Gösta Samuelsson Bil i Ludvika säljer inte bara bilar, utan demonterar också skadade bilar och tar reda på reservdelar i sitt bolag Demia AB. ”Det är en viktig del av vårt hållbarhetsarbete”, säger vd Tobias Wångmar.
De flesta bilhandlare har som sin verksamhet att sälja och laga bilar, men hos Gösta Samuelsson Bil i Ludvika tas också inlösta bilar omhand, demonteras och oskadade delar säljs vidare så att de kan återbrukas.
– När en bil krockar bärgas den till en skadeverkstad. Där görs en kalkyl om vad det kommer att kosta att reparera bilen. Därefter tar försäkringsbolaget beslut huruvida bilen skall repareras eller lösas in. Om det blir inlösen så transporteras den till Demia där vi tömmer den på vätskor. Andra miljöfarliga komponenter återvinns enligt gällande krav. Därefter tillvaratar vi fungerande reservdelar som kan säljas vidare. Resten fragmenteras så att i princip hela bilen till slut är återbrukad eller återvunnen, berättar Tobias Wångmar.
Demia AB demonterar årligen 1 300 bilar från märkena Volvo, Renualt och Dacia. Vid sidan av Bilia är Gösta Samuelsson Bil den enda Volvohandlaren som demonterar Volvobilar.
Tobias Wångmar berättar att detta är en verksamhet som bedriver hållbarhetsarbete 40 timmar i veckan och har ett tiotal anställda.
– Det är en ganska bred verksamhet. Vid sidan av att demontera bilen ska de fungerande delarna tvättas och kvalitetssäkras, fotograferas och lagerläggas. Därefter ska delarna säljas, paketeras och skickas till kund.
Det finns en del privatpersoner som köper reservdelar från Demia men den huvudsakliga kunden är skadeverkstäder..
– Försäkringsbolagen vill i huvudsak att man använder sig av begagnade originaldelar istället för att sätta in nya. De anser naturligtvis att det är miljömässigt bättre att vi kan återbruka delarna istället för att tillverka nya, avslutar han.
Demia AB är medlem i Svenskt Näringsliv och företaget bidrar varje år med skatteintäkter motsvarande 14 förskoleplatser.