Malin Lundgren, vd på Quality Hotel Galaxen i Borlänge, driver en av Dalarnas största hotell- och konferensanläggningar. Krisen har tvingat henne att fundera över sin egen roll som ledare men också över hur framtiden för branschen kommer att se ut.
När pandemin gjorde sitt intåg i Sverige märktes det snabbt för Quality Hotel Galaxen, med sina 127 rum, restaurang och konferensdelar. Och krisen har hållit i sig. Under 2020 tappade företaget 55 procent av sin omsättning. Malin Lundgren berättar att hon utöver möjligheten till korttidspermittering också har varit tvungen att säga upp personal.
– Att säga upp medarbetare har tyvärr varit svårt men nödvändigt. Utan de statliga stöd som inrättats för att hjälpa företag i kris hade vi nog inte överlevt, säger hon.
Hon berättar dock att långa handläggningstider och krångliga regler gjort det svårt att planera verksamheten.
– Stöden har fungerat bra när de väl har kommit, men det har tagit alldeles för lång tid att få pengarna. Dessutom har förutsättningarna ändrats under vägen, vilket gjort det svårt att planera. Detta är nytt både för oss och för myndigheterna. Det finns såklart en förståelse, men det har varit tufft att vara företagare.
Malin Lundgren berättar att det inte räcker med att försöka navigera sig igenom krisen, utan att det också krävs att hon blickar framåt.
– Ingen vet hur vår bransch kommer att se ut efter pandemin, men det är helt avgörande att vi funderar på det. Jag tror att digitala möten är här för att stanna, men att folk har både behov av och en stark vilja att träffa fysiskt. Det kommer förmodligen att vara konferensupplägg som skiljer sig ifrån hur det var tidigare, vilket krävs att vi är på tårna och anpassar oss.
Hur det är att vara en ledare som också kan leda sina medarbetare genom en kris är någonting Malin Lundgren har fått lära sig.
– Det har varit en stor utmaning att vara ledare i en sådan här situation. Hur når man ut till sina anställda? Hur leder man ett företag i sådan tid? Man är i dessa tankar både i jobbet och när man kommer hem till familjen. Det har varit väldigt jobbigt, men på sikt blir man förhoppningsvis en bättre ledare.
– Personalen är fantastisk och har varit så tillmötesgående när det gäller att ställa om sina scheman och förutsättningar beroende på hur pandemin har utvecklat sig, fortsätter hon. De helt avgörande för vår verksamhet.
Hotellet har haft få gäster och restaurangen varit stängd under perioder. Quality Hotel Galaxen har dock hela tiden haft ambitionen att ge det lilla antal gäster som kommit en så bra upplevelse som möjligt.
– Tack vare våra stora lokaler har vi kunnat anpassa oss till människor som behöver mötas på ett säkert sätt. Det har varit viktigt för oss att våra gäster känt sig trygga och välkomna trots situationen, säger Malin Lundgren.
Som samtliga restauranger i Sverige är de under rådande restriktioner tvungen att stänga sin verksamhet klockan 20:30, något som Malin Lundgren säger skapar fler problem än vad det löser.
– I vår bransch har vi jobbat noga med säkerhet och blivit väldigt duktiga på det. Och vi skulle absolut kunna ha restaurangen öppet längre på ett säkert sätt. Med dessa restriktioner blir följden att gästerna kommer samma tid, det blir ett abrupt slut och alla får maten samtidigt. Det är ingen optimal lösning. Jag tror det hade varit bättre med en större tilltro att företagen faktiskt värnar sina kunders och medarbetares hälsa och agerar därefter, avslutar Malin Lundgren.
Corona