NYHET29 september 2016

Bättre offentlig upphandling NU!

Varje år upphandlar offentlig sektor i vår region för hundratals miljoner. Hundratals miljoner som ska ge mer kvalitet för oss medborgare och samtidigt bidra till samhällsekonomisk effektivitet. Genererar då offentlig upphandling i regionen resultat?

När Svenskt Näringsliv frågar företagen i regionen hur de tycker att offentlig upphandling fungerar får samtliga kommuner betyget icke godtagbart. Är det då LOU (lagen om offentlig upphandling) som är ett hinder för kommunerna? Nej, LOU ger den upphandlande kommunen stora möjligheter att utforma upphandlingar och avtal på ett sätt som svarar mot kommunens behov. Kommunerna borde därför fokusera mer på kompetens, arbetssätt, tillämpning av regelverket och att ha en mycket bättre dialog mellan beställare och leverantör för att kunna göra bättre affärer.

Kan det vara en rädsla hos många tjänstemän inom offentlig sektor som gör att de utgår från att det inte är tillåtet att ha en dialog med företagen? Den enda gången en skriftlig dialog är att föredra är tiden mellan det att förfrågningsunderlaget skickats ut och fram till anbudstidens slut. Har parterna en tätare kontakt ges den upphandlande kommunen möjlighet att konstant vässa sitt kravställande och ta tillvara leverantörernas kompetens, innovation och förnyelse inom respektive område.

Hur kan då upphandlande kommuner bli bättre?

  • Bättre intern kompetens krävs.
  • Förbättra den interna dialogen inför en upphandling för att säkerställa att kraven som ställs är relevanta.
  • Många krav som ställs idag är onödiga. För samtal med företagen innan, under och efter en upphandling. Då undviker man också överprövningar i större utsträckning.
  • Följ upp! Genom att kommunen följer upp avtal så kontrollerar upphandlaren att man har fått det man avtalat men också seriositeten från företagen som fått kontrakten.
  • Utvärdera! Utmärkt att ha med sig synpunkter och förbättringsförslag till nästa upphandlingsomgång.
  • Följ ramavtalen! Många företag vittnar om att tecknade ramavtal inte följs – det är helt oacceptabelt!

Under hösten kommer Svenskt Näringsliv att fortsätta föra samtal med kommunerna i regionen och Inköp Gävleborg för att förbättra upphandlingarna – för ett bättre företagsklimat, ett större och bättre värde som också ger mer kvalitet till oss medborgare. Därför krävs bättre offentlig upphandling lokalt och regionalt – NU!

Publicerad

Krönikan är publicerad i Företagsbladet - September 2016

Upphandling
Skriven avLotta Petterson
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist