NYHET5 juni 2019

Ronneby backar i företagsklimat

Företagen i Ronneby upplever att företagsklimatet i kommunen blivit sämre. Det visar Svenskt Näringslivs färska undersökning där ett hundratal företagare svarat.

Foto: Krisztina Andersson

Från en tidigare uppåtgående kurva 2015–2016 till en utplaning de senaste åren, märks nu en nedgång. Ronneby tappar i det samlade omdömet av företagsklimatet men även på flera av faktorerna som har direkt anknytning till kommunen. Företagen ger bland annat lägre betyg till politiker och tjänstemäns attityder, dialogen med kommunledningen, kommunens upphandling samt tillämpning av lagar och regler.

Resultatet presenterades i samband med ett dialogmöte och på plats fanns företagare, tjänstemän och politiker för att diskutera vad som krävs för att vända trenden och få till ett bättre företagsklimat. Nu vill företagen se förbättringar inom flera olika områden. Ett område som de lyfter fram är rimliga handläggningstider.

Ronny Johannesson
Foto: Krisztina Andersson

– Det måste till ett mycket tydligare system för att hålla den som ansöker om bygglov informerad och uppdaterad om vad som händer med ansökan, till exempel när man kan förvänta sig att få svar. Man måste kunna få besked om vad som eventuellt saknas och behöver kompletteras redan när man lämnar in sin ansökan, säger Ronny Johannesson, entreprenör och ordförande i vd-gruppen, ett nätverk som representeras av företagsledningar från de 15 största företagen i Ronneby kommun.

Annette Rolfmark, fastighetsägare, efterlyste ökad dialog som ett förbättringsområde.

– Vi som fastighetsägare har mycket kontakt med kommunen och är väl bekanta med långa handläggningstider i samband med bygglovsansökan. Här behövs dialog och förståelse för varandras verksamheter. Samtidigt som vi företagare måste förstå hur processen kring regelverket fungerar, måste även politiker och tjänstemän förstå hur våra verksamheter fungerar och hur våra behov ser ut. Det handlar om dialogskapande, säger Annette Rolfmark.

Ronny Johannesson, fyller på med att dialogen är viktig när det handlar om upphandling.

– Vi vet att frågan om upphandling har varit uppe många gånger tidigare och diskuterats men det händer ju ingenting. Upphandlingarna här håller sig strikt inom regelboken och priset är alltid avgörande. Kvalitetskriterierna måste få högre prioritet. Konsultera företagen inför upphandling så att man får en upphandling som man vill ha och inte en som man tror att man får, säger Ronny Johannesson.

En stärkt dialog för att öka förståelse och kunskap om företagens verksamheter, behov och förutsättningar är bärande hörnstenar för en utvecklad och ett stärkt företagsklimat, menar Carina Centrén, regionchef Svenskt Näringsliv.

Martin Moberg, kommunpolitiker i Ronneby kommun, diskuterade näringslivsutveckling med Carina Falck, Adecco.
Foto: Krisztina Andersson

Tydliga avgifter är ytterligare en fråga som företagen tar upp. Vad är det man betalar för när det handlar om kommunal tillsyn och har det genomförts någon tillsyn över huvud taget? Ronneby tillhör de kommuner som nu ser över systemet och möjligheten att införa fakturering efter genomförd tillsyn, en modell som välkomnas av företagen men också av kommunala organisationer.

Näringslivschefen Torbjörn Lind lovade föra förslag och synpunkter från dialogmötet vidare in i organisationen.

– Vi har halkat nedåt något och fått sämre betyg, det är något som vi tar till oss och som vi har varit uppmärksammade på. Därför har vi redan nu startat upp en process för att jobba vidare och se över hur vi gör för att förbättra inom de olika områdena, bland annat när det handlar om hanteringen av bygglov. Här har vi haft och har fortlöpande dialog med våra fastighetsägare. Vi kommer också fundera vidare på hur vi kan utveckla servicefunktionen ”En väg in” till en samordnande lotsfunktion, säger Torbjörn Lind.

Torbjörn Lind, näringslivschef i Ronneby kommun, lovade ta med sig synpunkter och förslag på förbättringar vidare in i organisationen.
Foto: Krisztina Andersson

Han pekar på den omställning som kommunen genomgått under de senaste åren.

– Det har varit en omställningsprocess. Vi har gått från en förvaltande organisation till en organisation under högtryck med utveckling för att kunna leverera den service som företagen efterfrågar, säger Torbjörn Lind.

Läs resultatet från undersökningen via pdf-filen här nedan.

Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist