Ronneby är kvar i toppen med länets bästa företagsklimat medan Karlshamn rasar 60 placeringar. Karlshamns kommunledning möter raset med att göra en egen opinionsundersökning.
Blekinges företagsklimat presenterades vid en pressträff och efterföljande nätverkslunch i Karlshamn. Företagare, politiker och tjänstemän fanns på plats för att ta del av Svenskt Näringslivs senaste rankingresultat över hur företagen upplever företagsklimatet i sin kommun.
Ronneby är fortsatt bästa kommunen i länet (plats 143), trots ett tapp med 21 placeringar jämfört med förra årets ranking. Sölvesborg, som rasade en hel del i fjol, är bästa klättraren och kliver upp 21 placeringar till plats 149.
För Karlshamns del blev årets rankingresultat en fortsatt sorglig historia. Kurvan över hur företagen upplever företagsklimatet i Karlshamn har sedan 2015 stadigt gått ner och i år handlar det om ett ras med 60 placeringar. Karlshamn ligger på 263:e plats bland landets 290 kommuner.
Karlshamn tappar i nära nog samtliga parametrar men det som sticker ut är hur företagen upplever tillämpningen av lagar och regler, servicen till företagen samt skolans och tjänstemännens attityder.
Företagen upplever bristande kommunikation och avsaknad av dialog med näringslivet vilket har skapat en oro och undran över om näringslivsfrågorna över huvud taget är prioriterade.
Från Karlshamns politiska ledning svarar man på rankingresultatet genom att nu göra en egen undersökning.
– Vi har i den styrande koalitionen bestämt att sätta av 200 000 kronor och låta ett opinionsinstitut genomföra en undersökning bland företagen för att vi ska få mer kött på benen och kunna jobba med näringslivsfrågorna, säger Per-Ola Mattsson, kommunalråd i Karlshamn.
Malin Hofflander driver företag inom HR-branschen i både Sölvesborgs kommun och Karlshamns kommun. I Sölvesborg känner hon att det finns ett stöd och intresse för företagen på orten. När hon startade upp företaget i grannkommunen Karlshamn märkte hon skillnad.
– Visa intresse för företagen. Jag förväntade mig att någon från kommunen skulle kontakta mig, antingen via mail eller telefon, och bjuda in till ett möte eller besöka mig men ingenting hände. Som nystartad har du ingen koll på vem som gör vad i kommunen och vilken som bör kontaktas när man har frågor kring sitt företagande. Alla kommuner fungerar olika med olika strukturer för näringslivsfrågorna, jag tycker det skulle vara självklart att det finns någon från kommunen som kontaktar nystartade företag och informerar om saker som företagen har nytta av att veta. Jag fick själv ta kontakt och bjuda in mig på ett möte med kommunens tjänstepersoner, säger Malin Hofflander.
Att känna sig viktig och sedd, särskilt som ny aktör på en ort, är en viktig faktor för att skapa ett positivt företagsklimat.
– Det handlar om hur man ser på företagen och vilken attityd det finns till företagande. Det borde väl ligga i kommunens intresse att veta vilka företag som finns i området och vad dessa har för planer på kort och lång sikt, säger Malin Hofflander.
Krisztina Andersson