LogoLogo
LogoLogo
NYHET9 september 2013

Inga bidrag till valkampanjer

Lika säkert som fallande höstlöv är konspirationerna från inte minst fackföreningsvänstern om hur mycket Svenskt Näringsliv satsar i valrörelsen och hur mycket pengar vi ger till olika partier. Låt oss än en gång reda ut hur det ligger till.

Peter Isling, presschef
Svenskt Näringsliv tar inte partipolitisk ställning, än mindre ger vi några ekonomiska bidrag till partier, skriver presschef Peter Isling.
Foto: Nicklas Mattsson

Tidningen Arbetets politiska redaktör Martin Klepke konspirerar på tidningens hemsida den 6 september kring bidrag som Svenskt Näringsliv ger till Moderaterna. ”Hördes inte en suck av lättnad från såväl Moderaterna som från Svenskt Näringsliv?” skriver han apropå att det inte verkar bli någon ny lag om partistöd före valet 2014.

Konspirationer och skrönor likt Klepkes hör till det normala varje gång det närmar sig valår. Vi kommer att få se mer av det. Man kan förstås undra vad som ligger till grund för detta ständiga uppehållande kring denna fråga. Är syftet att försöka avleda uppmärksamheten från den ideologiska och finansiella koppling som finns mellan LO och det socialdemokratiska partiet? Det är i så fall en tafflig undanmanöver.

Till skillnad från LO (tidningen Arbetets ägare) tar inte Svenskt Näringsliv ställning för eller emot politiska partier. Än mindre ger vi några ekonomiska bidrag till partier. Inte ett endaste öre.

Svenskt Näringsliv driver de frågor som våra medlemmar anser är viktiga. Vi arbetar för att svenska företag ska ha bästa möjliga förutsättningar. Det är en förutsättning för att företag – och jobb – i Sverige ska klara den allt hårdare internationella konkurrensen.

I det arbetet lägger vi fram egna förslag och tar ställning till förslag från de politiska partierna. Vi bedömer de förslagen utifrån deras egna meriter, inte beroende vilket parti de kommer ifrån.

På samma sätt granskar vi alla de politiska partierna. Vi berömmer – och kritiserar – dem när det finns skäl för det.

Tyvärr präglas mycket av svensk politik och debatt av en bristande insikt om företagens fundamentala betydelse för jobb och välfärd. Vi arbetar aktivt för att öka den insikten, ett arbete som fortsätter även under 2014. Men vi kommer inte att bedriva någon valkampanj.

Svenskt Näringsliv
Skriven avPeter Isling
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist