Vasaloppet en motor för turism och ungdomsidrott

NYHET Publicerad

TILLVÄXT På tio år har Vasaloppet dubblat sin omsättning och dragit en allt större publik. Överskottet går tillbaka till barn- och ungdomsidrotten. "Vi är stolta över att få vara med och bidra", säger Eva-Lena Frick, vd för Vasaloppet.

Eva-Lena Frick vd för Vasaloppet
Foto: Eva-Lena Frick vd för Vasaloppet

Vasaloppet mellan Sälen och Mora kördes första gången 1922. Loppet startades för att fira 400-årsjubileet av Gustav Vasas eskapader i Dalarna. 1966 direktsändes Vasaloppet i tv första gången och nuförtiden bänkar sig nära hälften av befolkningen framför tv-apparaterna den första söndagen i mars.

– Vi har ett fantastiskt starkt varumärke som är uppbyggt under lång tid, konstaterar Eva-Lena Frick, som tillträdde som vd för tre år sedan.

Hon har jobbat i evenemangsbranschen sedan 2003 och har varit vd för Vätternrundan. De senaste åren har hon sett ett ökat intresse för motionsidrott.

– Intresset för hälsa och för att delta i motionslopp har ökat, allt fler vill vara med och skaffa sig ett mål för sin träning, tänja på sina gränser och uppleva den här gemenskapen och glädjen som det innebär att delta i ett lopp. Samtidigt har floran av evenemang blivit tätare. Vasaloppet sticker ut med sin historia, att det går på klassisk mark mellan Sälen och Mora. Men vi får inte bli bekväma för det, omsättningen på deltagare är stor varje år och det är en utmaning att rekrytera nya människor. Det här är något vi jobbar med dagligen, säger Eva-Lena Frick.

Hon ser Vasaloppets roll som en slags motor för folkhälsan.

– Vi har ett brett utbud av lopp på olika nivåer, där alla kan vara med utifrån sina egna mål och drivkrafter. Jag tänker mig att vi är som en hjälpande hand att komma ut de där regniga och nollgradiga dagarna i november, att man har satt upp ett mål som man vill uppnå. Motion gör oss både piggare och friskare och en målsättning i form av ett lopp bidrar ju till det.

Vasaloppet är också en viktig aktör för den ideella idrottsrörelsen. Som ägare till arrangemangen står den ideella föreningen Vasaloppsföreningen Sälen-Mora, vilken i sin tur ägs av IFK Mora Idrottsallians och Sälens IF. Varje år fördelar Vasaloppsföreningen Sälen-Mora mellan 20 och 25 miljoner till det lokala och regionala föreningslivet.

– Det här gör att fler barn, ungdomar och även vuxna kan delta i föreningslivet. De får mer och bättre utrustning, fler upplevelser och en möjlighet att upptäcka glädjen i att röra på sig. Vi arrangerar även Barnens Vasalopp runt om i landet och där når vi 50,000 barn. För barn är det viktigt att rörelsen och glädjen kommer först, det är den stora vinsten. Så får den eventuella träningen komma i nästa steg, säger Eva-Lena Frick.

De senaste tio åren har Vasaloppet dubblat sin omsättning. En stor orsak till det är lanseringen av Sommarveckan som startade 2009 och utvecklingen av nya evenemang som Nattvasan, Cykelvasan och Ultravasan.

– Vi har fått ett jämnare flöde året om med två evenemangsveckor i stället för en och vi tittar hela tiden på nya aktiviteter, men samtidigt måste det finas en balans. Under vinterveckan har vi svårt att öka mer om vi vill kunna leverera en hög kvalitet på den yta vi har. Det är viktigt för oss att logistiken fungerar smidigt och att man till exempel inte ska köa jättelänge. Sommartid finns mer utrymme att växa, men det viktigaste är att vi ständigt försöker förbättra upplevelsen för deltagarna, det är viktigare än att skapa nya lopp, säger Eva-Lena Frick.

För det lokala näringslivet i Vasaloppskommunerna Malung-Sälen, Älvdalen och Mora har Vasaloppet förstås stor betydelse. Mätningar visar att Vasaloppet genererar mellan 400 och 425 miljoner kronor i turismekonomisk omsättning varje år. Varje år lockar sommar- och vinterveckan tillsammans över 100,000 besökare, både deltagare, åskådare och funktionärer.

– Det är också en jätteviktig del som är svår att mäta, alla människor som kommer hit upplever vår bygd. Om vi gör det med ett gott välkomnande så är jag övertygad om att de allra flesta vill komma tillbaka. Dalarna har en väldigt stark besöksnäring och jag är övertygad om att Vasaloppet är en starkt bidragande orsak till det, säger Eva-Lena Frick.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Förtroendet för kommunala upphandlingar har aldrig varit lägre

UPPHANDLING Svenskt Näringsliv mäter varje år företagsklimatet i kommunerna. Bland annat hur företagen upplever att upphandlingarna fungerar i kommunerna. Resultatet i år var nedslående - betyget har aldrig varit lägre, 2,63 på en 6-gradig skala. 
NYHET Publicerad:

Coronakrisen synliggör skatteproblem

SKATTER Coronapandemin har ställt hela vår tillvaro på ända. Sedan mitten av mars har många företag och i vissa fall hela branscher befunnit sig i fritt fall. Andra företag har drabbats genom brutna leveranskedjor, handelshinder och arbetskraft som stoppats vid gränsen. Ingen har lämnats oberörd. 
NYHET Publicerad:

Hur löser vi ett mer än dubbelt så stort elbehov?

SOMMARKRÖNIKA "I Sverige har vi ett av världens mest fossilfria elsystem. Ungefär 98 procent av elen vi använder produceras utan koldioxidutsläpp. Dessutom sker produktionen till en låg kostnad vilket har inneburit en viktig konkurrensfördel för svensk industri. Det är ingen överdrift att säga att låga och stabila elpriser har varit en grundförutsättning för vårt välstånd". Lina Håkansson, Svenskt Näringsliv, lyfter i denna krönika frågan om hur vi ska lösa vårt framtida elbehov.
NYHET Publicerad:

Ingen vanlig semester för Dalarnas företagare

I dagsläget har närmare 11 700 personer korttidspermitterats i länet. Hela 1 500 personer har varslats. Det är ytterst allvarligt.
NYHET Publicerad:

”Det handlar bara om att överleva”  

CORONAKRISEN "Just nu är det helt värdelöst, det kommer inte in någonting", säger Lasse Söderberg, vd för Bergeå kem & vattentvätt AB.
NYHET Publicerad:

Ung företagsamhet lyfter Mora kommun

UNG FÖRETAGSAMHET Morapolitikernas uttalade fokus på Ung Företagsamhet i skolorna börjar ge resultat. Fler lärare har gått UF-utbildning och fler gymnasieprogram får möjlighet att driva UF-företag som en del av utbildningen. UF har blivit en strategi för kompetensförsörjning.
NYHET Publicerad:

Bilmetro ställer om för att klara av krisen

CORONAKRISEN Bilmetros planer för året ställdes på ända när coronakrisen slog till. Nybilsförsäljningen har minskat märkbart. Nu skär bolaget i sina kostnader för att ta sig igenom krisen.
NYHET Publicerad:

Dags att återstarta Dalarnas ekonomi

KRÖNIKA Corona-krisen har inneburit en ekonomisk inbromsning av sällan skådat slag. Det andra kvartalet är det värsta i modern tid och medför kraftigt ökad arbetslöshet, med de sociala och ekonomiska följderna det innebär. Detta resulterar inte minst i att offentlig sektor får färre skattekronor att fördela, i en tid när det redan är svårt att finansiera den gemensamma välfärden.
NYHET Publicerad:

Hur utvecklas företagsklimatet i Dalarna just nu

FÖRETAGSKLIMAT Det är en svår tid för såväl företag som kommuner där både liv och livsverk står på spel. Det är en tid när kommunernas inställning och välvilja att hjälpa och underlätta för företag har fått prövas på ett helt unikt sätt. Aldrig tidigare har kommunernas vilja och förmåga att göra vad de kan för att rädda sitt lokala näringsliv visat sig så tydligt i praktiken. Lite paradoxalt är detta kärnan i det som kännetecknar ett gott företagsklimat.
NYHET Publicerad:

Stor lättnad efter beskedet om slopat inreseförbud

VÄLKOMMET BESKED "Jag känner en stor lättnad. Det här förändrar allt. Jag blir precis mållös", säger Fredrik Gundhe, ägare och vd på Dala Kvalitetsskog i Insjön. Glädjen är inte att ta miste på sedan regeringen, efter en rekommendation från Europeiska rådet och kommissionen, meddelat att man kommer att införa undantag i inreseförbudet för säsongsarbetare inom trädgårds- och skogsnäringen.
NYHET Publicerad:

Kompetenslyft tar fjällhotellet ur krisen

BESÖKSNÄRING Anställda hos Sälens högfjällshotell går utbildningar inom marknadsföring och digitalisering under korttidspermitteringen. "Ingen mår bra av att sitta hemma 80 procent av sin arbetstid och inte veta vad man ska göra", säger Thommy Backner, vd och ägare.
NYHET Publicerad:

Mörka siffror för Dalarnas företag

KONJUNKTUREN Svenskt Näringslivs senaste konjunkturrapport visar att 61 procent av företagen i Dalarna har en lägre produktion och försäljningsvolym än för sex månader sedan. Siffrorna är alarmerande, säger Henrik Navjord, regionchef vid Svenskt Näringsliv Dalarna.
NYHET Publicerad:

Bemanningsförmedling istället för uppsägningar

CORONAKRISEN För att inte behöva säga upp sina anställda har dalaföretagaren Robin Sjöblom utvecklat bemanningsförmedlingen Uniser. Tjänsten gör det möjligt för företag som har tappat efterfrågan på grund av coronakrisen att hyra ut sin personal till verksamheter där behovet av arbetskraft är större.
NYHET Publicerad:

Coronakrisen slår hårt mot företag i Dalarna

OROVÄCKANDE SIGNALER Corona-krisen påverkar många företag i Dalarna. Bara 13 procent av företagen anser att de har en normal produktionskapacitet. Hela 52 procent av företagen i länet upplever finansierings- och likviditetsproblem.
NYHET Publicerad:

Vi behöver se ökad inhemsk turism i sommar

CORONAKRISEN Garpenbergs slott har funnits i över tvåhundra år, men har sällan varit så öde som nu. Coronakrisen har fått till följd att i princip samtliga gäster uteblivit. – Ju fler svenskar som väljer att semestra i Sverige, desto fortare kommer det gå att få näringslivet på fötter igen, menar ägaren John Sandh.
NYHET Publicerad:

Restaurangbranschen är Sveriges största integrationsmotor

CORONAKRISEN När restauranger, caféer och butiker tvingar säga upp sin personal till följd av corona-krisen försvinner den språngbräda in på arbetsmarknaden som dessa verksamheter har inneburit för många. Urban Italian Groups vd Brazer Bozlak varnar för konsekvenserna av detta.
NYHET Publicerad:

TSL redo att hjälpa vid arbetsbrist

OMSTÄLLNING Coronakrisen tvingar just nu många företag runt om i landet till både permitteringar och varsel och på TSL Trygghetsfonden står man nu redo. "Vår verksamhet är designad för att klara stora ökningar av antalet uppsagda, men detta är en extrem situation. Därför har vi skalat upp resurserna och justerat våra verksamhetsprocesser så att vi kan hantera alla de som kommer att behöva hjälp till nytt jobb", säger Markus Sandin, på Trygghetsfonden TSL region Mitt.
NYHET Publicerad:

Orsa Besparingsskog hjälper lokala företagare

CORONAKRISEN Orsa Besparingsskog grundades 1879 och redan från början var syftet att använda avkastningen för sådant som gynnade delägare och bygd. På grund av corona-krisen öppnar nu styrelsen upp möjligheten för företag att skicka in affärsförslag till Orsa Besparingsskog. Det berättar Joakim Myhrman, förvaltare vid Orsa Besparingsskog.
NYHET Publicerad:

Dalakommuner underlättar för krisande företag

CORONAKRISEN Coronakrisen innebär stora svårigheter för Dalarnas företag, varav många tvingas varsla och andra hotas av konkurs. För att underlätta för Dalarnas företag har kommunerna vidtagit olika typer av åtgärder för att mildra krisens effekter.
NYHET Publicerad:

Vi måste alla hjälpas åt

KRÖNIKA Nu när det nya coronaviruset på många sätt lamslår vårt samhälle gäller det att tänka på de företag som finns omkring oss. Varje gång du köper en tjänst eller produkt så är du med och bidrar till att hålla ett företag i länet igång och hjälper så att en anställd kan behålla sitt jobb. Det skriver Henrik Navjord i en krönika.