LogoLogo
LogoLogo
NYHET16 februari 2021

Komplicerat stöd missgynnar säsongsrestauranger 

På anrika restaurangen Lammet & Grisen i Sälen har antalet gäster minskat med 70 procent. Arbetsstyrkan har halverats till denna säsong och vd Mattias Richert är kritisk till hur regeringen hanterat restaurangbranschen. 

”Givetvis förstår vi allvaret i pandemin, men vi har fått ta orimligt många restriktioner”, säger Mattias Richert. 

Mattias Richert driver Lammet & Grisen tillsammans med sin bror. Innan pandemin hade företaget växt från 8 till 50 anställda på tio år. De gick förra vintern mot en väldigt bra säsong med förhoppningar om ökad omsättning. 

När allt stängdes ned innan påsk tappade företaget plötsligt 60 procent av intäkterna och Mattias försökte hantera en vardag full av bakslag och krismöten. En verklighet som har satt sina spår. 

– Mitt under ett av alla möten slog en stresstinnitus till med full volym, och det är något som fortfarande hänger i, berättar han. 

Branschen har drabbats hårt 

Inför säsongen 20/21 jobbade restaurangen hårt för att anpassa verksamheten efter rådande restriktioner och under hösten såg bokningsläget bra ut. Men bara några minuter innan säsongspremiären den 18 december kom nådastöten, med den nya fyrapersonersgränsen och förbud mot servering efter klockan 20. 

– Vi hade innan det gjort en massa åtgärder för att få det att fungera, men plötsligt tvingades vi börja om från början. Och på grund av det korta varslet hann vi inte ringa alla 2 500 förbokade gäster utan fick bara skicka sms och meddela att deras reservation var avbokad. Det kändes förstås inte alls bra, säger Mattias. 

Han har förståelse för smittläget och att åtgärder måste göras, men tycker att restaurangbranschen drabbats orimligt hårt. 

– Vi vill förstås bidra med det vi kan, men det känns som att vi fått ta oproportionellt mycket restriktioner i väntan på pandemilagen. Det är svårt att motivera en familj på fem personer att de ska dela upp sig på två bord. Och det är svårt att begripa varför det ur smittskyddsperspektiv ska vara bra att alla gäster går hem samtidigt klockan 20. 

Stödet för komplicerat 

Av de 35 anställda som jobbar kvar jobbar i princip ingen heltid, och varje kväll ligger de 70 procent back på antalet gäster jämfört med innan pandemin. 

Att Lammet & Grisen dessutom äger sina lokaler har inte varit till deras fördel. 

– Grundtanken i regeringens stödpaket har varit bra, men omställningsstödet är alldeles för komplicerat och det finns för många undantag och orättvisor. Vi som driver säsongsverksamhet och äger vår fastighet får ett mycket mindre stöd än våra kollegor som är hyresgäster. Dessutom undantas många stora fasta kostnader helt från stödet, för mars och april fick vi bara en tredjedel av det stöd för fasta kostnader som utlovades, säger Mattias. 

Trots det tuffa läget så ser Mattias ändå vissa ljusglimtar. Samverkan i fjällområdet har, enligt honom, fungerat mycket bra. Att företagen tillsammans med kommunen, destinationen, vårdcentralen, polisen och länsstyrelsen tvingats jobba tätt tillsammans tror Mattias kommer att stärka regionen för framtiden.  

– Samarbetet har varit omfattande och värdefullt och vi har lärt oss mycket. Tillsammans har vi sett till att allt fungerar på ett säkert sätt och att vi kan skapa en trygg vistelse för gästerna. Vi fick ingen ökad smittspridning i regionen efter jul och nyår, trots alla farhågor. Gästerna har varit förstående och många har kommenterat att det känns tryggt i Sälen.  

coronakrisen
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist