Ronny Johannesson i kollage med deltagarna i dialogmötet
Foto: Krisztina Andersson

Ronny Johannesson, entreprenör och ordförande i vd-gruppen i Ronneby, efterlyste bättre system kring upphandling på ett dialogmöte nyligen mellan företagare, tjänstemän och politiker i kommunen. 

Ronneby backar i företagsklimat

NYHET Publicerad

FÖRETAGSKLIMAT Företagen i Ronneby upplever att företagsklimatet i kommunen blivit sämre. Det visar Svenskt Näringslivs färska undersökning där ett hundratal företagare svarat.

Från en tidigare uppåtgående kurva 2015–2016 till en utplaning de senaste åren, märks nu en nedgång. Ronneby tappar i det samlade omdömet av företagsklimatet men även på flera av faktorerna som har direkt anknytning till kommunen. Företagen ger bland annat lägre betyg till politiker och tjänstemäns attityder, dialogen med kommunledningen, kommunens upphandling samt tillämpning av lagar och regler.  

Resultatet presenterades i samband med ett dialogmöte och på plats fanns företagare, tjänstemän och politiker för att diskutera vad som krävs för att vända trenden och få till ett bättre företagsklimat. Nu vill företagen se förbättringar inom flera olika områden.  Ett område som de lyfter fram är rimliga handläggningstider.  

Ronny Johannesson

Ronny Johannesson

Foto: Krisztina Andersson

– Det måste till ett mycket tydligare system för att hålla den som ansöker om bygglov informerad och uppdaterad om vad som händer med ansökan, till exempel när man kan förvänta sig att få svar. Man måste kunna få besked om vad som eventuellt saknas och behöver kompletteras redan när man lämnar in sin ansökan, säger Ronny Johannesson, entreprenör och ordförande i vd-gruppen, ett nätverk som representeras av företagsledningar från de 15 största företagen i Ronneby kommun.  

Annette Rolfmark, fastighetsägare, efterlyste ökad dialog som ett förbättringsområde.   

– Vi som fastighetsägare har mycket kontakt med kommunen och är väl bekanta med långa handläggningstider i samband med bygglovsansökan. Här behövs dialog och förståelse för varandras verksamheter. Samtidigt som vi företagare måste förstå hur processen kring regelverket fungerar, måste även politiker och tjänstemän förstå hur våra verksamheter fungerar och hur våra behov ser ut. Det handlar om dialogskapande, säger Annette Rolfmark. 

Ronny Johannesson, fyller på med att dialogen är viktig när det handlar om upphandling.

– Vi vet att frågan om upphandling har varit uppe många gånger tidigare och diskuterats men det händer ju ingenting. Upphandlingarna här håller sig strikt inom regelboken och priset är alltid avgörande. Kvalitetskriterierna måste få högre prioritet. Konsultera företagen inför upphandling så att man får en upphandling som man vill ha och inte en som man tror att man får, säger Ronny Johannesson. 

En stärkt dialog för att öka förståelse och kunskap om företagens verksamheter, behov och förutsättningar är bärande hörnstenar för en utvecklad och ett stärkt företagsklimat, menar Carina Centrén, regionchef Svenskt Näringsliv. 

Ronneby lfk
Foto: Krisztina Andersson

Martin Moberg, kommunpolitiker i Ronneby kommun, diskuterade näringslivsutveckling med Carina Falck, Adecco.

Tydliga avgifter är ytterligare en fråga som företagen tar upp. Vad är det man betalar för när det handlar om kommunal tillsyn och har det genomförts någon tillsyn över huvud taget? Ronneby tillhör de kommuner som nu ser över systemet och möjligheten att införa fakturering efter genomförd tillsyn, en modell som välkomnas av företagen men också av kommunala organisationer. 

Näringslivschefen Torbjörn Lind lovade föra förslag och synpunkter från dialogmötet vidare in i organisationen. 

– Vi har halkat nedåt något och fått sämre betyg, det är något som vi tar till oss och som vi har varit uppmärksammade på. Därför har vi redan nu startat upp en process för att jobba vidare och se över hur vi gör för att förbättra inom de olika områdena, bland annat när det handlar om hanteringen av bygglov. Här har vi haft och har fortlöpande dialog med våra fastighetsägare. Vi kommer också fundera vidare på hur vi kan utveckla servicefunktionen ”En väg in” till en samordnande lotsfunktion, säger Torbjörn Lind. 

Torbjörn Lind
Foto: Krisztina Andersson

Torbjörn Lind, näringslivschef i Ronneby kommun, lovade ta med sig synpunkter och förslag på förbättringar vidare in i organisationen.

Han pekar på den omställning som kommunen genomgått under de senaste åren.  

– Det har varit en omställningsprocess. Vi har gått från en förvaltande organisation till en organisation under högtryck med utveckling för att kunna leverera den service som företagen efterfrågar, säger Torbjörn Lind.

Läs resultatet från undersökningen via pdf-filen här nedan.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Ungdomar, er tid är nu

KOMPETENS Det blir inte alltid som man har tänkt sig. Det här året gäller också det i högre grad än annars. Enligt Ungdomsbarometern (UB) säger tre av tio gymnasieungdomar att deras framtidsplaner förändrats på grund av coronapandemin.
NYHET Publicerad:

För miljön och klimatets skull krävs visioner

MILJÖN Den kris som världen och Sverige går igenom 2020 har satt många spår i samhället. Det gäller inte minst ekonomin och hur vi ska kunna återstarta världen. Många debattörer har påtalat att en återstart behöver vara ”grön” och att det är viktigt att vi tar tillfället i akt att investera i klimatsmarta lösningar. Men problemet ligger inte i att investeringarna ska vara gröna utan när och om det blir några investeringar. För i grunden handlar investeringar i grön teknik mindre om pengar och desto mer om brist på visioner, långa tillståndstider och byråkrati.
NYHET Publicerad:

Förtroendet för kommunala upphandlingar har aldrig varit lägre

UPPHANDLING Svenskt Näringsliv mäter varje år företagsklimatet i kommunerna. Bland annat hur företagen upplever att upphandlingarna fungerar i kommunerna. Resultatet i år var nedslående - betyget har aldrig varit lägre, 2,63 på en 6-gradig skala. 
NYHET Publicerad:

Johan Dalén ny regionchef i Blekinge

NY PÅ JOBBET I mitten av augusti har Svenskt Näringsliv i Blekinge en ny regionchef då nuvarande regionchef Carina Centrén lämnar över ansvaret till Johan Dalén.
NYHET Publicerad:

Coronakrisen synliggör skatteproblem

SKATTER Coronapandemin har ställt hela vår tillvaro på ända. Sedan mitten av mars har många företag och i vissa fall hela branscher befunnit sig i fritt fall. Andra företag har drabbats genom brutna leveranskedjor, handelshinder och arbetskraft som stoppats vid gränsen. Ingen har lämnats oberörd. 
NYHET Publicerad:

”Det krävs stora stimulansåtgärder för att återhämta oss ur krisen”

EU Bara månader efter att den nya EU-kommissionen tillträdde och presenterade sina planer för den kommande mandatperioden slog coronapandemin till. Till de stora utmaningarna, som Brexit och en ny långtidsbudget, lades nu ytterligare en: att få EU att återhämta sig ur en medicinsk och ekonomisk kris. Vi har träffat chefen på Svenskt Näringslivs EU-kontor i Bryssel, Anders Edholm, för att höra vad svenska företag bör hålla koll på i EU den närmaste tiden.
NYHET Publicerad:

Prioritera elförsörjningen nu

ENERGI Nu är vi i snabb takt på väg in i en ny tidsålder. I Sverige har vi ett av världens mest fossilfria elsystem. Ungefär 98 procent av elen vi använder produceras utan koldioxidutsläpp. Dessutom sker produktionen till en låg kostnad vilket har inneburit en viktig konkurrensfördel för svensk industri. Det är ingen överdrift att säga att låga och stabila elpriser har varit en grundförutsättning för vårt välstånd.
NYHET Publicerad:

Blickar framåt och vill få hjulen att snurra igen

KRÖNIKA I sommartider brukar de flesta känna glädje och inspiration. Man har gjort en summering av hur verksamheten gått det senaste halvåret och gjort upp planer för det kommande halvåret och förhoppningsvis då med en känsla av nöjdhet och framtidstro.
NYHET Publicerad:

Det är dags att återstarta Sverige

DEBATT Coronapandemin har lett till stora nedgångar i ekonomin. Ett ambitiöst återstartsprogram behöver nu startas igång för att stärka vår konkurrenskraft inför framtiden, skriver Jan-Olof Jacke, vd på Svenskt Näringsliv, och Carina Centrén, regionchef Svenskt Näringsliv Blekinge, i denna debattartikel.
NYHET Publicerad:

Bluffaktura – så här gör du

SÄKERHET Bluffakturor är något som drabbar företagen under hela året. Särskilt besvärligt är det under sommaren då ordinarie personal inte är på plats och därför inte heller erfarenheten kring vilka leverantörer företaget använder och således vilka fakturor som ska betalas. Här får du tips på hur du hanterar en bluffaktura.
NYHET Publicerad:

Så undviker du bluffakturor och vd-bedrägerier

SÄKERHET Bluffakturor och internetbedrägerier är något som drabbar företagen under hela året. Särskilt besvärligt är det under sommaren då ordinarie personal inte är på plats och därför inte heller erfarenheten kring vilka leverantörer företaget använder och således vilka fakturor som ska betalas. Nina Jelver, bedrägeriexpert på Svensk Handel, listar sina bästa tips för hantering av bluffakturor och vd-bedrägerier. 
NYHET Publicerad:

”Tack för den här tiden, nu väntar nya utmaningar”

KRÖNIKA Nina Andersson gör sin sista arbetsdag hos oss på Svenskt Näringsliv. Här sammanfattar hon sina intryck av att ha arbetat i företagens tjänst, och vad hon tar med sig till sitt nya jobb.
NYHET Publicerad:

Kompetensförsprång efter krisen

KOMPETENSFÖRSÖRJNING För många företag har det sedan i mitten av mars handlat om att hantera coronakrisens mest akuta effekter. Många åtgärder har vidtagits och ett stort antal verksamheter har varslat, sagt upp eller permitterat sin personal. Nu går tankarna till hur man kan göra det bästa av tiden fram tills dess att det vänder. Kan man kanske till och med stå starkare när hjulen börjar snurra igen? 
NYHET Publicerad:

Högt tryck på omställning – så stöttar TRR företagen

VARSEL Att vara företagsledare och chef har alltid sina utmaningar, men för många är det tuffare än någonsin just nu. Magnus Gustafsson, regionchef för TRR i Blekinge, berättar om hur de stöttar företag som står inför omställning. 
NYHET Publicerad:

Så tycker Blekinges företagare om sina kommuner

FÖRETAGSKLIMAT Blekinges företagare ger ett bra betyg till mobil- och bredbandsnätet i länet, men man är inte fullt lika nöjd när det gäller kommunernas upphandlingar. Det visar Svenskt Näringslivs årliga enkätundersökning av företagsklimatet i landets alla kommuner.
NYHET Publicerad:

Viktiga stöd måste förlängas

KOMMENTAR Många företag kämpar för sin överlevnad under coronakrisen. Nya siffror visar att en stor andel av företagen redan har, eller kommer att, utnyttja de olika stödpaketen. Men om de inte förlängs riskerar vi fler konkurser och neddragningar.
NYHET Publicerad:

Krisen blir lång, enligt företagen i Blekinge

KONJUNKTUR Många företag i Blekinge har upplevt en nedgång i försäljning och produktion det senaste halvåret. Det visar Svenskt Näringslivs senaste företagarpanel. Få av dem tror på en snabb återhämtning. 29 procent av företagen tror till och med att tappet kommer att fortsätta de närmaste sex månaderna.
NYHET Publicerad:

Hållbar design gav seger

UNG FÖRETAGSAMHET I tider då många aktiviteter och fysiska möten ställs in har Ung Företagsamhet istället valt att ställa om hela sin tävlingsdag till ett digitalt format. Design By Ronneby UF satsade på hållbar design och kammade hem inte mindre än fyra kategorier i Ung Företagsamhets digitala regionfinal, däribland Årets UF-företag. Den 19 maj deltar företaget i SM-finalen, som även den kommer att ske digitalt. 
NYHET Publicerad:

TSL står rustade för omställningsvåg

ARBETSMARKNAD Coronakrisen tvingar just nu många företag runt om i landet till både permitteringar och varsel och på TSL Trygghetsfonden står man nu redo. "Vår verksamhet är designad för att klara stora ökningar av antalet uppsagda, men detta är en extrem situation. Därför har vi skalat upp resurserna och justerat våra verksamhetsprocesser så att vi kan hantera alla de som kommer att behöva hjälp till nytt jobb", säger Katina Korlevska, TSL Trygghetsfonden region Syd.
NYHET Publicerad:

Coronakrisen tvingar restaurang Kronolaxen att tänka om

FÖRETAGSAMHET Fiskepremiären i Mörrum lockar årligen tusentals besökare och brukar vara den bästa tiden på året för restaurang Kronolaxen. I år blev den inte alls av. Likt många andra företag inom restaurangnäringen har restaurang Kronolaxen drabbats hårt av inställda arrangemang och av att folk stannar hemma. Nu försöker de ställa om genom att baka frallor till lokalbefolkningen och erbjuda hemkörning av mat.