LogoLogo
LogoLogo
NYHET21 april 2020

Hållbar design gav seger

I tider då många aktiviteter och fysiska möten ställs in har Ung Företagsamhet istället valt att ställa om hela sin tävlingsdag till ett digitalt format. Design By Ronneby UF satsade på hållbar design och kammade hem inte mindre än fyra kategorier i Ung Företagsamhets digitala regionfinal, däribland Årets UF-företag. Den 19 maj deltar företaget i SM-finalen, som även den kommer att ske digitalt.

Nikita Karlsson, Tilde Arnoldsson och Mirai Thorsell.
Foto: Krisztina Andersson

Nikita Karlsson, Tilde Arnoldsson och Mirai Thorsell går tredje året på handelsprogrammet vid gymnasieskolan Knut Hahn i Ronneby. Första gången de drev UF-företag var i årskurs ett, då som enskilda företag.

– Vi kände redan då att vi skulle blir ett bra team tillsammans så när vi skulle driva UF-företag i årskurs tre var det självklart för oss att driva det tillsammans, säger Mirai Thorsell.

Ett lyckat beslut skulle det visa sig med tanke på de utmärkelser företaget tog emot i samband med regionfinalen. Förutom Årets UF-företag tog Design By Ronneby UF emot utmärkelserna Årets affärsplan, Årets hantverk och Årets Monter.

– Det känns väldigt stort och jätteroligt att vi har kommit fram till en sådan fantastisk produkt, säger Mirai Thorsell.

Företaget tillverkar designvaser av återbrukbara glödlampor och intresset för produkten har varit stort.

– När vi spånade kring vad det var för företag vi ville satsa på så kom vi fram till att vi ville ha något med miljö, återbruk och hantverk att göra. Vi ville ta fram en produkt som var snygg och som också var funktionell och hållbar, säger Tilde Arnoldsson.

UF-året har varit en lärorik period, tuff, utmanande och framför allt rolig, menar Tilde Arnoldsson.

– Jag skulle nog vilja säga att ”samarbete” är det som har varit både tuffast, jobbigast men också roligast när det handlar om att driva UF-företag. Det är jobbigt och svårt när man ibland inte kommer överens i en fråga, men det är ju också en del i att driva företag och att företaget utvecklas och går framåt. När det går bra i företaget så delar man ju glädjen tillsammans, då blir man peppad av varandra, säger Tilde Arnoldsson.

Även på det personliga planet har UF-året varit utvecklande.

– Vi har lärt oss otroligt mycket om hur det är att driva företag och hur ett företag fungerar. Det är så många olika moment i företagandet som man inte har en aning om. Man har fått mer självförtroende och vågar göra saker som man aldrig trodde att man skulle våga göra innan man startade UF-företag, ringa det där samtalet eller våga ta den där kontakten till exempel. Det har varit nyttigt, fler borde absolut ta chansen att driva UF-företag, säger Nikita Karlsson.

Kontakter och nätverk har varit en viktig del i företagandet.

– Det är något vi tar med oss från UF-året. Oavsett det handlar om små saker eller stora frågor så är kontakter och nätverk värdefulla för att driva företaget och utveckla det, säger Nikitia Karlsson.

Design By Ronneby UF har sedan december sålt drygt 250 designvaser och företaget har levererat produkter till kunder även utanför Blekinge. Vad som nu händer efter skolåret är än så länge oklart.

– Vi har pratat om att eventuellt driva företaget vidare, kanske som hobby vid sidan om eller kanske rent av satsa fullt ut. Vi börjar med sommarjobb så får vi se vad som händer efter det, säger Mirai Thorsell.

Jennifer Stenfelt, regionchef för Ung Företagsamhet i Blekinge och Bromölla, är stolt över hur de unga entreprenörerna tacklade omställningen kopplat till coronapandemin. Den regionala UF-mässan med utdelningen av utmärkelserna genomförs vanligtvis i Blekinge Convention Center i Ronneby. På grund av coronakrisen och Folkhälsomyndighetens riktlinjer, beslutades att finalen skulle genomföras digitalt.

– Jag är så otroligt imponerad över hur eleverna på kort tid har lyckats ställa om och se möjligheter istället för hinder. Den regionala mässan blåstes av med kort varsel men redan samma dag var flera UF-företagare ute och fann nya försäljningskanaler och vände motgång till framgång. Det ger framtidstro att vi har så många entreprenöriella ungdomar i vår region, säger Jennifer Stenfelt.

Entreprenörskap
Skriven avKrisztina Andersson
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist