NYHET23 mars 2022

Morakniv löser kompetens­försörjningen med kreativa metoder

Även ett anrikt företag som Morakniv behöver hänga med i nutiden för att skapa tillväxt och utveckling. Ett steg i att ytterligare stärka företaget för framtiden och hitta morgondagens kompetens är deras nystartade ledarskapsprogram Morakniv Junior Management Team.

 ”Tyvärr ligger vårt län i botten när det gäller hur många som läser vidare efter gymnasiet, vi hoppas att vi med Junior Management Team kan inspirera fler att vilja gå vidare till högre studier”, säger vd Johan Burtus. Foto: Sofia Jemthans

I ledningsgruppen för Morakniv AB sitter personer födda på 1960- 1970- och 1980-talet. De insåg att det fanns ett behov i företaget att skapa plats för en yngre generation ledare, som kan komma in med nya kunskaper och se bolaget ur nya perspektiv. 

Inspirerade av bland annat Ängelholmsföretaget Carepa, som jobbar med förbrukningsmaterial och som sedan några år tillbaka har ledarskapsprogrammet Carepa Junior Management Board, skapade ledningen Morakniv Junior Management Team. 

– Det vi gör nu är vi inte först med, men vi tror att om skola och näringsliv närmar sig varandra har vi mycket att vinna. Studenter vet ofta ganska lite om hur företagsledning fungerar i praktiken, och vi vill bidra till att ge dem den kunskapen, säger Johan Burtus, vd på Morakniv. 

Social hållbarhet 

Bokslutsarbetet för 2021 pågår fortfarande, men klart är att Morakniv slagit historiska rekord både sett till producerad volym och försäljningsintäkter. Över fem miljoner produkter levererades från fabriken i Mora och försäljningen översteg 280 miljoner kronor. Mer än 70 procent av försäljningen går på export. 

På fabriken i Mora jobbar runt 180 personer. Att starta ett ledarskapsprogram handlar inte bara om att ge studenter en chans att lära sig om näringslivet utan är också en del i Moraknivs hållbarhetsarbete. 

– Vi har arbetat fram en ny hållbarhetsstrategi. Den handlar dels om miljöfrågor, men den sociala hållbarheten är en minst lika stor del. Vi vill vara med och bygga hållbara samhällen som bygger på inkludering, och där tror vi att våra juniora medarbetare kan bidra mycket, säger Johan Burtus. 

Morakniv Junior Management Team ska bestå av sex personer från eftergymnasiala utbildningar. Personerna bildar en junior ledningsgrupp och under ett år får de möjlighet att, med vägledning av Moraknivs ledning, få en inblick i hur styrelsearbetet fungerar, med bland annat ledningsgruppsmöten och workshops. 

Vill inspirera till högre studier 

Ansökningsperioden har precis avslutats och intresset har varit relativt stort. Tjänsterna ska tillsättas och en kick-off är planerad senare i vår. 

– Intresset för att vara med på detta är ungefär som vi hade förväntat oss, och vi har fått in flera intressanta ansökningar, säger Johan Burtus. 

De som söker kan vara från hela landet, men Burtus hoppas att programmet också kan bidra till ett ökat intresse för både näringsliv och utbildning lokalt i Dalarna. 

– Tyvärr ligger vårt län i botten när det gäller hur många som läser vidare efter gymnasiet, vi hoppas att vi med Junior Management Team kan inspirera fler att vilja gå vidare till högre studier, säger han. 

Morakniv har haft en ökad efterfrågan på sina produkter under pandemin och därför i snabb takt behövt anställa mer personal. Enligt Johan Burtus är det svårt att hitta kompetens till de flesta roller på företaget, till allt från duktiga tekniska operatörer i produktionen till seniora chefer. 

– Till produktionen går det att anställa personer med andra bakgrunder, exempelvis från handel eller restaurang, men de har sällan en teknisk bakgrund eller behärskar ritningslära, med följden att det blir en ganska lång onboarding. Att hitta de med erfarenhet och rätt kompetens från början är svårt. 

Intern utbildning 

Ett sätt att delvis lösa kompetensbristen är att utbilda den personal de redan har. 

– Vi har startat något vi kallar Morakniv Academy. Där ger vi vår egen personal möjlighet att göra en utbildningsresa inom företaget så att de får nya kompetenser och kan ta på sig nya roller, säger Johan Burtus. 

På Morakniv har inställningen till distansarbete också förändrats under pandemin. Idag kan chefer, ledare och administratörer jobba från andra orter än Mora. 

– För bara fem år sedan hade det inte fungerat, men nu ser vi inga problem med att alla inte jobbar på samma ställe. Det är också ett sätt att lösa kompetensförsörjningen när vi inte kan hitta den här lokalt. 

Kompetensförsörjning
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist