NYHET23 april 2021

”Se företagare som de tillgångar de är”  

Ingemar Eberstål har drivit flera restauranger och sedan 1988 Banken Bar & Brasserie. Han tycker att både kommunen och regeringen bör se företagarna som de tillgångar de är för hela samhället. 

Ingemar Eberstål är erfaren. Han var med under finanskrisen på 90-talet, då en av hans restauranger gick i konkurs. ”På den tiden fanns inte samma lyhördhet hos politiken att stötta utsatta näringar ekonomiskt”, säger han.  

Coronapandemin är inte den första krisen Ingemar Eberstål går igenom som företagare. Han var med också under finanskrisen på 90-talet, då en av hans restauranger gick i konkurs. Den restaurangen var relativt nystartad och utan större ekonomiska muskler. Då fanns heller inga typer av ekonomiska stödpaket att tillgå, berättar han.  

– På den tiden fanns inte samma lyhördhet hos politiken att stötta utsatta näringar ekonomiskt, säger han.  

Och det är just att han har varit med länge och drivit en framgångsrik restaurang som han menar ligger till grund för att verksamheten fortfarande kan hållas flytande trots pandemins påverkan.  

– Det gäller att vara så likvid man bara kan, så att man klarar sig. Det finns ingen som står bakom och tar emot en företagare när den faller, säger Ingemar Eberstål.  

Han berättar att det blev tvärstopp för Banken Bar & Brasserie när pandemin slog till mot Sverige.   

– År 2020 började bra, men i mars dog det fullständigt när avbokningarna ramlade in. Man vågade knappt öppna mejlkorgen på morgonen. Då började jag säga upp folk och lägga ut semestrar, vi drog ner så mycket vi kunde. 

Idag är han glad för de snabba beslut om besparingar som fattades i början.   

– Det har bidragit till att vi klarade det första året, som fram till juni var väldigt tungt. Mellan juli och oktober rullade det på ganska bra, därefter kom de nya restriktionerna. Sedan de infördes har vi tappat 50 procent i omsättning varje månad, fortsätter han.  

”Ovissheten är värst”  

På frågan vad som har varit tuffast svarar Ingemar Eberstål att det har varit ovissheten.   

– Vi vet ju ingenting. Om vi ska följa lagar och regler med schemaläggning exempelvis, då ska vi ge besked med två veckors varsel. Men myndigheterna kan komma med nya beslut om restriktioner från en dag till annan, vilket vi omöjligt kan parera på ett bra sätt. Tack och lov har vi duktiga och förstående medarbetare. 

Det är dock inte bara den korta framförhållningen som han är kritisk till. Han anser också att företagen har behandlats styvmoderligt under pandemin.  

– Om man lyssnar på finansminister Magdalena Andersson får man känslan av att hon misstänker att vi företagare ska fuska med stödpaketen. Det känns helt enkelt inte som om de har förtroende för oss företagare. Detta trots att vi bidrar med arbetstillfällen och skatteintäkter. Det är många miljoner jag har betalat in i skatt genom åren. Och sedan ska vi inte prata om alla nyanlända och ungdomar som har fått sitt första jobb i restaurangbranschen, det är en oerhörd vinst för samhället.  

– Dessutom tog långt tid att få stödpengarna utbetalda. Det är många restauranger som inte överlever att vänta så länge, fortsätter han.  

Till skillnad från många andra kommuner som Ingemar har jämfört med anser han att Falu kommun varit alldeles för passiv när det kommer till att underlätta för de krisande företagen, både handeln och restauranger.  

– Vissa kommuner, däribland Halmstad, tog tidigt bort kostnader för exempelvis tillsynsavgifter, något som Falu kommun ännu inte gjort. Det enda som har tagits bort är kostnaden för den tillsyn som inte blev av på grund av pandemin 2020, samt att kommunen inte tog ut någon platshyra för uteservering förra året och detta år. Men det finns fortfarande mycket som kommunen kan göra för att rädda den levande stadskärnan. 

För några veckor sedan hade han kontakt med kommunstyrelsens ordförande Joakim Storck (C). 

– Han gav ett förstående intryck och lovade att ta frågan vidare inom kommunen, säger han.  

Siktet inställt på framtiden  

Trots den svåra tid som varit och fortfarande är så ser Ingemar Eberstål med tillförsikt på framtiden. ”Det kommer ju en tid efter detta och då måste vi vara beredda”, säger han. För närvarande håller han på att öppna en delibutik för att möta det förändrade köpbeteendet.  

– Jag tror att folk i högre utsträckning än före pandemin kommer att köpa med sig färdiglagad mat hem utöver att äta på restaurang. Då är det viktigt att vi kan möta dessa kunder på ett så bra sätt som möjligt, avslutar han.  

Corona
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist