Stefan Olofsson
Foto: Krisztina Andersson

Stefan Olofsson, ny näringslivschef i Sölvesborg, lovar stärkta företagsfrämjande insatser.

”Vi måste avdramatisera myndighetsutövandet”

NYHET Publicerad

FÖRETAGSKLIMAT Nye näringslivschefen i Sölvesborg siktar högt och lovar stärkta insatser för bättre företagsklimat. Samverkan och transparens är nyckelorden.

Efter snart två månader i sin roll som Sölvesborgs nye näringslivschef har Stefan Olofsson skaffat sig en hyfsad bild över näringslivsutvecklingen och de företagsfrämjande aktiviteterna i kommunen. En rad insatser har gjorts och flera näringslivsutvecklande inslag pågår för att stärka företagens förutsättningar och möjliggöra nyetableringar. Men en hel del kan vässas ytterligare, menar Stefan Olofsson.

– Den bild jag har fått är att det pågår ett effektivt arbete med att utveckla näringslivet men vi behöver öka samarbetet mellan företagen och kommunen ännu mer och stärka samverkan på olika plan genom nätverkande, säger Stefan Olofsson.

Stefan Olofsson är uppvuxen i kommunen och har en lång erfarenhet inom industri- och produktionssektorn. Om sin nya roll som näringslivschef säger han:

– Jag är koordinatorn mellan företagen och kommunen. Min uppgift är att hjälpa till, oavsett om det handlar om en befintlig företagare eller en aktör som är intresserad av att etablera sig i kommunen.

Tillsammans med kollegorna på näringslivsenheten formar han nu det fortsatta arbetet när det gäller näringslivsfrågorna i kommunen. Företagsfrämjande aktiviteter och inslag som exempelvis näringslivsluncher, dialogmöten och nyhetsbrev ska inte bara fortsätta utan även utvecklas.

– Jag tänker mig nätverksträffar med temabaserade föreläsningar kring till exempel regelverk och annat som berör företagen och där vi kan hjälpa till att underlätta företagens vardag genom att informera. Det kan handla om hur man fyller i bygglovsansökan, hur man som krögare ansöker om olika tillstånd eller hur upphandlingsförfarande går till. Vi måste avdramatisera myndighetsutövandet och närma oss företagen på deras villkor. Gör vi företagsbesök ska detta synas i nyhetsbrev och i sociala medier. Vi ska lyfta och belysa våra företag och kratta manegen för nyföretagande. Över huvud taget ser jag transparens som en viktig framgångsfaktor i att skapa ett gott företagsklimat, att synas, synliggöra och informera om vad som händer i vår kommun, säger Stefan Olofsson.

Tydlighet och mätbara mål i näringslivsarbetet skapar gynnsamt företagsklimat.

– Och då pratar jag om att långsiktigt arbete. För att uppnå bästa resultat tror jag på några få fastställda prioriterade insatser och mål istället för att ha en lång lista med mål som riskerar att inte hinna genomföras eller uppfyllas, säger Stefan Olofsson.

Ett viktigt verktyg för att kunna sätta upp mätbara mål i näringslivsarbetet är Svenskt Näringslivs attitydundersökning bland företagen. I undersökningen får företagen möjlighet att säga sitt om hur man upplever företagsklimatet i kommunen. I senaste rankingen hamnar Sölvesborg på plats 149 i riket, ett något förbättrat resultat jämfört med året innan då kommunen tappade i placeringar.

– Det är ett viktigt verktyg för oss i arbetet men det är också intressant att veta hur företagen själva använder sig av resultatet. Det är något vi ska titta närmare på.

Stefan Olofsson har haft en fullspäckad agenda sedan tillträdet i oktober. Ett tjugotal företagsbesök och en såld företagstomt i ett av Sölvesborgs externhandelsområden har han hittills hunnit med.

– Sölvesborg har många styrkor som vi måste tydliggöra och utveckla. Vi har förberedda företagstomter för etableringar och vi planerar för fler byggklara företagsmarker i Nogersund och Sölve. Sölvesborg är också en attraktiv sommarstad som vi behöver ta fasta på, hur kan vi jobba mer med besöksnäringen? Besöksnäringen hänger samman med näringslivet och det finns potential att få hit fler företag, säger Stefan Olofsson.

Krisztina Andersson

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Bra företagsklimat bakom valframgång

VALET 2018 Centerpartiet gör ett historiskt val och sitter kvar vid makten i Nordmaling. Ett av huvudskälen till den politiska framgången är en långsiktig satsning på företagsklimatet.
NYHET Publicerad:

Fler insatser bör göras för att förbättra företagsklimat i Karlskrona

FÖRETAGSKLIMAT Trots insatser upplever företagen brister i företagsklimatet i Karlskrona. Bland annat behöver dialogen med kommunledningen stärkas och informationen om kommunens service förbättras.
NYHET Publicerad:

Digitaliseringen sätter Karlskrona på kartan

DIGITALISERINGEN I grunden handlar det om att åstadkomma bättre service för företag och privatpersoner. Så sammanfattar kommundirektören Carl-Martin Lanér Karlskronas digitaliseringsarbete.
NYHET Publicerad:

Fyra röster inför kommunrankingen

FÖRETAGSKLIMAT Inför 2018 års kommunranking pejlar vi förväntningarna och känslorna hos fyra kommuner runt om i Sverige. Samtliga svarande är kommunstyrelsens ordförande i respektive kommun.
NYHET Publicerad:

Prao kan locka unga till äldreomsorgen

PRAO Arbetsgivare välkomnar att prao blivit obligatoriskt igen. Stockholmsföretagaren Marita Eerola har tidigare försökt få kontakt med skolor för att erbjuda praoplatser men förgäves. "Jag tycker det är jättebra och oerhört viktigt att man tidigt kommer ut och får smaka på arbetslivet", säger hon.
NYHET Publicerad:

VA-prövning sänkte utbyggnad av konstskola för unga

REGELKRÅNGEL Företagarna Marita och Jon Jonsson ville bygga ut sin konstnärsverksamhet på Körsbärsgården på Gotland. Bygglovsansökan mottogs positivt av kommunen, men en VA-prövning drog ut åtta månader på tiden och nu har paret tvingats dra tillbaka ansökan och skrinlägga projektet.
NYHET Publicerad:

Korta vägar mellan kommun och näringsliv i Hofors

FÖRETAGSKLIMAT Resultatet i årets enkät om det lokala företagsklimatet vittnar om att samarbetsandan mellan näringsliv och kommun i Hofors är bra, något som bekräftas av företagaren Johanna Grönlund och kommunstyrelsens ordförande Linda-Marie Anttila, S.
NYHET Publicerad:

Kompetensförsörjningen ett växande problem

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Med ett medelvärde på 2,71 hamnar frågan om tillgång på medarbetare med relevant kompetens längst ned i årets enkät om det lokala företagklimatet. "Det är stora utmaningar att få tag i rätt kompetens", säger Johan Olsson på Svenskt Näringsliv.
NYHET Publicerad:

Kommuner konkurrerar ut privata företag

KONKURRENS Nästan 20 procent av företagen svarar ja på frågan om de upplever att kommunen eller kommunens företag driver verksamhet som de själva skulle kunna driva i eget bolag. Samtidigt finns det mycket att göra för att upphandlingsförfarandet ska fungera bättre. "Lösningen är en god dialog", säger jurist Birgitta Laurent.
NYHET Publicerad:

Rättviks kommun förstår företagen

ENKÄT Rättvik får högst betyg av alla kommuner på frågan om vägledning vid tillstånd, tillsyn och kontroll. Det är ingen överraskning för företagaren Linda Thorslund Leandersson. "Jag är inte alls förvånad. Kommunen har varit jättestöttande i vårt projekt", säger hon.
NYHET Publicerad:

Munkfors bäst på företagande

ENKÄT Med 4,6 i medelbetyg hamnar Munkfors högst upp i det sammanfattande omdömet om företagsklimatet. "Alla känner att kommunen bryr sig och uppmärksammar företagen", säger Pernilla Melén, vd på Munkforssågar, ett av ortens större företag.
NYHET Publicerad:

Kommuner måste lyssna på lokala företagare

KOMMENTAR Trenden är tydlig. Det lokala företagsklimatet blir bättre. ”Vårt bästa råd till kommuner som vill fortsätta att utvecklas är att lyssna på företagen och låta sig inspireras av de kommuner som presterar bättre", skriver Christer Öhlund, ansvarig för kommunrelationer.
NYHET Publicerad:

Allt bättre företagsklimat

ENKÄT Det lokala företagsklimatet fortsätter att förbättras. I år får rekordmånga kommuner betyget ”bra” i sammanfattande omdöme.  Allra högst betyg får Munkfors i Värmland. "Vi har sett en positiv utveckling under de senaste åren", säger Christer Östlund, ansvarig för kommunrelationer.
NYHET Publicerad:

Gilla Jobbskaparna bjöd på företagssafari

FÖRETAGSSAFARI Under april har kampanjen "Gilla Jobbskaparna" drivits av Svenskt Näringsliv runt om i landet. I Lekebergs kommun, Närke, arrangerades företagssafari och flera av kommunens företagare fick chans att visa vad de gör.
NYHET Publicerad:

Företagen står för hälften av Älvdalens intäkter – politiker ser inte sambandet

VÄLFÄRDSAVTRYCK Ett 40-tal företag arbetar gemensamt för att få kommunens politiker att förstå hur viktiga företagen är för Älvdalens välfärd. "Det är frustrerande att de inte förstår, säger Johanna Petersson", initiativtagare och ägare till Backlunds Skor på orten.
NYHET Publicerad:

HD-dom ger utländska studenter upprättelse

KOMMENTAR HD:s dom ger den amerikanska studenten Connie Dickinson pengarna tillbaka för en utbildning som inte höll måttet. En välkommen upprättelse, skriver Tobias Krantz, chef för utbildning, forskning och innovation.
NYHET Publicerad:

Dags att ta temperaturen på företagsklimatet

KOMMUNRANKNING "Företagsklimatet blir gradvis bättre. Vi vill tro att det bland annat är för att Svenskt Näringsliv för upp frågan på den kommunala agendan. Många kommuner sitter på helspänn och inväntar resultatet, säger Annie Widerberg, projektledare.
NYHET Publicerad:

Öppnar ungas ögon för ingenjörsyrket

TEKNIK Under veckan har Högskolan i Skövdes ingenjörsstudenter träffat 1200 åttondeklassare från hela Skaraborg. Möjligheternas Värld har arrangerats för femte året i rad.
NYHET Publicerad:

Brott mot butik var 15:e sekund – Nu ska alla anmälas

BROTT Fyra stölder i minuten. Sex miljarder kronor. För landets handlare har brott blivit vardagsmat – och bara två procent av brotten polisanmäls. Nu uppmanas handlare att anmäla brott under en vecka i april. ”Brottsligheten har ökat och det har blivit ett tuffare klimat”, säger Ica-handlaren Andreas Bylger.
NYHET Publicerad:

"Myndighetsutövningen behöver bli mer rådgivande"

REGELKRÅNGEL ”Om vi vill att fler ska starta verksamheter i Sverige så måste vi göra regelverken mer användarvänliga. Att fortsätta producera blanketter som ska fyllas i kommer inte att ge högre tillväxt”. Det säger Markus Svensson och Martin Clarstedt från Tillväxt & Tillsyn.