Ronneby näringslivsråd
Foto: Krisztina Andersson

Tommy Andersson, kommunstyrelsen, Tania Sarmiento, Arbetsförmedlingen, Ronny Johannesson, Ronneby Industrigrupp, Peter Borenberg, Ronneby Företagsgrupp, och Tommy Kalmteg, kommunbygderådet.

Företagsklimatet – en fråga om attityd

NYHET Publicerad

FÖRETAGSKLIMAT Även om attityden gentemot företag och företagande har förbättrats på många håll finns det fortfarande mycket kvar att göra. Det visade inte minst diskussionerna i samband med Ronneby Näringslivsråds sammanträde.

Vid senaste sammanträdet i Ronneby Näringslivsråd tog diskussionerna avstamp i Svenskt Näringslivs senaste ranking kring företagsklimatet där en av punkterna på dagordningen handlade just om hur företagsklimatet kan förbättras.

Sofia Loell och Amani El-Ali Mazloum

Sofia Loell, Ronneby Handelsförening, och Amani El-Ali Mazloum, ledamot i fullmäktige, vill se ökat samarbete mellan näringsliv och det offentliga.

Foto: Krisztina Andersson

Ronneby kommun är en av de kommuner som ligger förhållandevis väl till i placering. Även om Ronneby behåller sin ställning som Blekinges bästa kommun när det gäller företagsklimatet, trots fallande placeringar, så gäller att det att fortsätta vara på tå och utveckla näringslivsarbetet ytterligare.

Utifrån det senaste resultatet i rankingen diskuterade Ronneby Näringslivsråd djupare inom vissa av områdena där kommunen fått sämre betyg av företagen. Hur kan det förbättras, finns det någon plan och strategi för näringslivsfrågorna och är den internt förankrad i den kommunala organisationen?

Torbjörn Lind

Torbjörn Lind, näringslivschef i Ronneby.

Foto: Krisztina Andersson

– Vi har en plan och en strategi med tydliga mål och prioriterade områden. Attityden är en tung faktor och här är attitydundersökningar viktiga instrument för att nå vårt mål, att ligga topp 50, sa Torbjörn Lind, näringslivschef i Ronneby.

Andra prioriterade områden i Ronnebys näringslivsplan handlar om att få en tydlig överblick över hur många nya företag och nya arbetstillfällen som skapas.

Ronneby näringslivsråd 3

Ronny Johannesson, Ronneby Industrigrupp.

Foto: Krisztina Andersson

Ronny Johannesson, ordförande i Ronneby Industrigrupp, höll med om att attityden gentemot företagande och kring företagsfrågorna behöver vässas. Ett steg är till exempel att kommunicera att det finns ett näringslivsråd.

– Många företag vet inte om att det finns och då är det en verklig utmaning att kommunicera ut målen till näringslivet. Målen måste tas i samverkan med näringslivet.

Tania Sarmiento, Arbetsförmedlingen

Tania Sarmiento, Arbetsförmedlingen

Foto: Krisztina Andersson

Tania Sarmiento, företagsrådgivare på Arbetsförmedlingen, lyfte vikten av att jobba gemensamt.

– Bilda fokusgrupper från skola, näringsliv, föreningar och organisationer. Vi måste hitta metoder för att jobba långsiktigt och arbeta utifrån en vision.

En annan fråga som diskuterades var hur den offentliga upphandlingen fungerar. Som förfrågningsunderlagen nu är utformade har de små aktörerna inte en chans att komma in med anbud.

Peter Borenberg, Ronneby Företagsgrupp

Peter Borenberg, Ronneby Företagsgrupp

Foto: Krisztina Andersson

– Dela upp upphandlingen i mindre delar så att även små företag kan vara med och lämna anbud. Vi pratar om förmöten inför upphandlingar där företagen bjuds in, men varför ser vi inget resultat, sa Peter Borenberg, Ronneby Företagsgrupp, och efterlyste mer kreativitet i hur förfrågningsunderlagen utformas.

Kenneth Michaelsson, 1:e vice ordförande i kommunstyrelsen, tog med sig synpunkterna men kontrade med att ställa en motfråga.

Kenneth Michaelsson

Kenneth Michaelsson, 1:e vice ordförande i kommunstyrelsen.

Foto: Krisztina Andersson

– Vi kan göra mycket mer vad gäller upphandlingar men jag skulle vilja diskutera företagens samhällsansvar, var finns det? Det känns inte som vi har företagen med oss i de övergripande samhällsfrågorna när det gäller miljöbiten. Hur kan vi jobba med detta?

Ronny Johannesson tog emot passningen och levererade snabbt svar.

– Ta fram fem företag så lovar jag att ta med mig dessa i det fortsatta arbetet.

Krisztina Andersson

Några av Näringslivsrådet förslag till företagsförbättrande åtgärder:
  • Ta fram strategier för att påverka allmänhetens attityder
  • Jobba med kompetensutveckling och matchning
  • Kommunicera ut vilka ärenden som lyfts på näringslivsrådet och berätta när de är. Bättre kontakt med företagen, hur får jag upp mina ärenden på bordet? Vem finns denna grupp till för?
  • Uppdatera hemsidan med tydlig information om var man hittar lediga lokaler och mark
  • Marknadsför företagslotsen och vilken funktion den har
  • Bygglovsinformation under ärendets gång, inlogg till ”mina ärenden” så att man kan följa ärendet, ärendet online
  • Bättre formulerade kravspecar vid upphandling så fler kan vara med och lämna anbud
  • Bryta ”bruksandan”
  • Möten och sammankomster mer på företagens villkor, kvällstid
  • Tydliga och väl förankrade mål
  • Ett telefonnummer till en ”prelots” som blir en del av varumärket ”Business Ronneby”
  • Viktigt med att ge snabba svar, till exempel vid tillstånd
  • Samverkan kommun och företag runt kompetensutbildning

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Engagerade företag gjorde Strömstads strategiarbete framgångsrikt

FÖRETAGSKLIMAT 2016 började Strömstad ta fram en ny näringslivsstrategi. Två år senare fick kommunen utmärkelsen ”Årets klättrare” i Svenskt Näringslivs ranking av det lokala företagsklimatet.
NYHET Publicerad:

Mod och nyfikenhet lyfter företagsklimatet

FÖRETAGSKLIMAT "Mod, nyfikenhet och vilket perspektiv vi väljer är avgörande faktorer i arbetet med att förbättra företagsklimatet. Här gäller det att lära av varandra, att lära av de bästa", säger Christer Östlund, ansvarig för Svenskt Näringslivs kommunrelationer, på inspirationsdagen på Arlanda för 150 politiker och tjänstemän från kommuner runt om i Sverige.
NYHET Publicerad:

Gotland sätter fokus på företagsklimatet

FÖRETAGSKLIMAT Gotland har länge suttit fast i bottenskiktet i Svenskt Näringslivs ranking av företagsklimatet. Vid den senaste mätningen blev det placering 253 bland landets 290 kommuner. Ungefär i detta härad har Gotland befunnit sig under en lång rad år.
NYHET Publicerad:

Lågt betyg på företagsklimatet fick Svedala att agera

FÖRETAGSKLIMAT På sju år har Svedala sjunkit från plats 63 till 189 på Svenskt Näringslivs ranking av det lokala företagsklimatet. De negativa mätningarna har fått kommunen att reagera, bland annat genom att starta upp ett näringslivsråd och utbilda kommunrepresentanter i bättre bemötande. ”Vi har alla ett gemensamt ansvar för att se till så företagsklimatet förbättras”, säger Thomas Carlsson, näringslivs- och turismutvecklare i Svedala kommun.
NYHET Publicerad:

Förenklingar och dialog ska lyfta Dalarnas näringsliv

UPPHANDLING Genom att arbeta strategiskt med upphandlingsfrågor kan kommuner både förbättra det lokala företagsklimatet och få större nytta för skattemedlen. Det har man insett i Dalarna och nu börjar Upphandlingscenters arbete märkas hos företagen.
NYHET Publicerad:

Företagsamheten växer snabbast i Jokkmokk

FÖRETAGSKLIMAT Jokkmokk kan stoltsera med Sveriges snabbast växande företagsamhet. Dessutom har kommunen landets sjunde högsta nyföretagsamhet och den tolfte högsta överlevandegraden. "Kommunens uppgift är att möjliggöra, inte att vara ett hinder", säger Stefan Andersson, tillväxtchef i Jokkmokks kommun.
NYHET Publicerad:

Nyföretagsamheten på rekordlåg nivå

FÖRETAGSKLIMAT Samtidigt som Sverige behöver fler och växande företag för att säkra tillväxt och välstånd sjunker andelen personer som väljer att starta företag. "Det är anmärkningsvärt och oroväckande. Nyföretagsamheten för kvinnor är särskilt bekymmersam eftersom den fortsätter att sjunka från en redan låg nivå", säger projektledare Jakob Steinstö.
NYHET Publicerad:

Företagen gillar när han drar i kommuntyglarna

FÖRETAGSKLIMAT Han är kommunalrådet som var med om att varsla 55 anställda, avvecklade näringslivskontoret och uppmanar företagare att ringa till honom. Möt Hans Unander (S) som leder Malung/Sälen, kommunen som har byggboom och attraherar flera livskraftiga företag.
NYHET Publicerad:

Handfasta råd till kommunpolitiker

FÖRETAGSKLIMAT Alla kommuner vill ha ett bra företagsklimat. Svårigheten är att veta vad man ska göra. Svenskt Näringsliv publicerar därför en serie guider riktade till kommunala politiker och chefer.
NYHET Publicerad:

"Det handlar om att använda vanligt bondförnuft"

GISLAVEDS FÖRETAGSRESA I två och ett halvt år har Gislaveds kommun arbetat aktivt för att stärka servicenivån i myndighetsutövningen. Resultatet har inte låtit vänta på sig. Företagen uppskattar den nya inställningen och grannkommunen Tranemo har inlett ett samarbete med Gislaved över länsgränsen.
NYHET Publicerad:

Så blev Nordmaling topp tio

FEM FRAMGÅNGSFAKTORER Från botten till toppen på drygt fyra år. Madelaine Jakobsson, kommunstyrelsens ordförande, redogör för faktorerna bakom Nordmalings förbättrade företagsklimat. 
NYHET Publicerad:

Kundfokus gav kortare bygglovstider i Eslöv

MYNDIGHETSUTÖVNING År 2014 tog det i genomsnitt fyra månader att få svar på sitt bygglov i Eslöv. Nu har handläggningstiden sjunkit till 5,7 veckor, även om företagsärenden i snitt tar längre tid, 6,9 veckor. "Även om vi tillämpar myndighetsutövning är företagen våra kunder som vi måste värna om", säger Lars Persson, näringslivschef i Eslövs kommun.
NYHET Publicerad:

Så tydliga är kommunerna med sina mål om företagsklimatet

KARLÄGGNING Det ska vara enkelt för en företagare att se vilka mål kommunen satt upp för att förbättra företagsklimatet. Svenskt Näringslivs studentmedarbetare Emma Supponen har genomfört ett projekt där hon kartlagt hur tydliga kommunerna är med sina mål.
NYHET Publicerad:

Drag kring Kungsörs företagsklimat

NÄRINGSLIVSTRATEGI Kungsörs kommun har klättrat 89 steg på kommunrankingen de senaste två åren, med ett ordentligt kliv på 68 placeringar sedan i fjol. Det gör Kungsör till den sjunde bästa klättraren 2018. ”Vi har haft ett medvetet fokus”, säger kommundirektören Claes-Urban Boström.
NYHET Publicerad:

Skogsägare stämmer staten för utebliven ersättning

ÄGANDERÄTT Staten har slutat att ersätta skogsägare i fjällnära områden. Frågan ställs nu på sin spets i ett ärende i Mark- och miljödomstolen i Umeå.
NYHET Publicerad:

"Problemet att politiker inte förstår våra behov"

FÖRETAGARDAGEN Kompetensförsörjning, skatter och integration var några frågor i fokus när företagare, politiker och experter träffades under årets ”Företagardag” i Näringslivets Hus. Ett problem som lyftes var att politiker och företagare lever i olika världar.
NYHET Publicerad:

Debatt: Kompetens i klassrummen kräver nytänkande

DEBATT I dag, den 26 november, lanseras Svenskt Näringslivs rapport ”Handlingskraft kan lösa lärarkrisen” där sex skribenter har fått i uppdrag att tänka fritt kring möjliga vägar för att förbättra kompetensförsörjningen, skriver Johan Olsson, utbildningspolitisk expert och Karin Rebas, skolpolitisk expert.
NYHET Publicerad:

Försämrat företagsklimat i Stockholm kräver nysatsning

BÄTTRE VILLKOR I senaste rankingen av företagsklimatet rasade Stockholm till en 123:e plats. Nu vill Stockholms nya blågröna styre skapa en ny näringslivstrategi. "Jag ser den nya strategin som en bra början på ett arbete där politiker och tjänstemän får förståelse för företagens behov", säger vd Jan Olof Jacke.
NYHET Publicerad:

Drop-in för företagare förenklar

FÖRETAGSKLIMAT Istället för att vänta på att företagarna hör av sig med frågor tar näringslivskontoret i Krokom initiativ till öppna möten. Satsningen "Näringslivskontoret med vänner" ger svar direkt på plats.
NYHET Publicerad:

"Syftet är att inspirera kommunerna"

INSPIRATIONSDAGARNA Sedan några år tillbaka bjuder Svenskt Näringsliv in alla Sveriges kommuner till inspirationsdagar för att prata om det lokala företagsklimatet. "Det som händer under dagarna ska ge nytta i hemmakommunen", säger Daniel Andersson, nationell projektledare för inspirationsdagarna.