NYHET31 augusti 2020

Kamp mot coronavirusets effekter och mediala uttalanden

”Min uppfattning är att vi har fått betalt enligt avtal.” Det säger P-O Dély, vd och ägare till tre taxibolag i Dalarna. I början av året gick Region Dalarna, regionstyrelsens ordförande, ut med uppgifter om att det ska ha betalats ut för mycket pengar till samhällsbetalda transporter i länet. P-O Dély blev snabbt en måltavla för insinuanta uttalande från vissa media. Nu kämpar han också mot coronavirusets effekter, med ett jätteras i antal körningar.

"Vi står starka idag med alla förarna fortsatt anställda, vi har inte permitterat eller sagt upp en enda person på grund av arbetsbrist. Vi hoppas och vill fortsatt vara en stor arbetsgivare i regionen", säger P-O Dely.
"För egen del har vi satt in skyddsplast i taxibilarna och samtliga förare har såväl plasthandskar, visir, munskydd som handsprit att tillgå", säger P-O Dely.

P-O Dély äger tre taxiföretag i Dalarna, med totalt ett 120-tal anställda. De är främst verksamma i Borlänge, Ludvika och Gagnef. Nu väljer han att gå ut i debatten. Dels för att han anser att den är snedvriden, dels för att han vill bemöta det han anser vara felaktiga och vinklade uppgifter.

När P-O Dély tog över sin pappas taxiverksamhet, Granbo trafik, 2004 hade företaget sex bilar. Då hade han själv kört taxi i fyra år. Efterhand har han förvärvat andelar i andra taxibolag, och äger i dag även Borlänge taxi och Ludvika taxi.

– Strategin är att utveckla verksamheten och bygga vidare på det vi påbörjat, säger han. Bolagen har exakt samma verksamhet, så större volym ger samordningsvinster. Nästa steg blir att hitta fler ben att stå på, kanske att utveckla en egen verkstadsdel, eftersom det ofta är svårt att få tider och vi vill inte ha bilar som står stilla.

Utmaning att få tag på förare

En stor utmaning för P-O Dély är att få tag på chaufförer, och han vet inte riktigt varför.

– Kanske fläckas vi av det dåliga ryktet från svarttaxi, eller att man drar likhetstecken till fylltaxi på helgnätter, funderar han. Men att köra taxi kan vara så mycket mer.

En av hans lösningar har varit att anställa utrikesfödda.

– Ja, vi har i dag en stor andel utrikesfödda bland våra anställda och flera av dem har varit med i många år. Det har bitvis varit en del för dem att lära sig, men även för oss. Överlag har det dock gått bra.

P-O Dély har fått utstå kritik för att “utnyttja” dessa personer.

– En anklagelse som riktats mot mig är att jag bara anställer dem för att få bidrag för nystartsjobb. Men då vill jag säga, att bidraget har aldrig varit den primära orsaken till att anställa någon. Och jag har aldrig låtit någon gå när bidraget var slut. Och det till skillnad från till exempel vissa kommuner. I dag har vi enbart ett fåtal som har nystartsbidraget.

– Det jag har gett dessa personer är en trygghet, en fast anställning med fast månadslön enligt avtal. Med den tryggheten kan de planera för framtiden, för sig själva och för sin familj.

P-O Délys företag är anslutna till Taxiförbundet, Svenskt Näringsliv och har kollektivavtal med Transport avdelning 88. En ny “utmaning” för P-O Dély är att rentvå sig själv och sina företag för de insinuationer som har riktas mot honom från vissa medier.

– Region Dalarna gick ut med att det har betalats ut miljontals kronor för mycket för transporter i Dalarna. En utredning tillsattes och det talas om allt från 50 till 300 miljoner kronor. Det ledde till att jag blev namngiven i vissa medier med uppgifter som “miljonregn över vissa” och att jag tjänat miljoner på skattepengar.

Insinuationer om miljonregn

P-O Dély suckar och förklarar vidare.

– För det första är det så, att Dalatrafik har gjort en upphandling av transporter där Keolis och Sambus lämnat anbud. Vi kan inte lämna anbud för det ingår linjetrafik med buss i upphandlingen, som dessutom är alldeles för omfattande för oss. Sedan har Keolis och Sambus köpt tjänster av oss.

– Det är också så att Dalatrafik äger det program som kom planerar och styr våra bilar. De kommunicerar alltså direkt med bilarna och sköter kontakterna med kommunerna. Vi kan se våra bokningar, men vi kan inte påverka dem alls, för vi har ingen trafikledning.

– De här insinuationerna om “miljonregn” och vinster på skattepengar, och att få det att låta som att vi gjort något olovandes, är bedrövliga, menar P-O Dély. Vi driver en stor verksamhet, vi är faktiskt Borlänges 15:e största arbetsgivare. Och det är klart att vi gör vinster. Men räknat procentuellt är det inga oresonliga siffror. Alla företag måste göra vinster, så man kan utveckla bolagen, bygga vidare och säkra jobben. Att vi sedan gjort vinster på skattepengar är ju ganska självklart. Merparten av vår verksamhet består ju i att utföra tjänster som betalas av offentliga medel.

Ett annat påstående som P-O Dély vill bemöta är att han “borde ha upptäckt” att hans bolag fått för mycket betalt.

– Vi gör en viss kontroll av våra körningar, förklarar han, men vi har hundratusentals på ett år och kan inte pricka av allihopa. Visst, ibland hittar vi fel, men då är det åt båda håll, och det handlar aldrig om stora pengar.

Drabbad av coronapandemin

Den senaste tiden har P-O Dély sett hur coronapandemin fått antalet körningar i hans bolag att rasa.

– Ja, vanlig privat taxi har minskat med 80 procent, säger han med en tung suck. Där har vi nästan ställt in alla pass. Ingen åker tåg eller tjänsteresor längre och till och med krogbesöken är inställda på helgerna. Och på den samhällsbetalda sidan har resandet gått ner ungefär 60 procent. Det enda som ökat är antalet budkörningar.

För personalen innebär det långa dagar när de får sitta och vänta på körningar.

– Men ännu så länge har vi inte behövt permittera någon, fortsätter han, eftersom det har varit högre sjukskrivningar än vanligt initialt. Vi har infört rutiner för hygien som minskat vanliga smittor så sjukskrivningen idag är aningen mindre än normalt.

Att hans bolag påverkas negativt ekonomiskt är klart, men P-O Dély har svårt att säga exakt hur mycket.

– Det är svårt att säga hur mycket vi tappar efter att man räknat in regeringens åtgärder, men det går fort utför med så kraftigt minskade intäkter samtidigt som vi har så många anställda. Vi tackar för den sänkta arbetsgivaravgiften och sjuklönehjälpen, men utöver det så har vi inte behövt söka ytterligare stöd, inte ännu.

P-O Dély tycker att det är “otroligt” att det inte tas fram rikstäckande åtgärder för hur till exempel taxibolag ska skydda förarna i fordonen medan de kör smittade.

– Nu är det upp till varje region och de lokala skyddsombuden. Det är absurt med ett globalt virus och nationellt trafikslag som sjukresor och färdtjänst.

– För egen del har vi satt in skyddsplast i taxibilarna och samtliga förare har såväl plasthandskar, visir, munskydd som handsprit att tillgå.

En tragedi att hantera

– Sedan inträffade det otänkbara, när en av förarna från ingenstans körde på flera personer på stan. Det kom som en blixt från klar himmel och polisen utreder ännu fallet. Den aktuella föraren var alltid glad och hjälpsam.

Trots senaste tidens händelser med allt från corona, insinuationer om miljonregn och mordförsök ser P-O Dély positivt på framtiden.

– Det som inte sänker oss det stärker oss. Vi står starka idag med alla förarna fortsatt anställda, vi har inte permitterat eller sagt upp en enda person på grund av arbetsbrist. Vi hoppas och vill fortsatt vara en stor arbetsgivare i regionen, avslutar han.

Corona
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist