NYHET19 februari 2019

Hudiksvall jobbar brett och långsiktigt med företagsklimatet

Hudiksvall fortsätter den positiva trend man haft sedan 2016 och klättrar 16 placeringar i den totala rankingen. Den största förbättringen, enligt enkätsvaren, är på området ”allmänhetens attityder till företagande”.

Mikael Löthstam (S), kommunalråd i Hudiksvall, lyfter fram förtroendeskapande insatser som en av nycklarna till ett starkt företagsklimat. Några exakta mål för det framtida arbetet är inte satta.

Vad har ni i Hudiksvall för mål för mandatperioden kopplat till företagsklimatet?

– Vi har inte satt några konkreta mål i Hudiksvall. Vi jobbar ständigt med att förbättra klimatet och det är ett långsiktigt arbete. En del i det är att vi jobbar med att utveckla servicecenter där man som företagare enkelt kan komma i kontakt med kommunen och få svar på sina frågor. Vårt näringslivsbolag är också är regelbundet ute och besöker företagen. Sammantaget gör vi en rad insatser som ska leda till ett bättre företagsklimat och ett ökat förtroende mellan näringsliv och kommun.

Vilka är de viktigaste handlingspunkterna just nu kopplat till det lokala företagsklimatet?

– Näringslivsbolaget i kommunen sköter mycket av det praktiska arbetet. De arrangerar företagsfrukostar med kommunledning och företagen och dessa träffar har utvecklats under ett antal år. Från början var de mer allmänna men nu har man börjat nischa dem mot specifika teman eller branscher. Vi jobbar också en del med nätverkssamarbete och har tagit initiativ till ett kluster inom skog och trä. Vi har även ett servicecenter på plats i Delsbo nu, för att underlätta för snabb kontakt och enklare tillgång till information. För att förbättra företagsklimatet är det också viktigt att ha tillgång till mark för etableringar och det jobbar vi med i vår översiktsplan. Övergripande kan man säga att det pågår många åtgärder som syftar till att förbättra företagsklimatet. Tittar vi på rankningen så bygger ju den på företagens upplevelse och där jobbar vi på att utveckla vårt bemötande från kommunens sida så att vi kan ge snabba och vettiga förklaringar kring de lagar och regler vi måste följa.

Vilka är de viktigaste prioriteringarna under mandatperioden kopplat till företagsklimatet?

– Vi har ett samarbete med andra kommuner och Region Gävleborg i ”Regional Innovationsnod Norra Hälsingland” där vi tillsammans jobbar för att underlätta för innovationer att utvecklas och på sikt kunna bli företag. Det är ett arbete där vi stöttar arbetslivet och det hoppas vi på sikt ska resultera i fler arbetstillfällen till kommunen och regionen. Det är också ett sätt att ge bra förutsättningar för näringslivet och de personer som har nya idéer och tankar. Utöver detta så är det långsiktiga förtroendeskapande arbetet som sker på bredden, i näringslivsbolaget och i våra förvaltningar, det som prioriteras. Mycket handlar om att skapa ett ömsesidigt förtroende mellan företagen och kommunen.

Vad kan företagen själva göra om de vill bidra till förbättringen av företagsklimatet?

– Det handlar väl om att företagen ska känna förtroende för det som görs i kommunen. Vi har haft en fantastisk utveckling i Hudiksvall de senaste åren med större byggnationer och så vidare. Där är det viktigt att det finns en förståelse från företagens sida att våra organisationer också kan vara hårt ansatta under sådana perioder, med många bygglovsansökningar och liknande. Ibland tar det lite längre tid, trots att vi utnyttjar de resurser vi har till max. Och precis som för företagen så kan vi också ha svårt med kompetensförsörjning. Jag tror att en bra dialog kommer att utmynna i ett bra klimat, om vi kan förstå varandras storheter och svagheter. Om alla bjuder till från alla håll och kanter, har tät kontakt och utgår från en positiv inställning så blir det bra.

Önskar strategi för näringslivet

Ola Engman

Från företagens sida finns dock önskemål om konkreta mål och strategier. Ola Engman, vd för kommunikationsbyrån ohappa AB samt Except Event och Affärsutveckling AB förväntar sig tydlighet från kommunens håll.

Vilka förväntningar har du som företagare på Hudiksvalls kommun gällande ett förbättrat företagsklimat för de kommande åren?

– Det finns ett uttalat mål från kommunen, som en del av en vision, gällande hur många invånare kommunen ska ha år 2050. Att det finns ett konkret mål tycker jag är bra. Nu är mina förväntningar att detta bryts ner i strategier, delmål och aktiviteter inom olika områden för att vi tillsammans ska nå målet. Av kommunen förväntar jag mig ett tydligt ställningstagande med beskrivning av vilken strategi som ska gälla för näringslivet och vad som förväntas av företagen i arbetet för att nå målet.

Skriven avCecilia Klang
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist