Vasaloppet en motor för turism och ungdomsidrott

NYHET Publicerad

TILLVÄXT På tio år har Vasaloppet dubblat sin omsättning och dragit en allt större publik. Överskottet går tillbaka till barn- och ungdomsidrotten. "Vi är stolta över att få vara med och bidra", säger Eva-Lena Frick, vd för Vasaloppet.

Eva-Lena Frick vd för Vasaloppet
Foto: Eva-Lena Frick vd för Vasaloppet

Vasaloppet mellan Sälen och Mora kördes första gången 1922. Loppet startades för att fira 400-årsjubileet av Gustav Vasas eskapader i Dalarna. 1966 direktsändes Vasaloppet i tv första gången och nuförtiden bänkar sig nära hälften av befolkningen framför tv-apparaterna den första söndagen i mars.

– Vi har ett fantastiskt starkt varumärke som är uppbyggt under lång tid, konstaterar Eva-Lena Frick, som tillträdde som vd för tre år sedan.

Hon har jobbat i evenemangsbranschen sedan 2003 och har varit vd för Vätternrundan. De senaste åren har hon sett ett ökat intresse för motionsidrott.

– Intresset för hälsa och för att delta i motionslopp har ökat, allt fler vill vara med och skaffa sig ett mål för sin träning, tänja på sina gränser och uppleva den här gemenskapen och glädjen som det innebär att delta i ett lopp. Samtidigt har floran av evenemang blivit tätare. Vasaloppet sticker ut med sin historia, att det går på klassisk mark mellan Sälen och Mora. Men vi får inte bli bekväma för det, omsättningen på deltagare är stor varje år och det är en utmaning att rekrytera nya människor. Det här är något vi jobbar med dagligen, säger Eva-Lena Frick.

Hon ser Vasaloppets roll som en slags motor för folkhälsan.

– Vi har ett brett utbud av lopp på olika nivåer, där alla kan vara med utifrån sina egna mål och drivkrafter. Jag tänker mig att vi är som en hjälpande hand att komma ut de där regniga och nollgradiga dagarna i november, att man har satt upp ett mål som man vill uppnå. Motion gör oss både piggare och friskare och en målsättning i form av ett lopp bidrar ju till det.

Vasaloppet är också en viktig aktör för den ideella idrottsrörelsen. Som ägare till arrangemangen står den ideella föreningen Vasaloppsföreningen Sälen-Mora, vilken i sin tur ägs av IFK Mora Idrottsallians och Sälens IF. Varje år fördelar Vasaloppsföreningen Sälen-Mora mellan 20 och 25 miljoner till det lokala och regionala föreningslivet.

– Det här gör att fler barn, ungdomar och även vuxna kan delta i föreningslivet. De får mer och bättre utrustning, fler upplevelser och en möjlighet att upptäcka glädjen i att röra på sig. Vi arrangerar även Barnens Vasalopp runt om i landet och där når vi 50,000 barn. För barn är det viktigt att rörelsen och glädjen kommer först, det är den stora vinsten. Så får den eventuella träningen komma i nästa steg, säger Eva-Lena Frick.

De senaste tio åren har Vasaloppet dubblat sin omsättning. En stor orsak till det är lanseringen av Sommarveckan som startade 2009 och utvecklingen av nya evenemang som Nattvasan, Cykelvasan och Ultravasan.

– Vi har fått ett jämnare flöde året om med två evenemangsveckor i stället för en och vi tittar hela tiden på nya aktiviteter, men samtidigt måste det finas en balans. Under vinterveckan har vi svårt att öka mer om vi vill kunna leverera en hög kvalitet på den yta vi har. Det är viktigt för oss att logistiken fungerar smidigt och att man till exempel inte ska köa jättelänge. Sommartid finns mer utrymme att växa, men det viktigaste är att vi ständigt försöker förbättra upplevelsen för deltagarna, det är viktigare än att skapa nya lopp, säger Eva-Lena Frick.

För det lokala näringslivet i Vasaloppskommunerna Malung-Sälen, Älvdalen och Mora har Vasaloppet förstås stor betydelse. Mätningar visar att Vasaloppet genererar mellan 400 och 425 miljoner kronor i turismekonomisk omsättning varje år. Varje år lockar sommar- och vinterveckan tillsammans över 100,000 besökare, både deltagare, åskådare och funktionärer.

– Det är också en jätteviktig del som är svår att mäta, alla människor som kommer hit upplever vår bygd. Om vi gör det med ett gott välkomnande så är jag övertygad om att de allra flesta vill komma tillbaka. Dalarna har en väldigt stark besöksnäring och jag är övertygad om att Vasaloppet är en starkt bidragande orsak till det, säger Eva-Lena Frick.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Byggprogrammet i Malung-Sälen bäst i Dalarna

UTBILDNING I Dalarnas län ska cirka 3 200 niondeklassare och deras föräldrar under de närmaste veckorna välja gymnasieprogram inför nästa läsår. För att hjälpa dem att göra genomtänkta val visar vi på Svenskt Näringsliv i Dalarna hur elever från olika gymnasieprogram har klarat sig på arbetsmarknaden med siffror från Ekonomifaktas Gymnasiepejl.
NYHET Publicerad:

Ge Dalarnas gymnasieelever möjlighet att driva företag

DEBATT Människors kreativitet, mod och initiativkraft lägger grunden för ökad ekonomisk utveckling och ökat välstånd. Ett vitalt näringsliv med många entreprenörer skapar jobb och de skatteintäkter som finansierar välfärden. Det är också avgörande för att lösa många av de problem vi ser idag, inte minst med miljö och klimat. Här kan Ung Företagsamhet spela en viktig roll för framtiden.
NYHET Publicerad:

Kemikalieskatten – varken bra för handeln eller miljön

MILJÖSKATT Det är snart två och ett halvt år sedan kemikalieskatten infördes. Med skatten ville riksdagen minska användningen av farliga flamskyddsmedel i elektronik och stimulera övergång till mer miljö- och hälsovänliga alternativ. Åke Arnesson som bland annat driver Arkos Home i Insjön menar att det inte fungerar och att det är dags för politikerna att tänka om.
NYHET Publicerad:

Nu har du som företagare chansen att påverka våra politiker och tjänstemän!

FÖRETAGSKLIMAT Den 2 januari skickades årets enkät om det lokala företagsklimatet ut till cirka 60 000 företagare i Sverige. Det är ni företagare som kan ge oss de rätta svaren, detta så vi tillsammans kan fortsätta arbetet med att förbättra och utveckla företagsklimatet i länet och i din kommun.
NYHET Publicerad:

2020 fortsätter vi arbetet...

JULHÄLSNING 2020 fortsätter vi arbetet med att företagsklimatet ska stå högt på agendan hos våra myndigheter och beslutsfattare.
NYHET Publicerad:

Dalaföretagen signalerar avmattning

KONJUNKTUR Svensk och global konjunktur ser allt svagare ut, det visar en ny konjunkturprognos från Svenskt Näringsliv. Tillväxten mattas av och blir låg under kommande år med svag utveckling av produktivitet och sysselsättning. En avmattning som även syns hos dalaföretagen.
NYHET Publicerad:

"Vi måste ha skatter som är rimliga och regler som är möjliga att efterleva"

SME Anna Grånäs Jakobsson har tagit plats i Svenskt Näringslivs SME-kommitté. Tillsammans med 35 andra ledamöter ska hon vara ett stöd till Svenskt Näringslivs ledning i frågor som rör små och medelstora företag. Rättviksföretagaren brinner för företagarfrågor och vill gärna vara med och bidra till en positiv syn på företagande samt bättre villkor för företagen.
NYHET Publicerad:

Skyll inte på lagstiftningen – gör istället er hemläxa!

UPPHANDLING Det pågår en intensiv debatt kring nyligen gjorda upphandlingar. Oavsett upphandling så skyller mer eller mindre alla som deltar i debatten på lagen om offentlig upphandling och kräver att denna ska ändras. Det påstås bland annat att det är lagens fel att upphandlande myndigheter måste köpa till ”lägsta pris”, att lagen förhindrar upphandlare att tala med leverantörer och att det enligt lagen inte får ställas krav på referenser. Inget kunde vara mer fel. Självklart får man beakta kvalitet i upphandlingen, tala med varandra och ställa krav på referensobjekt eller referenser.
NYHET Publicerad:

Ansvarsfulla avtal säkrar Dalarnas jobb och välfärd

DEBATT Konjunkturen bromsar nu in, inte bara i Dalarna och resten av Sverige, utan även på viktiga exportmarknader. Nu gäller det att fortsätta med ansvarsfulla avtal. Den svenska löneökningstakten måste växlas ned för att säkra jobb och välfärd och det gäller i synnerhet för Dalarna med så många exportberoende företag.
NYHET Publicerad:

Kompetensbristen ett tillväxthinder för Dalab

KOMPETENSFÖRSÖRJNING De senaste åren har Dalab i Borlänge, som jobbar med luftbehandling, VVS och el, vuxit stort. Men bristen på kompetent arbetskraft gör det svårare för företaget att utvecklas ytterligare. ­"Det behövs ett bättre samarbete mellan skola och näringsliv för att lösa den här frågan", säger Henrik Ekgren, vd för Dalab Sverige AB.
NYHET Publicerad:

Inspirerande Arbetsgivardag i Mora

ARBETSGIVARDAG För femte året i rad arrangerade Svenskt Näringsliv i Dalarna en arbetsgivardag för medlemmar i länet. Dagen bjöd på nyttig information och kunskap varvat med mingel och inspiration. "Bra innehåll och rätt frågor på det som presenteras vid de olika seminarierna. Verkligen höjd på de som medverkar här idag" är några av kommentarerna som vi fick av Patrik Eriksson, Anette Schönberg och Marielle Broberg Lund från Clockwork Mora AB.
NYHET Publicerad:

Sjudande näringsliv hos årets klättrare

RANKING 2019 Dalakommunen klättrar 158 placeringar, från plats 256 till 98 i årets undersökning. ”Det har aldrig varit roligare att vara företagare i Malung-Sälen”, säger Leif Nilsson.
NYHET Publicerad:

Malung-Sälens kommun klättrar flest placeringar i landet

RANKING 2019 Av Sveriges 290 kommuner placerar sig Vansbro, Rättvik, Leksand, Orsa och Malung-Sälen på topp 100 listan, detta när Svenskt Näringslivs årliga ranking av det lokala företagsklimatet presenteras. Malung-Sälen är faktiskt den kommun som klättrat mest av samtliga kommuner i hela Sverige, 158 platser upp från förra året till plats 98 totalt.
NYHET Publicerad:

Henrik Navjord - ny på jobbet som regionchef i Dalarna

NY PÅ JOBBET Henrik Navjord och har i dagarna tillträtt som regionchef för Svenskt Näringsliv i Dalarna. – Dalarna är ett spännande län med både stora möjligheter, men även en hel del utmaningar. Vi har en stor entreprenörsanda med många skickliga företagare som ska ha det bästa företagsklimatet för att kunna bedriva sina företag på ett sunt sätt. Jag tar mig an uppdraget med stor ödmjukhet, säger Henrik.
NYHET Publicerad:

Rut-avdraget bakom lyckad integration

SKATTER Rut-avdraget fördubblades första juli, från 25 000 till 50 000 kronor. Susanne Moffat, regionchef på hemserviceföretaget Homemaid i Falun, tycker att Rut är en vinst för hela samhället. "Det blir en språngbräda in i arbetslivet för väldigt många."
NYHET Publicerad:

Fraktsubventioner skapar osund konkurrens

OSUND KONKURRENS Förra året tog Mikael och Sofie Sjöstrand över nätbutiken Lek Ute i Falun. Som e-handlare tycker de att FN:s paketsubventioner skapar en osund konkurrens för e-handlare. "Kina är en stormakt, de behöver inte billigare frakter", säger Mikael Sjöstrand.
NYHET Publicerad:

Få företag i Dalarna ansöker om mönsterskydd

MÖNSTERSKYDD Bland de olika immaterialrättsliga skydden är mönsterskyddet det minst kända, säger Christina Wainikka, policyexpert för immaterialrätt på Svenskt Näringsliv. Av den statistik som Patent- och registreringsverket nu presenterat, framgår att det från Dalarna bara gjordes en enda mönsterskyddsansökan under 2018.
NYHET Publicerad:

Försiktig satsning gav god lönsamhet

FÖRETAGSAMHET Nya produkter och samarbeten har hjälpt Grådö Mejeri att ta sig vidare efter den stora Milkokrisen. Snart går mejeriet för full kapacitet och kan behöva nyanställa.
"Vi har svårt att hitta utbildad personal", säger mejerichefen Staffan Eklöv.
NYHET Publicerad:

Fäbod får dispens för elektroniskt kassaregister

REGELKRÅNGEL Tin Gumuns på Karl Tövåsens fäbod utanför Vikarbyn blev rikskänd när hon tog strid mot Skatteverkets krav på elektroniskt kassaregister. Att driva en fäbod är ett kulturarv där elektroniska kassaregister inte fungerar i praktiken. Av den enkla anledningen att det saknas el på genuina fäbodar.
Nu har Tin Gumuns fått dispens från kravet igen, den här gången gäller dispensen i tre år.
 
NYHET Publicerad:

Skolan behöver ny syn på kunskap

NY RAPPORT En av de stora utmaningarna för Dalarna är svårigheterna att rekrytera arbetskraft. Detta problem sammanfaller med de låga kunskapsresultaten i svensk skola. Det visar en rapport från Svenskt Näringsliv som släpps i dag. För att komma åt problemen föreslår Svenskt Näringsliv att betydelsen av bas- och ämneskunskaper ska stärkas.