NYHET7 mars 2017

Företagsamheten ökar i Gävleborg

För fjärde året i rad ökar företagsamheten i Gävleborg och uppgår nu till 10,1 procent av länets befolkning, vilket är klart under Sverigesnittet. Även nyföretagsamheten ökar i årets mätning, dock från en låg nivå. I årets undersökning presenteras även statistik över andelen tillväxtföretagare, det vill säga personer som har gått från att ha varit nyföretagsamma för fem år sedan till att idag ha minst fem anställda. ”Andelen tillväxtföretagare i Gävleborg är visserligen över Sverigesnittet, men för att det ska kunna resultera i nya jobb måste vi först se en kraftigt ökad nyföretagsamhet”, säger Lotta Petterson, regionchef på Svenskt Näringsliv i Gävleborg.

Andelen företagsamma människor ökar försiktigt och uppgår till 10,1 procent i Gävleborg. Företagsamheten har vuxit fyra år i följd, men länet tillhör fortfarande de fem län med lägst företagsamhet. Bland länets kvinnor är dock företagsamheten oförändrad på 5,8 procent. Gävleborgs företagsamhet är därmed fortfarande signifikant lägre än genomsnittet för Sverige och enbart i fyra andra län är företagsamheten lägre.

Det finns emellertid stora skillnader då vi jämför kommunerna i länet. Liksom ifjol är företagsamheten högst i Nordanstig, 14,7 procent, och lägst i Sandviken, 8,2 procent. Det framgår av Svenskt Näringslivs nya undersökning ”Företagsamheten Gävleborgs län 2017”.

Nyföretagsamheten ökar från svag nivå

Efter att ha minskat något ifjol ökar nu länets nyföretagsamhet återigen. Enligt årets mätning har 8,5 personer per 1 000 invånare blivit företagsamma under det senaste året. Ökningen sker dock från en mycket svag nivå – enbart i tre andra län är nyföretagsamheten lägre än i Gävleborg.

Bland länets kvinnor är nyföretagsamheten oförändrad och nu är nyföretagsamheten bland kvinnor enbart lägre i två andra län. Precis som i fjolårets undersökning är nyföretagsamheten högst i Nordanstig och lägst i Sandviken.

– Det är glädjande att företagsamheten ökar, men vi ska komma ihåg att vi fortfarande tillhör en grupp på fem län med lägst företagsamhet i Sverige. Det finns därför starka skäl för våra folkvalda att förbättra det lokala företagsklimatet, säger Lotta Petterson.

Mer än dubbelt så många äldre som unga företagsledare

I årets undersökning har vi dessutom undersökt andelen tillväxtföretagare samt andelen äldre och unga VD:ar i Sveriges län. Tillväxtföretagare definieras som personer som var nyföretagsamma för fem år sedan och som idag driver publika aktiebolag med minst fem anställda. Äldre och unga VD:ar definieras som personer som driver ett publikt aktiebolag med minst en anställd och som är födda 1940-1949 (äldre) respektive 1985 eller senare (unga).

Nästan nio procent av Gävleborgs nyföretagsamma är tillväxtföretagare fem år senare. Ockelbo har länets högsta andel tillväxtföretagare (13,5 procent) och Hofors har lägst andel tillväxtföretagare (3,9 procent).

Samtidigt är Gävleborgs företagsledare äldre än i de flesta andra län. I Gävleborgs län går det 2,3 äldre VD:ar per varje ung VD, vilket kan jämföras med ett Sverigesnitt på 1,8. Detta i kombination med den svaga nyföretagsamheten är ett viktigt orostecken för tillväxten i Gävleborgs företagsamhet.

– För varje VD född 1985 eller senare har vi mer än dubbelt så många VD:ar födda på 1940-talet. Det kan nu bli svårt att finna unga förmågor som vill och kan ta över de många företag som fortfarande drivs av företagsledare i pensionsåldern, säger Lotta Petterson.

Om undersökningen:

Svenskt Näringsliv mäter en gång om året antalet företagsamma människor, både för Sverige som helhet samt för respektive län. En företagsam människa definieras som en person som antingen har en F-skattsedel, är delägare i ett aktivt handelsbolag, alternativt är VD eller ordinarie styrelsemedlem i ett aktivt aktiebolag. En person räknas enbart en gång, oavsett om personen ansvarar för ett eller flera företag. Det finns därför fler registrerade företag än det finns företagsamma människor.

Företagsamheten är en totalundersökning, vilket innebär att den kan användas för att jämföra företagsamheten mellan olika kommuner och län över tid. Utifrån inhämtad data kan vi även följa nyföretagsamheten, det vill säga hur många nya personer som har blivit företagsamma under det senaste året.

De data som har använts till den här rapporten inhämtades under januari 2017 och avser företagsamheten för år 2016. På webbplatsen www.foretagsklimat.se finns statistik för Sveriges samtliga 21 län och 290 kommuner att ladda ned.

Skriven avLotta Petterson
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist