Vasaloppet en motor för turism och ungdomsidrott

NYHET Publicerad

TILLVÄXT På tio år har Vasaloppet dubblat sin omsättning och dragit en allt större publik. Överskottet går tillbaka till barn- och ungdomsidrotten. "Vi är stolta över att få vara med och bidra", säger Eva-Lena Frick, vd för Vasaloppet.

Eva-Lena Frick vd för Vasaloppet
Foto: Eva-Lena Frick vd för Vasaloppet

Vasaloppet mellan Sälen och Mora kördes första gången 1922. Loppet startades för att fira 400-årsjubileet av Gustav Vasas eskapader i Dalarna. 1966 direktsändes Vasaloppet i tv första gången och nuförtiden bänkar sig nära hälften av befolkningen framför tv-apparaterna den första söndagen i mars.

– Vi har ett fantastiskt starkt varumärke som är uppbyggt under lång tid, konstaterar Eva-Lena Frick, som tillträdde som vd för tre år sedan.

Hon har jobbat i evenemangsbranschen sedan 2003 och har varit vd för Vätternrundan. De senaste åren har hon sett ett ökat intresse för motionsidrott.

– Intresset för hälsa och för att delta i motionslopp har ökat, allt fler vill vara med och skaffa sig ett mål för sin träning, tänja på sina gränser och uppleva den här gemenskapen och glädjen som det innebär att delta i ett lopp. Samtidigt har floran av evenemang blivit tätare. Vasaloppet sticker ut med sin historia, att det går på klassisk mark mellan Sälen och Mora. Men vi får inte bli bekväma för det, omsättningen på deltagare är stor varje år och det är en utmaning att rekrytera nya människor. Det här är något vi jobbar med dagligen, säger Eva-Lena Frick.

Hon ser Vasaloppets roll som en slags motor för folkhälsan.

– Vi har ett brett utbud av lopp på olika nivåer, där alla kan vara med utifrån sina egna mål och drivkrafter. Jag tänker mig att vi är som en hjälpande hand att komma ut de där regniga och nollgradiga dagarna i november, att man har satt upp ett mål som man vill uppnå. Motion gör oss både piggare och friskare och en målsättning i form av ett lopp bidrar ju till det.

Vasaloppet är också en viktig aktör för den ideella idrottsrörelsen. Som ägare till arrangemangen står den ideella föreningen Vasaloppsföreningen Sälen-Mora, vilken i sin tur ägs av IFK Mora Idrottsallians och Sälens IF. Varje år fördelar Vasaloppsföreningen Sälen-Mora mellan 20 och 25 miljoner till det lokala och regionala föreningslivet.

– Det här gör att fler barn, ungdomar och även vuxna kan delta i föreningslivet. De får mer och bättre utrustning, fler upplevelser och en möjlighet att upptäcka glädjen i att röra på sig. Vi arrangerar även Barnens Vasalopp runt om i landet och där når vi 50,000 barn. För barn är det viktigt att rörelsen och glädjen kommer först, det är den stora vinsten. Så får den eventuella träningen komma i nästa steg, säger Eva-Lena Frick.

De senaste tio åren har Vasaloppet dubblat sin omsättning. En stor orsak till det är lanseringen av Sommarveckan som startade 2009 och utvecklingen av nya evenemang som Nattvasan, Cykelvasan och Ultravasan.

– Vi har fått ett jämnare flöde året om med två evenemangsveckor i stället för en och vi tittar hela tiden på nya aktiviteter, men samtidigt måste det finas en balans. Under vinterveckan har vi svårt att öka mer om vi vill kunna leverera en hög kvalitet på den yta vi har. Det är viktigt för oss att logistiken fungerar smidigt och att man till exempel inte ska köa jättelänge. Sommartid finns mer utrymme att växa, men det viktigaste är att vi ständigt försöker förbättra upplevelsen för deltagarna, det är viktigare än att skapa nya lopp, säger Eva-Lena Frick.

För det lokala näringslivet i Vasaloppskommunerna Malung-Sälen, Älvdalen och Mora har Vasaloppet förstås stor betydelse. Mätningar visar att Vasaloppet genererar mellan 400 och 425 miljoner kronor i turismekonomisk omsättning varje år. Varje år lockar sommar- och vinterveckan tillsammans över 100,000 besökare, både deltagare, åskådare och funktionärer.

– Det är också en jätteviktig del som är svår att mäta, alla människor som kommer hit upplever vår bygd. Om vi gör det med ett gott välkomnande så är jag övertygad om att de allra flesta vill komma tillbaka. Dalarna har en väldigt stark besöksnäring och jag är övertygad om att Vasaloppet är en starkt bidragande orsak till det, säger Eva-Lena Frick.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Henrik Navjord ny regionchef för Svenskt Näringsliv Dalarna

NY REGIONCHEF Den första september tillträder Henrik Navjord tjänsten som ny regionchef för Svenskt Näringsliv i Dalarna. Han kommer närmast från en tjänst som chef för en specialistgrupp inom Länsförsäkringar Bank i Dalarna.
NYHET Publicerad:

Försiktig satsning gav god lönsamhet

FÖRETAGSAMHET Nya produkter och samarbeten har hjälpt Grådö Mejeri att ta sig vidare efter den stora Milkokrisen. Snart går mejeriet för full kapacitet och kan behöva nyanställa.
"Vi har svårt att hitta utbildad personal", säger mejerichefen Staffan Eklöv.
NYHET Publicerad:

Fäbod får dispens för elektroniskt kassaregister

REGELKRÅNGEL Tin Gumuns på Karl Tövåsens fäbod utanför Vikarbyn blev rikskänd när hon tog strid mot Skatteverkets krav på elektroniskt kassaregister. Att driva en fäbod är ett kulturarv där elektroniska kassaregister inte fungerar i praktiken. Av den enkla anledningen att det saknas el på genuina fäbodar.
Nu har Tin Gumuns fått dispens från kravet igen, den här gången gäller dispensen i tre år.
 
NYHET Publicerad:

Skolan behöver ny syn på kunskap

NY RAPPORT En av de stora utmaningarna för Dalarna är svårigheterna att rekrytera arbetskraft. Detta problem sammanfaller med de låga kunskapsresultaten i svensk skola. Det visar en rapport från Svenskt Näringsliv som släpps i dag. För att komma åt problemen föreslår Svenskt Näringsliv att betydelsen av bas- och ämneskunskaper ska stärkas.
NYHET Publicerad:

"Vi vill inte behöva flytta jobb till Stockholm"

KOMPETENSFÖRSÖRJNING 70 nya jobb står på spel i Långshyttan. Men träindustriföretaget Setra har svårt att få tag i nya medarbetare med rätt kompetens. Därmed återstår alternativet att förlägga nya jobb för tjänstemän i Stockholm eller Gävle, något företaget vill undvika. "Det pratas ofta om att det inte finns högprofilerade karriärjobb på mindre orter och nu när vi har sådana tjänster så hittar vi inte rätt kompetens," säger Anna-Lena Gull på Setra Group.
NYHET Publicerad:

Malung-Sälen och Orsa tar stora steg framåt

FÖRETAGSKLIMAT Malung-Sälen och Orsa kommun tar stora steg framåt i årets undersökning av företagsklimatet i Dalarna och Vansbro kommun har länets allra bästa företagsklimat. Det framgår av Svenskt Näringslivs undersökning om företagsklimatet för 2019.
NYHET Publicerad:

Vasaloppet en motor för turism och ungdomsidrott

TILLVÄXT Den ideella verksamheten Vasaloppet har blivit en ekonomisk motor för turismen i Dalarna. På tio år har Vasaloppet dubblat sin omsättning. Det ger näring till både turismen och ungdomsidrotten. Varumärket har funnits i över 50 år och ägs av ideella föreningar. Varje år levererar arrangemanget 20 till 25 miljoner till det lokala och regionala föreningslivet. Nu hoppas Vasaloppet växa ytterligare med nya sommaraktiviteter.
NYHET Publicerad:

Konjunkturen tappar kraft i Dalarna

KONJUNKTUREN Konjunkturen viker nedåt för företagen i Dalarna, visar Svenskt Näringslivs konjunkturrapport. En del företag kommer att minska sin personalstyrka det kommande halvåret och lägre tillväxt är att vänta. Utrymmet företagens kostnadsökningar blir sämre vilket får betydelse för avtalsrörelsen.
NYHET Publicerad:

"Minska regelkrånglet i besöksnäringen"

REGELKRÅNGEL Myndigheternas stora regelbörda är en belastning för företag inom besöksnäringen. Sarah Larsson anläggningschef på Mora Parken vill se förenklingar för branschen. "Det känns som att arbetslagstiftningen är anpassad för kontorsjobb och inte för oss som behöver mer flexibilitet"
NYHET Publicerad:

Skistart och Outdoorexperten vill bli största nätbutiken

TILLVÄXT I Dalarna finns e-handelsbutiken Skistart som vill bli störst i landet inom friluftsliv. Detta tillsammans med sin nya partner Outdoorexperten i Västerås. Skistart har efter 13 intensiva år intagit platsen som Nordens största skidbutik på nätet. Detta trots att längdskidor är komplext att sälja då det ska mätas både vikt, spann och åkförmåga men här har ägarna Henrik Lindh och Johan Rehnström tagit hjälp av ny teknik och fixat en välfungerande lösning."Det är därför vi vill vara specialister, vi är bra på skidor och erbjuder garantier om kunden mot förmodan inte är nöjd," säger Johan Rehnström.
NYHET Publicerad:

"Vi ser världen som rekryteringsbas"

KOMPETENSFÖRSÖRJNING På ABB i Ludvika kommer medarbetarna från 50 olika nationaliteter. "Vi ser världen som vår rekryteringsbas och vi kommer att behöva rekrytera mer från utlandet i framtiden. Mångfald gör oss bättre och mer innovativa", säger platschefen Magnus Ström.
NYHET Publicerad:

Omsorgsföretagare krävs på tredubbla avgifter

TILLSTÅNDSPLIKT Vid årsskiftet införde Inspektionen för vård och omsorg, IVO, nya avgifter för privata omsorgsföretag. Annikas Hemtjänst måste betala 90 000 kronor till IVO. "Det är både tidsödande och dyrt", säger Annika Hedström som driver företaget.
NYHET Publicerad:

"Viktigt att vi inte bara pratar om Google"

FÖRETAGSKLIMAT Om Google bygger serverhallar i Horndal innebär det ett lyft för regionen, menar Avestas kommunalråd Lars Isacsson (S). "Jag tror att de kommer att locka kompetens till länet som blir till nytta för alla. Men grunden i tillväxtarbetet är fortfarande våra aktiva företag".
NYHET Publicerad:

Näringslivsfrågorna ges högsta prioritet i Hedemora

FÖRETAGSKLIMAT Att förbättra för näringslivet är en prioriterad fråga för Hedemoras styrande koalition. "Vi sitter verkligen inte stilla i båten, utan jobbar på flera olika fronter", säger kommunalrådet Ola Gilén (S).
NYHET Publicerad:

Bra kommunal service är Säters filosofi

FÖRETAGSKLIMAT Säters kommun har haft en positiv utveckling de senaste åren, med låg arbetslöshet och stor efterfrågan på bostäder. " När vi blir fler invånare vill vi också växa på företagssidan", säger kommunalrådet Mats Nilsson (S).
NYHET Publicerad:

Dalarnas unga är företagsamma

NY RAPPORT Dalarna är ett av få län där nyföretagsamheten ökar. Den ökar sett till totalen, men också för såväl kvinnor som för unga personer. Det framgår av Svenskt Näringslivs rapport, Företagsamheten i Dalarna 2019. "Dalarnas framtid är beroende av att vi har starka och växande företag. Och bakom varje företag finns det en eller flera människor. I den här rapporten sätter vi fokus på dem", säger Teresa Bergkvist regionchef på Svenskt Näringsliv i Dalarna.
NYHET Publicerad:

Förenklingar och dialog ska lyfta Dalarnas näringsliv

UPPHANDLING Genom att arbeta strategiskt med upphandlingsfrågor kan kommuner både förbättra det lokala företagsklimatet och få större nytta för skattemedlen. Det har man insett i Dalarna och nu börjar Upphandlingscenters arbete märkas hos företagen.
NYHET Publicerad:

Bygg- och tjänstesektorn visar starkast konjunktur i Dalarna

KONJUNKTUREN Arbetsmarknaden inom den privata sektorn i Dalarna har utvecklats något bättre det senaste halvåret jämfört med snittet för övriga Sverige. Störst tillväxt kommande halvår väntas inom bygg- och tjänstesektorn. Det framgår av Svenskt Näringslivs konjunkturrapport för första kvartalet 2019.
NYHET Publicerad:

Gagnef vill vända den negativa trenden

FÖRETAGSKLIMAT "Det är genom växande och välmående företag vi skapar förutsättningar för hela kommunen med vård, skola och omsorg. Därför är det viktigt att ha ett välfungerande och positivt företagsklimat", säger Fredrik Jarl (C) som är nytt kommunalråd i Gagnef.
NYHET Publicerad:

Leksand vill fortsätta växa

FÖRETAGSKLIMAT Leksands kommun har satt upp ett mål om 18000 invånare år 2025. "Det är en rimlig befolkningsmängd om vi ska kunna behålla offentlig service och handel och klara kompetensförsörjningen till företagen", säger kommunalrådet Ulrika Liljeberg (C).