NYHET17 augusti 2017

Kvalitetssystem en trygghet för alla

Kontinuitet hos kunderna och ett gediget kvalitetssystem är basen i vårdföretaget Gertrud Care som fortsätter att växa. Men bakom framgångarna ligger också ”mod och ett jädra anamma”, säger grundaren Gertrud Weiselblad som stortrivs som entreprenör och älskar utveckling.

"Det var ett jättejobb att lägga grunden men det är det värt. Vi är mycket stolta", säger Gertrud Weiselblad om Gertrud Cares kvalitetssystem.

Sedan 70-talet har Gertrud Weiselblad arbetat i olika vårdroller, och fram till år 2004 hela tiden inom det offentliga. En dag fick hon en ny chef som hon inte drog jämnt samtidigt som hon kände att hon tröttnat på trögheten i offentlig vård, så hon sa upp sig och startade eget.

Hon hyrde ut sina tjänster som sjuksköterska, personalutvecklare och massör, och utbildade sig till kognitiv coach och terapeut.

– Under första året lärde jag mig mycket om hur det är att driva eget. Att jag inte behövde tjäna pengar varje dag. Det är ju en ångest annars…

Några år senare startade hon ett företag som hyr ut senior arbetskraft, där hennes man är verksamhetsansvarig. Men hon ville samtidigt använda erfarenheterna som bemanningssjuksköterska till att skapa något som bidrog till att utveckla och förbättra hemvården.

– Jag träffade aldrig samma personer, utan det var nya hela tiden. Det är frustrerande både för patienter och sköterskor att inte få kontinuitet, och jag tänkte att det måste gå att göra något åt.

Sagt och gjort. 2010 startade hon Gertrud Care som idag har totalt 80 anställda i Kalmar, Karlskrona, Ronneby, Östra Göinge och Kristianstad. Kontinuiteten hos kunderna ligger på 82–100 procent, konstaterar Gertrud Weiselblad stolt.

– Vi lägger mycket tid och kraft på att nätverket av personal som servar patienten ska vara så litet som möjligt så att alla lär känna varandra.

Kvaliteten är högt prioriterad och sedan drygt fyra år är Gertrud Care anpassat och godkänt enligt ett kvalitets- och ledningssystem från Inspektionen för vård och omsorg, IVO. Systemet handlar om att säkerställa rutiner, förklarar hon. Till exempel för vad som ska göras för en ny medarbetare, hur en särskild händelse ska dokumenteras eller hur en ny kundmapp ska upprättas. Nu finns det exakt beskrivet i en manual som Gertrud Care kan visa upp när det kommer nya samordnare.

– Det var ett jättejobb att lägga grunden men det är det värt. Vi är mycket stolta över vårt system. Det är en trygghet för oss särskilt när det gäller sådant som vi inte gör så ofta. Kommunerna är mycket imponerade när vi visar upp hur vi jobbar.

Det som ligger bakom framgångarna är också ”mod och ett jädra anamma”, enligt Gertrud Weiselblad. Egentligen har hon i hela sitt liv drömt om att vara egenföretagare.

– Du är dig själv och får bestämma vad du vill och inte vill göra. Jag har entreprenörskapet i mig. Att få utveckla, driva och vara kreativ – jag älskar det!

Hon förstår inte alls de som säger att privat välfärd är slöseri med kommunens resurser och beskriver vinstdebatten som ”horribel”.

– Vi sköter allt själva och samtidigt mer kostnadseffektivt! Vad är då så fel med att göra vinst? Hur hade debatten låtit om LOV omfattade upphandlade asfaltbolag? Det gör mig bestört att det bara diskuteras i en bransch där 51 procent av företagarna är kvinnor.

Långt ifrån alla välfärdsföretag går ens med vinst, påpekar hon. Till exempel gick Gertrud Care med förlust förra året.

– Det är viktigt att skilja på äpplen och päron. De flesta återinvesterar vinsten för att kunna utveckla verksamheten. Det är ingen som sitter på guldtackor i de här företagen.

Trots debatten fortsätter Gertrud Care att expandera. I höst startar en ny verksamhet i Sölvesborg och därefter i Mörbylånga på Öland. Hur vågar du?

– Så klart att jag vågar! Jag tror inte att Reepalus förslag blir verklighet. Hur ska de få igenom det?

Hon är övertygad om att konkurrens höjer kvaliteten ute hos kunderna.

– Det handlar om att sätta press på utförarna på vad som ska uppfyllas, både inom det privata och det offentliga, och att följa upp bättre. Vi har inte haft en revision på sju år – det är undermåligt.

Välfärd
Skriven avKarin Myrén
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist