NYHET9 februari 2018

Infrastrukturen måste prioriteras – annars stannar Dalarna

Sverige och Dalarna är beroende av att transporterna fungerar. Utan en väl fungerande infrastruktur är vår export ett minne blott och importen stannar av. Konsekvenserna blir allvarliga för vår tillväxt och för vår vardag. Våra företagare får inte tillgång till de varor de behöver för att kunna producera. Världen får inte ta del av alla de råvaror och produkter som Dalarna och Sverige kan erbjuda. Och vanligt folk får inte tillgång till alla saker som vi tar för givet i vår vardag.

Mats Bergkvist, regionsordförande Maskinentreprenörerna i Dalarna, Gävleborg och Härjedalen

Allt från mjölk och lördagsgodis till mobiltelefoner och slalomskidor behöver transporteras för bli en del av våra liv. Vi tar för givet att vi ska kunna förflytta oss själva runt om i länet, landet och världen och vi är beroende av att människor ska vilja och kunna ta sig hit till oss. Därför är det också av stor vikt att Dalarnas infrastruktur får en plats på kartan.

Nära 255 miljarder ton gods, till ett totalt värde av 2 130 miljarder svenska kronor, transporterades genom Sverige i ”avgående varusändningar” under 2016. Vägtransporterna svarade för 62 procent av dessa transporter, som hade ett samlat värde på över 1 300 miljarder kronor. Som en jämförelse transporterades samma år på järnväg varor för 44,6 miljarder kronor, motsvarande två procent av det totala värdet, detta enligt regeringens analystjänst Trafikanalys.

– Vi behöver ett starkt vägnät för att knyta ihop Sverige nationellt och med vår omvärld. Att skicka människor med höghastighetståg mellan Stockholm, Göteborg och Malmö hjälper inte vår exportindustri. Vi behöver både järnväg, sjöfart och flyg, men faktum är att vi måste investera klokt i vägnätet där det idag finns enorma underhålls och förnyelsebehov. Men vägarna nämns knappt i långtidsplanen, trots att statistiken visar på deras betydelse. Dessutom har Trafikutskottet föreslagit Riksdagen att lägga Riksrevisionens rapport om brister i vägunderhållningen till handlingarna. Jag hoppas nu få veta hur våra beslutsfattare tänker använda de extra 100 miljarder som ska satsas fram till 2028, säger Mats Bergkvist, regionsordförande Maskinentreprenörerna i Dalarna, Gävleborg och Härjedalen och fortsätter;

– Det som transporteras med lastbil är produkter med högt förädlingsvärde och där transporttiden är kritisk. Det är produkter med stor betydelse för svensk export. Ändå pratas det i dag nästan bara tåg, framför allt höghastighetståg för persontrafik, och inte om vägar när vi pratar infrastruktur. På samma sätt glömmer vi att Sverige är ett stort och glesbefolkat exportberoende land. Vi behöver infrastruktur som löser våra transportbehov både inom landet och tar oss ut i Europa, säger Mats Bergkvist.

Under fredagen träffas 100 aktörer inom transport- och maskinförarområdet för att prata om framtidens infrastruktur. Infradagen Mitt anordnas av Maskinentreprenörerna och Sveriges Åkeriföretag och tar sig an ämnen som:

  • Hur stor är underhållsskulden i det svenska vägnätet
  • Nya sätt att lösa anläggningsinvesteringar
  • Konsekvenser av det eftersatta vägunderhållet

Dalarna är ett län där vägen är det dominerande transportslaget. Här finns inga hamnar, spåren för tågtrafik är få i likhet med flygplatserna. Och under veckan har även besöksnäringen i Dalarna lyft vikten av investeringar i infrastruktur för Dalarnas tillväxt. Idre Fjäll och Idre Himmelfjäll har tillsammans skickat en offentlig skrivelse där man uppmanar regeringen att öka resurserna till väg och järnväg i Dalarna. Besöksnäringen gör stora investeringar och är beroende av infrastruktur för att deras investeringar ska få maximal effekt.

Mats Otterborn är ansvarig för Maskinentreprenörerna i Dalarna och avslutar;

- Vi vill att politikerna lyssnar. Det handlar om Dalarnas framtid. De behöver bland annat prioritera:

  • Utbyggda trafikstråk för regionens tunga godstransporter på väg och järnväg.
  • Utbyggda trafikstråk för effektiva persontransporter till dalarnas besöksnäring.
  • Bärighetshöjande åtgärder på det lågtrafikerade vägnätet så att regionens tunga transporter för bl.a. skogsnäringen ska säkras.
  • Fungerande vinterväghållning så att gods och persontransporterna kan ske säkert året runt.
InfrastrukturTransport
Skriven avTeresa Bergkvist
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist