Stefan Olofsson
Foto: Krisztina Andersson

Stefan Olofsson, ny näringslivschef i Sölvesborg, lovar stärkta företagsfrämjande insatser.

”Vi måste avdramatisera myndighetsutövandet”

NYHET Publicerad

FÖRETAGSKLIMAT Nye näringslivschefen i Sölvesborg siktar högt och lovar stärkta insatser för bättre företagsklimat. Samverkan och transparens är nyckelorden.

Efter snart två månader i sin roll som Sölvesborgs nye näringslivschef har Stefan Olofsson skaffat sig en hyfsad bild över näringslivsutvecklingen och de företagsfrämjande aktiviteterna i kommunen. En rad insatser har gjorts och flera näringslivsutvecklande inslag pågår för att stärka företagens förutsättningar och möjliggöra nyetableringar. Men en hel del kan vässas ytterligare, menar Stefan Olofsson.

– Den bild jag har fått är att det pågår ett effektivt arbete med att utveckla näringslivet men vi behöver öka samarbetet mellan företagen och kommunen ännu mer och stärka samverkan på olika plan genom nätverkande, säger Stefan Olofsson.

Stefan Olofsson är uppvuxen i kommunen och har en lång erfarenhet inom industri- och produktionssektorn. Om sin nya roll som näringslivschef säger han:

– Jag är koordinatorn mellan företagen och kommunen. Min uppgift är att hjälpa till, oavsett om det handlar om en befintlig företagare eller en aktör som är intresserad av att etablera sig i kommunen.

Tillsammans med kollegorna på näringslivsenheten formar han nu det fortsatta arbetet när det gäller näringslivsfrågorna i kommunen. Företagsfrämjande aktiviteter och inslag som exempelvis näringslivsluncher, dialogmöten och nyhetsbrev ska inte bara fortsätta utan även utvecklas.

– Jag tänker mig nätverksträffar med temabaserade föreläsningar kring till exempel regelverk och annat som berör företagen och där vi kan hjälpa till att underlätta företagens vardag genom att informera. Det kan handla om hur man fyller i bygglovsansökan, hur man som krögare ansöker om olika tillstånd eller hur upphandlingsförfarande går till. Vi måste avdramatisera myndighetsutövandet och närma oss företagen på deras villkor. Gör vi företagsbesök ska detta synas i nyhetsbrev och i sociala medier. Vi ska lyfta och belysa våra företag och kratta manegen för nyföretagande. Över huvud taget ser jag transparens som en viktig framgångsfaktor i att skapa ett gott företagsklimat, att synas, synliggöra och informera om vad som händer i vår kommun, säger Stefan Olofsson.

Tydlighet och mätbara mål i näringslivsarbetet skapar gynnsamt företagsklimat.

– Och då pratar jag om att långsiktigt arbete. För att uppnå bästa resultat tror jag på några få fastställda prioriterade insatser och mål istället för att ha en lång lista med mål som riskerar att inte hinna genomföras eller uppfyllas, säger Stefan Olofsson.

Ett viktigt verktyg för att kunna sätta upp mätbara mål i näringslivsarbetet är Svenskt Näringslivs attitydundersökning bland företagen. I undersökningen får företagen möjlighet att säga sitt om hur man upplever företagsklimatet i kommunen. I senaste rankingen hamnar Sölvesborg på plats 149 i riket, ett något förbättrat resultat jämfört med året innan då kommunen tappade i placeringar.

– Det är ett viktigt verktyg för oss i arbetet men det är också intressant att veta hur företagen själva använder sig av resultatet. Det är något vi ska titta närmare på.

Stefan Olofsson har haft en fullspäckad agenda sedan tillträdet i oktober. Ett tjugotal företagsbesök och en såld företagstomt i ett av Sölvesborgs externhandelsområden har han hittills hunnit med.

– Sölvesborg har många styrkor som vi måste tydliggöra och utveckla. Vi har förberedda företagstomter för etableringar och vi planerar för fler byggklara företagsmarker i Nogersund och Sölve. Sölvesborg är också en attraktiv sommarstad som vi behöver ta fasta på, hur kan vi jobba mer med besöksnäringen? Besöksnäringen hänger samman med näringslivet och det finns potential att få hit fler företag, säger Stefan Olofsson.

Krisztina Andersson

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Tacobuffé – inte nog för serveringstillstånd i Vindeln

FÖRETAGSKLIMAT När Hotell Forsen i Vindeln skulle arrangera pubkväll och servera tacos gällde plötsligt inte serveringstillståndet längre. Anledningen? Kommunen tyckte inte att en tacobuffé var ”tillräckligt varierande”. 
NYHET Publicerad:

Stockholms företagsklimat rasar: "Det är en kollaps"

FÖRETAGSKLIMAT På tre år har Stockholms företagsklimat rasat 101 placeringar på Svenskt Näringslivs ranking. Trafikkaos och dålig service är bidragande faktorer, vittnar företagare om. ”Man blir behandlad som om man är kriminell”, sa Johannes Cullberg, grundare av matvarukedjan Paradiset.
NYHET Publicerad:

Bemanningsföretag: Vi gjorde arbetsförmedlingens jobb

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Bemanningsföretaget Kornboden i Örnsköldsvik kostar på utbildningar för industri- och verkstadsarbetare för att lösa akuta problem hos kunder. Vd Malin Vedman är kritisk mot Arbetsförmedlingen som hon tycker skulle sköta den biten bättre. "Med små medel skulle Arbetsförmedlingen kunna vara ett starkt stöd för industriföretag och verkstadsföretag, men jag tycker inte de har lyssnat på marknaden", säger hon.
NYHET Publicerad:

Bättre bemötande med bra vi-känsla

FÖRETAGSKLIMAT Under en period slutade det en person i månaden på Samhällsbyggnadskontoret i Oskarshamn. Men nu har arbetsron och glädjen kommit tillbaka. Det märker ledningen och personalen såväl som kunderna, alltså företagen och övriga invånare.
NYHET Publicerad:

”Vi måste avdramatisera myndighetsutövandet”

FÖRETAGSKLIMAT Nye näringslivschefen i Sölvesborg siktar högt och lovar stärkta insatser för bättre företagsklimat. Samverkan och transparens är nyckelorden.
NYHET Publicerad:

Långsamma kvarnar hot vid Kiruna-omvandling

FÖRETAGSKLIMAT ”Ur företagsperspektiv ser jag klara risker med omvandlingen av Kiruna. De kommunala kvarnarna maler väldigt långsamt och det kan därför bli svårt för mindre företag att våga satsa samtidigt som man säger att staden ska expandera. De stora klara sig alltid. Men man får inte glömma bort att det behövs kringbyggnader också för att få ihop helheten, inte bara stora klossar!” Det säger Stefan Puonu, Malmfältets Entreprenadbyrå.
NYHET Publicerad:

Garanterat svar inom 24 timmar, en del i Ystads framgång

FÖRETAGSKLIMAT Ystads kommun har de senaste två åren klättrat rejält i Svenskt Näringslivs årliga ranking över företagsklimat. Från plats 107 år 2015 till plats 25 i år. ”Det handlar om ett nära och tätt samarbete mellan kommun och näringsliv, jobbar vi ihop så når vi mycket längre”, säger Rebecka Spånberg, vd på BLS Industries.
NYHET Publicerad:

”Vi dokumenterar ihjäl oss!”

FÖRETAGSBESÖK Företagen drunknar i pappersarbete och riskerar tappa betydande investeringar på grund av segdragna myndighetsprocesser. "Mängden dokumentation är kopiös" säger Johan Larsson, fabrikschef på Lyckeby Starch i Mjällby vid ett företagsbesök nyligen.
NYHET Publicerad:

Svenskt Näringsliv möter – Marianne Sjöö

SVENSKT NÄRINGSLIV MÖTER Tidningen Entreprenör rankande nyligen Marianne Sjöö på plats 29 över Sveriges största kvinnliga företagare. Marianne är ICA-handlare i Ale kommun och vi har träffat henne för en intervju.
NYHET Publicerad:

Personalbrist bromsar Boden-utbyggnaden

KOMPETENSFÖRSÖRJNING ”Här söker vi nya medarbetare ganska ofta. Vi har ett 15-tal anställda, men faktiskt ständiga behov av nytt folk. Men det känns trögt. Det går att skylla på att branschen är speciell och att det finns behov av särskilda kunskaper. Men vill man bara så kan man också lära sig det som behövs!” Det säger Ulf Gustafsson som tillsammans med sin bror Patrik Gustafsson äger Bodensläp AB.
NYHET Publicerad:

Engagemanget är avgörande

FÖRETAGSBESÖK De är två helt olika företag, men båda satsar på nya och spännande idéer för att kunna växa i framtiden. Vi tog med riksdagsledamoten Magnus Manhammar (S) på företagsbesök till Johannishus Godsförvaltning i Ronneby och Contura Steel i Mörrum.
NYHET Publicerad:

Värna om företagen innan det är för sent

FÖRETAGSKLIMAT En av Europas modernaste spackelfabriker håller på att ta form i Simrishamn. Det är företaget SimFAS Sweden AB som flyttar och bygger ut sin produktion. Men att få alla tillstånd har inte varit enkelt, och fortfarande finns flera frågetecken. Vd Sten Christiansson efterlyser en bättre dialog mellan kommunen och företagarna.
NYHET Publicerad:

Regional samverkan inom Teknikcollege löser kompetensförsörjningen

GÄSTKRÖNIKA "Kompetensförsörjningen är en av de största utmaningarna för svensk industri och ett hinder för många företag att växa. Teknikcollege har gett oss verktyg och en struktur för att ta tag i detta. Genom regional samverkan och utbildningar utformade efter näringslivets behov stärks svenska företags konkurrenskraft vilket i sin tur ger förutsättningar för jobb och välfärd." Det skriver Adis Martinovic, processledare på Teknikcollege Mälardalen, i sin gästkrönika.
NYHET Publicerad:

Klubb för företagare succé i Storfors

FÖRETAGSKLIMAT En klubb där företag träffas för att diskutera näringslivsfrågor visade sig vara ett lyckat initiativ från Storfors kommun. ”Vi går från att känna till varandra till att känna och hjälpa varandra”, säger företagaren Daniel Sköld. Klubben är en av 60 aktiviteter som kommunen jobbar med för att lyfta företagsklimatet.
NYHET Publicerad:

Regionalt samarbete ska lyfta företagsklimat

GÖTEBORG Anna-Lena Johansson, Business Region Göteborg, har satt snurr på näringslivsfrågorna i tretton kommuner. ”Vi har som mål att ha det bästa företagsklimatet bland storstadsregionerna.”
NYHET Publicerad:

Inspirationsdag över hela landet

FÖRETAGSKLIMAT Svenskt Näringslivs inspirationsdag för ett bättre företagsklimat äger rum vid fyra tillfällen nästa år. Christer Östlund, ansvarig för kommunrelationer på Svenskt Näringsliv, hoppas på fler deltagare 2018 när man sprider dagen geografiskt.
NYHET Publicerad:

Han ska få snurr på näringslivsarbetet i Karlshamn

FÖRETAGSKLIMAT Om ett år ska lotsfunktionen vara tillbaka, samarbetet med företagen stärkt och näringslivsenheten utökad med ytterligare en näringslivsutvecklare. Det är målet för Karlshamns nye näringslivschef Mathias Wijk.
NYHET Publicerad:

Göteborg och de kommunala bolagen

FREDAGSKRÖNIKA Nej, det är varken ett kopplingsschema för ett kretskort eller ett tunnelbanesystem. Det är koncernstrukturen över Göteborg stads kommunala bolag. Tidigare under veckan annonserade vi en tävling på vår facebooksida där våra följare fick gissa mellan dessa tre alternativ. Tanken var att på ett lite humoristiskt sätt gestalta hur komplex och omfattande verksamheten är, men den förtjänar också en allvarligare diskussion.  Göteborg behöver reda upp i djungeln av kommunala bolag, inte minst för sin egen skull.
NYHET Publicerad:

Kommunerna handlar för 642 miljarder

UPPHANDLING Det är landets kommuner som köper mest. Och det är stora summor det handlar om. Värdet på den offentliga upphandlingen i Sverige är svindlande 642 miljarder.
NYHET Publicerad:

Livsmedelsverkets nya betalningar välkomnas av restaurangägare

REGLER Nu vänder Livsmedelsverket helt om och efterfrågar att kommunerna enbart tar betalt efter utförd livsmedelskontroll istället för i förskott, som idag. "Det låter jättebra. I dag tvingas vi betala en avgift varje år, oavsett om det kommer hit någon eller inte", säger företagaren Jeanette Bohman, som hyllar initiativet.