NYHET26 september 2018

Som företagare är du alltid tillgänglig

Det är fredag kväll. Och livet går i ett. 200 kilometer i timmen känns det som. Tänker tillbaka på dagens såsom den gestaltade sig. Spännande möte med Svenskt Näringslivs regionchef, hämta min dotter Fiona som hamnat i akut hypoglykemi (insulinkänning), tillbaka med henne till skolan efter att hon är okej, offertskrivning, samtal med klienter och mängder av pågående projekt. Ringa min särbo och berätta hur mycket jag saknar henne och älskar henne. Jobba igen, bråttom med en deadline på ett större uppdrag. Hämta på skolan, hem, laga mat, hämta kompis till Fiona, skjutsa hem annan kompis, laga mat och givetvis servera fredagsmys. Idag blev det chips och dipp. Inte särskilt nyttigt men fruktansvärt gott. När Fiona och hennes kompis sedan gått in till sitt rum tar jag upp datorn och skriver den här krönikan. Jag antar att många som läser de raderna kan identifiera sig med just det jag skriver. Att vara företagare innebär att alltid vara tillgänglig, både för verksamheten som för familjen. Det är en konst i sig. Håller ni med?

Richard Mårtensson, Human & Heart HR AB
Foto: Susanne Jobs

Jag fick en fråga från Teresa Bergkvist. Hon undrade om jag ville skriva om företagens villkor och eventuellt om upphandling kopplat till nyföretagande. Och ja det gör jag gärna. För det är problem för nya företag att slå sig in på marknaden och mycket tror jag kan förenklas och mycket kan bli bättre. Exempelvis tycker jag att urvalen måste vara kompetensbaserade. Självklart måste också referenserna bort. Hur ska en ny verksamhet kunna visa upp referenser och i ärlighetens namn vilken validitet har en referens? Jag vet att referensers validitet är låg. En annan fråga handlar om att höja direktupphandlingsgränsen. Den bör ligga på minst 1 miljon kr. En tredje fråga handlar om anonyma urval. För att undvika all form av misstanke om vänskapskorruption bör mottagaren inte kunna se vem som lämnar anbudet. Men hur ska man då göra istället? Jag tror det finns massor med bra exempel på att hantera upphandlingar istället. Det allra bästa med högst validitet för den bästa prestationen är givetvis arbetsprov.

Men i ärlighetens namn tänker jag inte skriva mer om upphandlingar i den här krönikan. Jag vill istället skriva om mod. För om det är någonting som jag tror förenar människor som driver företag så är det just mod. Mod slänga sig ut på riktigt. Utan lön, med taskiga försäkringar och extremt dåliga skyddsnät om det går snett. Men ändå är vi många som gör det. Varför?

För knappt 1 år sedan fattade jag beslutet och för knappt 9 månader sedan började jag tillsammans med mina bolagspartners arbeta i vår alldeles egna verksamhet. För att dra en metafor kan det liknas med att jag och mina kollegor slängde oss ut från 27 våningen. Utan skyddsnät. Utan någon som helst aning om vi skulle ha en chans.

Vi är bara några i mängden som gjort den här resan. Jag är stolt och jag är imponerad över min, vår och alla företagares mod att våga. Betänk om ingen vågade, hur skulle vårt land se ut då?

För en vecka sedan åkte jag mellan Sveriges största städer på olika uppdrag i några av Sveriges största företag och offentliga organisationer. Det blev 250 mil i bil och 4 nätter på hotell (såsom mina veckor brukar se ut när jag inte har mitt barn). På kvällen funderade jag över flera frågor som rör just företagande. Jag kom fram till att vi som driver företag skulle gynnas mycket av en ökad förståelse för våra villkor och vårt slit. Jag sliter för att andra människor ska ha förutsättningar att lyckas, för ett bättre samhälle och för ett tryggare och medmänskligare arbetsliv. Det är min drivkraft och det som gjorde mig modig.

Mod är att våga trots att man personligen riskerar något. Är du modig?

Richard Mårtensson
Seniorkonsult och delägare Human & Heart HR AB

Småföretagsfrågor
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist