NYHET23 april 2020

Vi behöver se ökad inhemsk turism i sommar

Garpenbergs slott har funnits i över tvåhundra år, men har sällan varit så öde som nu. Coronakrisen har fått till följd att i princip samtliga gäster uteblivit.

För fem år sedan köptes Garpenbergs Slott av John och Cilla Sandh som sålde sin bostad och satsade allt för att förverkliga sin dröm att driva slottets verksamhet.

I södra Dalarna finns Garpenbergs slott som stått sedan 1801 i en vacker omgivning med sjö och mark. För fem år sedan köptes det av John och Cilla Sandh som sålde sin bostad och satsade allt för att förverkliga sin dröm att driva slottets verksamhet. Vanligtvis brukar det vara fullt såhär års, men de konferenser, bröllopsfester och hotellnätter som planerats för vår och sommar har avbokats en efter annan, vilket har fått till följd att hälften av de anställda korttidspermitterats och hälften har sagts upp.

– I praktiken är det i princip bara jag och min fru som driver verksamheten för stunden, Garpenbergs slott är kulturminnesmärkt och det betyder att det är en kulturskatt som kräver omvård och kostsamt underhåll, säger John Sandh.

John Sandh sitter med i en internationell grupp med andra hotellägare och företagare i besöksnäringen som diskuterar hur krisen bäst hanteras. Jämfört med Garpenbergs slott är de flesta andra deltagarna stora hotellkedjor med många fastigheter, men trots det är utmaningarna på det stora hela desamma. I samtal med kollegor över hela Europa blir det tydligt vilka skillnader det är mellan stödpaketen till företagen i olika länder.

– Det var nästan det första som slog mig. Vissa företagare i andra länder känner sig trots situationen ganska lugna över att de har möjlighet att ta sig igenom krisen med verksamheten i behåll. Jag kan tyvärr inte säga samma sak om det stödpaket som den svenska regeringen levererat hittills.

Regeringen måste inse allvaret

John och Cilla Sandh har haft nytta av systemet med korttidspermittering. Men de fasta kostnaderna är fortfarande en stor utgift, vilka blir omfattande med en fastighet på 6 000 kvadratmeter. Trots att en del av hotellet har stängts av och John och Cilla Sand försökt skära i så mycket utgifter som möjligt är de fasta kostnaderna och inte minst el och värme stora.

– Om vi hade hyrt fastigheten hade vi kunnat få stöd med hyran, men med anledning av att vi är ägare står vi med hela kostnaden. Om besöksnäringen ska överleva är det avgörande att det införs en ersättning för fasta kostnader för de verksamheter som tappat sina intäkter, säger han.

John Sandh har varit företagare i hela sitt liv och gått igenom flera tidigare kriser, inte minst 90-talskrisen. Han menar dock att detta är något helt annat och att regeringen hade behövt vara mer på tårna.

– Att kriser kommer är inget att vara förvånad över. Jag är dock förvånad över att regeringen verkar så tagen på sängen, vilket tydligt illustreras av att det tar så lång tid att komma till beslut. Det är helt avgörande att småföretagen överlever detta om Sverige inte ska riskera en massarbetslöshet. Men om det ska vara möjligt måste stödet komma snabbt, säger han.

Vill se ökad inhemsk turism i sommar

För att uppmärksamma betydelsen för svenska företag att fler svenskar väljer att turista i Sverige under sommarsemestern har kampanjen #swemester2020 startats av Carl Johan Barnekow och företaget Nenda och John Sandh. Tanken är att kampanjens slogan ska användas i erbjudanden och rabatter av de företag som väljer att ansluta sig, vilket Garpenbergs slott var först med att göra. Utöver Garpenberg har exempelvis Petit Hotels, Martin & Servera och Stjärnurmakarna anslutit sig.

Genom att lägga till #swemester2020 på sin profilbild på Facebook är företaget med och förhöjer bilden av Sverige som semesterdestination, säger John

– Ju fler svenskar som väljer att semestra i Sverige, desto fortare kommer det gå att få näringslivet på fötter igen. På så sätt blir semestern inte bara trevlig utan kommer också hela samhället till dels. Nu ser vi framåt och hoppas att verkligheten snart kan återgå till det normala så att vi åter får möjlighet att tillsammans med vår personal ge våra gäster en härlig vistelse på slottet, avslutar John Sandh.

Corona
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist