Varje år upphandlar offentlig sektor i vår region för hundratals miljoner. Hundratals miljoner som ska ge mer kvalitet för oss medborgare och samtidigt bidra till samhällsekonomisk effektivitet. Genererar då offentlig upphandling i regionen resultat?
När Svenskt Näringsliv frågar företagen i regionen hur de tycker att offentlig upphandling fungerar får samtliga kommuner betyget icke godtagbart. Är det då LOU (lagen om offentlig upphandling) som är ett hinder för kommunerna? Nej, LOU ger den upphandlande kommunen stora möjligheter att utforma upphandlingar och avtal på ett sätt som svarar mot kommunens behov. Kommunerna borde därför fokusera mer på kompetens, arbetssätt, tillämpning av regelverket och att ha en mycket bättre dialog mellan beställare och leverantör för att kunna göra bättre affärer.
Kan det vara en rädsla hos många tjänstemän inom offentlig sektor som gör att de utgår från att det inte är tillåtet att ha en dialog med företagen? Den enda gången en skriftlig dialog är att föredra är tiden mellan det att förfrågningsunderlaget skickats ut och fram till anbudstidens slut. Har parterna en tätare kontakt ges den upphandlande kommunen möjlighet att konstant vässa sitt kravställande och ta tillvara leverantörernas kompetens, innovation och förnyelse inom respektive område.
Hur kan då upphandlande kommuner bli bättre?
Under hösten kommer Svenskt Näringsliv att fortsätta föra samtal med kommunerna i regionen och Inköp Gävleborg för att förbättra upphandlingarna – för ett bättre företagsklimat, ett större och bättre värde som också ger mer kvalitet till oss medborgare. Därför krävs bättre offentlig upphandling lokalt och regionalt – NU!
Krönikan är publicerad i Företagsbladet - September 2016