NYHET5 februari 2021

Stöd för fasta kostnader efterlyses i transportbranschen  

För familjeföretaget Hedmans buss blev omställningen stor när pandemin kom. Regeringens restriktioner har tagit kollektivt resande till ett minimum och även om linjetrafiken har räddat mycket så saknar vd Mattias Dahlström stöd för fasta kostnader och tydligare riktlinjer kring arbetsmiljön.  

”Det går inte att ta igen det år vi nu tappat och de praktiska delar vi kan peka på har regeringen inte tagit hänsyn till. Ett bidrag för de fasta kostnaderna vi har, trots stiltje i verksamheten, skulle vara mycket uppskattat”, säger Mattias Dahlström.

För företaget Hedmans buss, som växt stadigt sedan starten 1941, blev det ett abrupt slut på bokningar och resenärer när pandemin först bröt ut. 

– Som tur är hade vi precis hunnit köra under Vasaloppet innan restriktionerna kom och det blev tvärstopp på all beställningstrafik. Allt bokades av, säger Mattias Dahlström som snabbt valde att ställa av alla turistbussar, omplacera personal och korttidspermittera.  

Förutom korttidspermittering kunde företaget ta del av den rabatt på arbetsgivaravgiften som infördes och i stor utsträckning har de även kunnat omfördela personal inom företaget. Vakanta tjänster har fyllts med befintlig personal istället för att nyanställa. Hur länge dessa åtgärder kommer räcka är dock oklart, och beslutet om eventuella uppsägningar ligger nära.  

– Det går inte att skjuta allt framför sig hur länge som helst och för de två som fortfarande är korttidspermitterade hänger nu mycket på om Vasaloppet kommer att bli av och viss beställningstrafik därmed går att återuppta, säger Mattias.  

Minskat resande och oro i arbetsmiljöfrågor 

Den första förhoppningen om att hösten skulle komma med lättnader försvann snabbt när andra vågen var ett faktum och restriktionerna blev allt hårdare igen. Och även om linjetrafiken är en viss trygghet, har resandet inom linjetrafiken minskat med hela 60 procent. Ett stort ekonomiskt tapp, då företagets ersättning från regionen är baserat på antalet resande.  

– Det är klart att det skapar en oro, speciellt då vi vet att även regionerna på sikt är beroende av intäkterna för att kunna upprätthålla trafiken. Samtidigt är vi glada över att ha en fast intäkt varje månad, något många av våra kollegor som bara kör beställningstrafik saknar, säger Mattias Dahlström.  

Inom branschen är inte avsaknaden av resenärer det enda problemet dock. Pandemin har även väckt arbetsmiljöfrågor, och här har Mattias Dahlström saknat tydliga riktlinjer kring vad som behöver göras arbetsmiljömässigt för att skydda sina anställda. De allmänna rekommendationerna går inte i detalj in på om munskydd, plexiglasvisir eller annan skyddsutrustning krävs, vilket skapar en osäkerhet och har lett till ständiga diskussioner med både arbetsmiljöverket och anställda: 

– Det är väldigt svårt att veta om man gör rätt eller fel i en väldigt viktig fråga när ingen vågar säga rakt ut hur vi ska skydda våra anställda. En tydlig punktlista kring vilka arbetsplatsinsatser som krävs hade skapat trygghet både för oss och personalen.  

Väntar sig en lång väg tillbaka  

Att efterfrågan på resor på sikt kommer att komma tillbaka är Mattias säker på, och redan nu förbereder de sina fordon för att framtida resenärer ska känna sig så trygga som möjligt. Stationer för handsprit och extra reningsutrustning är några av de investeringar som tittas på, men viktigast för att vinna tillbaka resenärerna är ett tydligt budskap från regeringen: 

– Det behöver bli legitimt att åka igen. Och så snart det är tryggt att resa igen behöver vi regeringens hjälp att nå ut med det.  

Trots ökad verksamhet igen kommer dock vägen tillbaka att vara lång. Bussarna fortsätter att kosta även när de står stilla, i form av amorteringar och annat. Det finns inte heller någon pausknapp för garantier eller de ständigt skarpare miljökraven på fordon. För Hedmans buss innebär det att vissa bussar snart kommer behöva bytas ut, trots att de knappt hunnit rulla i företaget. Och att få tillbaka det man investerat på en marknad som just nu svämmar över av bussar tror Mattias kommer bli svårt:  

– Det går inte att ta igen det år vi nu tappat och de praktiska delar vi kan peka på har regeringen inte tagit hänsyn till. Ett bidrag för de fasta kostnaderna vi har, trots stiltje i verksamheten, skulle vara mycket uppskattat.   

Corona
Skriven av Sofia Wrangel 
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist