Stefan Olofsson
Foto: Krisztina Andersson

Stefan Olofsson, ny näringslivschef i Sölvesborg, lovar stärkta företagsfrämjande insatser.

”Vi måste avdramatisera myndighetsutövandet”

NYHET Publicerad

FÖRETAGSKLIMAT Nye näringslivschefen i Sölvesborg siktar högt och lovar stärkta insatser för bättre företagsklimat. Samverkan och transparens är nyckelorden.

Efter snart två månader i sin roll som Sölvesborgs nye näringslivschef har Stefan Olofsson skaffat sig en hyfsad bild över näringslivsutvecklingen och de företagsfrämjande aktiviteterna i kommunen. En rad insatser har gjorts och flera näringslivsutvecklande inslag pågår för att stärka företagens förutsättningar och möjliggöra nyetableringar. Men en hel del kan vässas ytterligare, menar Stefan Olofsson.

– Den bild jag har fått är att det pågår ett effektivt arbete med att utveckla näringslivet men vi behöver öka samarbetet mellan företagen och kommunen ännu mer och stärka samverkan på olika plan genom nätverkande, säger Stefan Olofsson.

Stefan Olofsson är uppvuxen i kommunen och har en lång erfarenhet inom industri- och produktionssektorn. Om sin nya roll som näringslivschef säger han:

– Jag är koordinatorn mellan företagen och kommunen. Min uppgift är att hjälpa till, oavsett om det handlar om en befintlig företagare eller en aktör som är intresserad av att etablera sig i kommunen.

Tillsammans med kollegorna på näringslivsenheten formar han nu det fortsatta arbetet när det gäller näringslivsfrågorna i kommunen. Företagsfrämjande aktiviteter och inslag som exempelvis näringslivsluncher, dialogmöten och nyhetsbrev ska inte bara fortsätta utan även utvecklas.

– Jag tänker mig nätverksträffar med temabaserade föreläsningar kring till exempel regelverk och annat som berör företagen och där vi kan hjälpa till att underlätta företagens vardag genom att informera. Det kan handla om hur man fyller i bygglovsansökan, hur man som krögare ansöker om olika tillstånd eller hur upphandlingsförfarande går till. Vi måste avdramatisera myndighetsutövandet och närma oss företagen på deras villkor. Gör vi företagsbesök ska detta synas i nyhetsbrev och i sociala medier. Vi ska lyfta och belysa våra företag och kratta manegen för nyföretagande. Över huvud taget ser jag transparens som en viktig framgångsfaktor i att skapa ett gott företagsklimat, att synas, synliggöra och informera om vad som händer i vår kommun, säger Stefan Olofsson.

Tydlighet och mätbara mål i näringslivsarbetet skapar gynnsamt företagsklimat.

– Och då pratar jag om att långsiktigt arbete. För att uppnå bästa resultat tror jag på några få fastställda prioriterade insatser och mål istället för att ha en lång lista med mål som riskerar att inte hinna genomföras eller uppfyllas, säger Stefan Olofsson.

Ett viktigt verktyg för att kunna sätta upp mätbara mål i näringslivsarbetet är Svenskt Näringslivs attitydundersökning bland företagen. I undersökningen får företagen möjlighet att säga sitt om hur man upplever företagsklimatet i kommunen. I senaste rankingen hamnar Sölvesborg på plats 149 i riket, ett något förbättrat resultat jämfört med året innan då kommunen tappade i placeringar.

– Det är ett viktigt verktyg för oss i arbetet men det är också intressant att veta hur företagen själva använder sig av resultatet. Det är något vi ska titta närmare på.

Stefan Olofsson har haft en fullspäckad agenda sedan tillträdet i oktober. Ett tjugotal företagsbesök och en såld företagstomt i ett av Sölvesborgs externhandelsområden har han hittills hunnit med.

– Sölvesborg har många styrkor som vi måste tydliggöra och utveckla. Vi har förberedda företagstomter för etableringar och vi planerar för fler byggklara företagsmarker i Nogersund och Sölve. Sölvesborg är också en attraktiv sommarstad som vi behöver ta fasta på, hur kan vi jobba mer med besöksnäringen? Besöksnäringen hänger samman med näringslivet och det finns potential att få hit fler företag, säger Stefan Olofsson.

Krisztina Andersson

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Landets bästa myndighetskommuner – så tycker företagarna 

FÖRETAGSKLIMAT Tillstånd, tillsyn, bygglov och tillgången till mark och lokaler. Kommuner hanterar frågor som påverkar företagandet på många sätt. Se vilket betyg det lokala näringslivet ger myndighetsutövningen i sin hemkommun.
NYHET Publicerad:

Här betalar företagarna livsmedelsfakturan utan att klaga

FÖRETAGSKLIMAT Surahammar sticker ut i positiv bemärkelse när det gäller myndighetsutövningen. Kommunen har bland annat infört en modell med efterhandsdebitering för sina livsmedelskontroller. "Inte en enda företagare har ifrågasatt varför de har fått en faktura", säger Minal Mistry, ansvarig för miljötillsyn.
NYHET Publicerad:

Rekordet för att få ett bygglov – en timme

FÖRETAGSKLIMAT Vårgårda är den kommun i landet som fått högst betyg i det sammanfattande omdömet i årets företagarenkät om lokalt företagande. "Vi har en inställning från kommunens sida att saker går att lösa", säger kommunstyrelsens ordförande Bengt Hilmersson (C).
NYHET Publicerad:

Här finns bäst förutsättningar för företagen

FÖRETAGSKLIMAT Företagsklimatet i landets kommuner har aldrig varit så bra som nu. Samtidigt är skillnaderna stora mellan topp och botten visar årets företagarenkät. ”Fler kommuner presterar bättre, färre fastnar i botten”, konstaterar Christer Östlund, ansvarig för kommunrelationer.
NYHET Publicerad:

Krögare optimistiska till ny e-tjänst – mindre krångel utlovas

FÖRETAGSKLIMAT Det ska vara lika enkelt att söka serveringstillstånd i hela Blekinge, och hela processen ska kunna skötas digitalt. Det är tanken bakom e-tjänsten Serverat, som nu rullas ut i Blekinges fem kommuner. Länet  ska nu erbjuda en helt digital process. "Denna typ av kontakt med myndigheter uppskattar jag som företagare på grund av de tydliga stegen som i sin tur är tidsbesparande", säger David Berg, vd på restaurang Havsviken i Karlskrona.
NYHET Publicerad:

Engagerade företag gjorde Strömstads strategiarbete framgångsrikt

FÖRETAGSKLIMAT 2016 började Strömstad ta fram en ny näringslivsstrategi. Två år senare fick kommunen utmärkelsen ”Årets klättrare” i Svenskt Näringslivs ranking av det lokala företagsklimatet.
NYHET Publicerad:

Mod och nyfikenhet lyfter företagsklimatet

FÖRETAGSKLIMAT "Mod, nyfikenhet och vilket perspektiv vi väljer är avgörande faktorer i arbetet med att förbättra företagsklimatet. Här gäller det att lära av varandra, att lära av de bästa", säger Christer Östlund, ansvarig för Svenskt Näringslivs kommunrelationer, på inspirationsdagen på Arlanda för 150 politiker och tjänstemän från kommuner runt om i Sverige.
NYHET Publicerad:

Gotland sätter fokus på företagsklimatet

FÖRETAGSKLIMAT Gotland har länge suttit fast i bottenskiktet i Svenskt Näringslivs ranking av företagsklimatet. Vid den senaste mätningen blev det placering 253 bland landets 290 kommuner. Ungefär i detta härad har Gotland befunnit sig under en lång rad år.
NYHET Publicerad:

Lågt betyg på företagsklimatet fick Svedala att agera

FÖRETAGSKLIMAT På sju år har Svedala sjunkit från plats 63 till 189 på Svenskt Näringslivs ranking av det lokala företagsklimatet. De negativa mätningarna har fått kommunen att reagera, bland annat genom att starta upp ett näringslivsråd och utbilda kommunrepresentanter i bättre bemötande. ”Vi har alla ett gemensamt ansvar för att se till så företagsklimatet förbättras”, säger Thomas Carlsson, näringslivs- och turismutvecklare i Svedala kommun.
NYHET Publicerad:

Förenklingar och dialog ska lyfta Dalarnas näringsliv

UPPHANDLING Genom att arbeta strategiskt med upphandlingsfrågor kan kommuner både förbättra det lokala företagsklimatet och få större nytta för skattemedlen. Det har man insett i Dalarna och nu börjar Upphandlingscenters arbete märkas hos företagen.
NYHET Publicerad:

Företagsamheten växer snabbast i Jokkmokk

FÖRETAGSKLIMAT Jokkmokk kan stoltsera med Sveriges snabbast växande företagsamhet. Dessutom har kommunen landets sjunde högsta nyföretagsamhet och den tolfte högsta överlevandegraden. "Kommunens uppgift är att möjliggöra, inte att vara ett hinder", säger Stefan Andersson, tillväxtchef i Jokkmokks kommun.
NYHET Publicerad:

Nyföretagsamheten på rekordlåg nivå

FÖRETAGSKLIMAT Samtidigt som Sverige behöver fler och växande företag för att säkra tillväxt och välstånd sjunker andelen personer som väljer att starta företag. "Det är anmärkningsvärt och oroväckande. Nyföretagsamheten för kvinnor är särskilt bekymmersam eftersom den fortsätter att sjunka från en redan låg nivå", säger projektledare Jakob Steinstö.
NYHET Publicerad:

Företagen gillar när han drar i kommuntyglarna

FÖRETAGSKLIMAT Han är kommunalrådet som var med om att varsla 55 anställda, avvecklade näringslivskontoret och uppmanar företagare att ringa till honom. Möt Hans Unander (S) som leder Malung/Sälen, kommunen som har byggboom och attraherar flera livskraftiga företag.
NYHET Publicerad:

Handfasta råd till kommunpolitiker

FÖRETAGSKLIMAT Alla kommuner vill ha ett bra företagsklimat. Svårigheten är att veta vad man ska göra. Svenskt Näringsliv publicerar därför en serie guider riktade till kommunala politiker och chefer.
NYHET Publicerad:

"Det handlar om att använda vanligt bondförnuft"

GISLAVEDS FÖRETAGSRESA I två och ett halvt år har Gislaveds kommun arbetat aktivt för att stärka servicenivån i myndighetsutövningen. Resultatet har inte låtit vänta på sig. Företagen uppskattar den nya inställningen och grannkommunen Tranemo har inlett ett samarbete med Gislaved över länsgränsen.
NYHET Publicerad:

Så blev Nordmaling topp tio

FEM FRAMGÅNGSFAKTORER Från botten till toppen på drygt fyra år. Madelaine Jakobsson, kommunstyrelsens ordförande, redogör för faktorerna bakom Nordmalings förbättrade företagsklimat. 
NYHET Publicerad:

Kundfokus gav kortare bygglovstider i Eslöv

MYNDIGHETSUTÖVNING År 2014 tog det i genomsnitt fyra månader att få svar på sitt bygglov i Eslöv. Nu har handläggningstiden sjunkit till 5,7 veckor, även om företagsärenden i snitt tar längre tid, 6,9 veckor. "Även om vi tillämpar myndighetsutövning är företagen våra kunder som vi måste värna om", säger Lars Persson, näringslivschef i Eslövs kommun.
NYHET Publicerad:

Så tydliga är kommunerna med sina mål om företagsklimatet

KARLÄGGNING Det ska vara enkelt för en företagare att se vilka mål kommunen satt upp för att förbättra företagsklimatet. Svenskt Näringslivs studentmedarbetare Emma Supponen har genomfört ett projekt där hon kartlagt hur tydliga kommunerna är med sina mål.
NYHET Publicerad:

Drag kring Kungsörs företagsklimat

NÄRINGSLIVSTRATEGI Kungsörs kommun har klättrat 89 steg på kommunrankingen de senaste två åren, med ett ordentligt kliv på 68 placeringar sedan i fjol. Det gör Kungsör till den sjunde bästa klättraren 2018. ”Vi har haft ett medvetet fokus”, säger kommundirektören Claes-Urban Boström.
NYHET Publicerad:

Skogsägare stämmer staten för utebliven ersättning

ÄGANDERÄTT Staten har slutat att ersätta skogsägare i fjällnära områden. Frågan ställs nu på sin spets i ett ärende i Mark- och miljödomstolen i Umeå.