NYHET8 oktober 2018

Jacke: Vi ska vara de stora såväl som de små företagens röst

Svenskt Näringslivs nya vd Jan-Olof Jacke har en passion för entreprenörskap och inte minst ungt företagande. Det tar den tävlingsinriktade företagsledaren med sig när han nu tar sig an sitt nya uppdrag.

Jan-Olof Jacke betonar vikten av att jobba långsiktigt. Det gäller allra mest i arbetet med att få gehör för företagens frågor, men också som den Gaissupporter han är: "Om man är Gaisare måste man vara långsiktig och man får aldrig tappa hoppet", säger han.Foto: Sören Andersson

Från och med idag är Jan-Olof Jacke Svenskt Näringslivs nya vd. Han tar över efter Carola Lemne.

Under flera år drev hans familj ett företag inom handel, med närmare 20 anställda, men han kommer närmast från ett storföretag, Astra Zeneca. Svenskt Näringsliv är han väl bekant med.

– Jag har varit delaktig i styrelsen i flera år, så jag har en ganska god bild av Svenskt Näringsliv och ser organisationen som en kraft i att bygga argumentationen för vad som behövs, för att ta bort hinder och göra det enklare att driva företag i Sverige. Och öka vår konkurrenskraft, säger han.

– Jag kommer från en bakgrund i småföretag och väldigt kunskapsintensiva företag. Så av naturliga skäl ligger frågor som ´kompetensförsörjning, entreprenörskap väldigt nära mig. Jag har varit djupt engagerad i de frågorna i många år.

Sedan 2017 har Jan-Olof Jacke varit ordförande för Ung Företagsamhet. Och det är tydligt att hans hjärta klappar för de unga företagarna. Han menar att Ung Företagsamhet är en välbeprövad metod att stimulera fler att starta företag i tidiga år.

– Det är roligt att man kan känna att man bidrar med något som ordförande, men sedan är det rent egoistiskt – man får en sådan energikick. Man känner ett stort hopp när man träffar de här ungdomarna, säger han.

Jan-Olof Jacke är en mycket mål- och tävlingsriktad person. Han har kallats för deadlinesjunkie.

– Det är tyvärr sant. Jag presterar bäst när tidspressen är som störst. Jag har nog lite för hög ambitionsnivå när det handlar om hur mycket som kan klämmas in inom en viss tidshorisont.

I ett porträtt i tidningen Chef framställs Jan-Olof Jacke som en ledare som är nyfiken, noggrann vid rekryteringar, men också en person som inte lägger sig i detaljer.

När han får beskriva sig själv säger han:

– Jag hoppas att jag är ganska inspirerande, jag ställer ganska stora krav på vad som ska uppnås, men lite styrning om hur det ska uppnås. Jag försöker vara så transparent som jag bara kan. Jag kallar en spade en spade, det du ser är det du får. Jag är nog ganska okomplicerad, säger han.

Även om det finns stora skillnader mellan att vara vd för Svensk Näringsliv och Astra Zeneca i Sverige så framhåller Jan-Olof Jacke att det finns likheter. Det handlar om två kunskapsdrivna expertorganisationer.

– I Astra Zeneca är framgång att få fram nya mediciner som gör stor skillnad för patienter som så småningom leder till avkastning för aktieägarna. Här handlar det om att skaffa bästa förutsättningar för andra, det vill säga företagen.

Vad skulle du säga till en småföretagare som undrar vad du kan göra för hen?

– Då skulle jag säga; vi vill vara såväl de stora som de små företagens röst och hjälpa dem att skapa bästa möjliga förutsättningar för dem så att de kan fortsätta att försörja sina familjer, men också för att de ska kunna växa i framtiden.

Han betonar vikten av att jobba långsiktigt. Det gäller allra mest i arbetet med att få gehör för företagens frågor, men också som den Gaissupporter han är:

– Om man är Gaisare måste man vara långsiktig och man får aldrig tappa hoppet, säger han.

Jan-Olof Jacke

Ålder: 53

Bor: Kullavik, söder om Göteborg.

Familj: Hustru, två döttrar, 21 och 24 år.

Din reaktion när du fick frågan om att bli vd för Svenskt Näringsliv:
”Om jag ska vara ärlig, är det så smart? Sedan tänkte jag; vad spännande, men jag behöver verkligen förstå det här. Det finns sakområden som jag inte har tillräckligt djup kunskap i.

Förebilder: ”Jag har inte så många förebilder på det konkreta sättet, man plockar upp lite här och där. Jag har jobbat med en del människor som är fantastiskt duktiga ledare. Jag har haft fantastiska chefer och medarbetare.

Bakgrund: Handelshögskolan Göteborg, familjeföretagare, managementkonsult Ingemar Claesson Konsult 1995-1999, därefter ledande poster inom Astra Zeneca, Sverige-vd 2013-2018. Tillträder som vd för Svenskt Näringsliv 8 oktober 2018.

Fritid: matlagning, golf, vänner och familj.

Favoritlag: Gais i fotboll och Västra Frölunda i Ishockey.

Svenskt NäringslivSvenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist