskat över landet. Men Teknikcollege Fyrbodal har de senaste åren sett en ökning av ansökningar till Industritekniska programmet på cirka 50 procent.
Helene Stensson, processledare för Teknikcollege Fyrbodal och Göteborgsregionen, är helt övertygad om att företagssamverkan är den främsta faktorn bakom framgången.
– Företagen har förstått att de är viktiga för utbildningarna. Vi märker att ansökningarna har ökat mest för skolor som har ett tätt och långsiktigt samarbete med företag. Det tror vi är avgörande för att ge en rättvis bild av branschen. Och för att unga ska förstå att de kan få en framtid i företagen.
De skolor där antalet sökande har ökat mest har stark koppling till var sitt specifikt företag; GKN Aerospace är involverat i Nils Ericsonsgymnasiets IND-utbildning och Arctic Paper i Munkedals Processtekniska Gymnasium.
Mycket av utbildningen och praktiken utförs på företaget och lärare samverkar med utbildare på skolorna på olika sätt. Arbetsgivare har insett vikten av att visa upp sin bransch för elever, skolor och föräldrar.
– Skolor och företag måste samverka och vi tror att Teknikcollege är en utmärkt plattform att göra det på. Genom att visa uthållighet och långsiktigt planera för att öka intresset tror vi att det visar resultat på sikt. Vi hoppas att det är där vi är nu.
Skolorna har även märkt av att fler sökande lett till att meritvärde ökat på de elever som söker.
– Eftersom det blir hårdare konkurrens blir det mer eftertraktat vilket leder till att antagningspoängen blir högre. Utbildningar som ställer högre krav har ofta lättare att locka till sig elever.
Hon menar även att det finns en förlegad bild av industrijobb – framförallt hos föräldrar.
– Inför gymnasievalet är många inspirerade av vad deras föräldrar vill och tycker att de ska läsa. Där har vi en stor utmaning då många föräldrar är inte medvetna om hur mycket industrin har förändrats, inte minst tack vare digitaliseringen.