NYHET1 november 2017

Skolan vill men vet inte hur

Entreprenörskap i skolan innebär att undervisningen blir mer verklighetsförankrad och eleverna lättare kan ta till sig kunskapen. "Entreprenöriella förmågor handlar om att se möjligheter, behov och skapa lösningar" säger Veronica Ingolf, projektledare Ung Företagsamhet, vid en inspirations- och utbildningsdag för lärare, skolledare och studie- och yrkesvägledare i Blekinge nyligen.

Foto: Krisztina Andersson

Skolverket pekar på den rörligare arbetsmarknaden som ställer nya krav på dem som kommer ut i arbetslivet. Entreprenörskap i skolan är ett pedagogiskt förhållningssätt i klassrummen lika mycket som det är en kunskap om egenföretagande. Det handlar om att ta fram och utveckla elevers inneboende nyfikenhet, initiativförmåga och självförtroende redan från tidiga åldrar, menar Skolverket.

Sedan entreprenörskap har blivit ett permanent inslag och begrepp i läroplanen, famlar många skolor efter verktyg och kunskap i hur man kan arbeta med entreprenörskap i undervisningen. Skolan vill men vet inte riktigt hur, är den gängse bild lärare och skolpersonal ger när frågan ställs kring hur man lägger upp och utformar undervisningen i det entreprenöriella lärandet.

Det framkom inte minst vid en inspirations- och utbildningsdag för lärare, skolledare och studie- och yrkesvägledare i Blekinge som arrangerades av Ung Företagsamhet i Blekinge/Bromölla nyligen. Syftet med dagen var att presentera utbildningsmateriel och utbilda lärare i hur man kan arbeta med entreprenörskap i skolan.

Veronica Ingolf, projektledare för skolutveckling på Ung Företagsamhet Kronoberg, inspirerade skolpersonal att ta del av utbildningspaketet som Ung Företagsamhet tillhandahåller för att underlätta undervisningen kring entreprenörskap.

Veronica Ingolf, Ung Företagsamhet.
Foto: Krisztina Andersson

– I det entreprenöriella lärandet handlar det om att väva in entreprenörskap i de olika ämnena. Och Ung Företagsamhets utbildningsmateriel för grundskolan är pedagogiskt anpassat efter årskurser och ämnen, från förskoleklass till årskurs 9, säger Veronica Ingolf.

Deltagarna fick själva prova på arbetsmoment och övningar som ingår i läromedlet och konkreta exempel togs upp hur man kan jobba ämnesintegrerat samt hur man som lärare kan stimulera elevernas kreativitet, initiativförmåga och självförtroende.

Christian Håkansson, lärare i årskurs 7–9 i Ronneby.
Foto: Krisztina Andersson

– Ofta när man får ett studiemateriel presenterat för sig så får man sällan testa själv. Här har vi fått arbeta praktiskt och provat på de olika övningarna och fått tänka till kring läromedlen. Läromedlen väver samman flera ämnen, som till exempel samhällskunskap, slöjd, matte och hemkunskap. Det är när man integrerar flera ämnen som inlärning sker bäst. Vi kommer att testa detta direkt, först i två klasser innan vi sjösätter det fullt ut. Samarbetet mellan skola och näringsliv är viktigt för att skolan tydligare ska bli en del av det övriga samhället. Skolan har en tendens att stanna i sin egen värld och vi behöver öppna upp för möjligheter och vidga skolans vyer, säger Christian Håkansson, lärare i årskurs 7–9 i Ronneby och en av deltagarna.

En annan deltagare var Marielle Erdin Persson, studie- och yrkesvägledare i Karlskrona:

Marielle Erdin Persson, studie- och yrkesvägledare, Karlskrona.
Foto: Krisztina Andersson

– Utbildningsdagen har varit jättebra. Min roll här idag är att ta med mig det vi har lärt oss och sprida det vidare till kollegiet på skolan och inspirera lärare i entreprenöriellt lärande. Samarbete mellan skola och arbetsliv är viktigt, eleverna får en tydligare koppling till utbildningarna och arbetslivet, vad de olika utbildningarna kan leda till och vilka utbildningsformer som behövs för olika yrkeskategorier. Det behövs mer samarbete tycker jag. Och jag skulle vilja se fler skolledare på plats vid sådana här utbildningsdagar, säger hon.

Niclas Johansson, lärare, årskurs 7–9, Karlskrona
Foto: Krisztina Andersson

Niclas Johansson, lärare för årskurs 7–9 i Karlskrona, är också nöjd med dagen och berättar att han kommer att ta med sig goda tips som är bra anpassade till skolan när det gäller entreprenörskap.

– Utbildningsdagen är absolut en viktig komplettering till det vi redan gör. Exemplen från läromedlen ligger i linje med läroplanen och är lätta att implementera i undervisningen. Jag brinner själv för att få in företagen i skolan. Skolan måste öppna upp mer för att låta företagen komma in i skolans värld. Skolan får inte bli en isolerad ö som den tyvärr har varit. Jag tror detta håller på att förändras, är inte skolan med i samhället blir den eftersatt och det är ju förödande, skolan ska ju ligga i framkant. Företagen är intresserade av skolan, det är ju här deras anställda och framtida medarbetare och kompetenser finns, säger Niclas Johansson.

– Entreprenöriella förmågor handlar om att se möjligheter, behov och skapa lösningar. Det är det vi hjälper våra elever att utveckla genom ett entreprenöriellt lärande. Det entreprenöriella lärandet innebär just att utveckla och stimulera generella kompetenser som att ta initiativ, ansvar och omsätta idéer till handling, värdefulla kunskaper oavsett det handlar om att vilja starta eget företag eller att vara anställd, säger Veronica Ingolf.

Krisztina Andersson

Läs mer

Här kan du läsa mer om Svenskt Näringslivs arbete med entreprenörskap i skolan och entreprenöriellt lärande. Där hittar du även vårt skolmaterial som kostnadsfritt går att beställa samt vårt nyhetsbrev Nytt från Skola & Näringsliv som du kan anmäla dig till.

Entreprenörskap
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist