NYHET30 januari 2019

Ständig dialog och fortsatta aktiviteter i Sandviken

Sandviken har klättrat 30 placeringar i rankingen av företagsklimatet sedan 2017 men befinner sig fortfarande på blygsamma plats 244 av landets 290 kommuner.

Enligt den senaste enkäten anser 27,8 procent av Sandvikenföretagen att företagsklimatet i kommunen är bra och att skolans och kommunpolitikernas attityder till företagande är det område som förbättrats mest. Där man lyckats sämst, enligt enkätsvaren, är i tillämpningen av lagar och regler.

Peter Kärnström

Peter Kärnström (S), kommunalråd i Sandvikens kommun, menar att de senaste årens enkätsvar visar att det finns en positiv trend i Sandviken som man bör arbeta vidare på. Genom ständig dialog med företagen och genom att fortsätta insatser och aktiviteter som påbörjats hoppas man att företagsklimatet ska förbättras ytterligare kommande år.

Vilka mål för mandatperioden har Sandvikens kommun, kopplat till företagsklimatet?
– Vårt mål är att förbättra företagsklimatet, det gynnar kommunen som helhet. Vi har inte satt någon siffra för hur mycket vi ska öka i rankingen, däremot har vi en ambition om att ta ett stort kliv framåt. 2016 jobbade vi fram en näringslivsstrategi, baserad på de lokala företagens behov och tankar. Den kommer vi att fortsätta arbeta efter. Dialog, mötesarenor och att uppmärksamma de lokala företagen är insatser som företagen önskat sig och under 2018 har vi genomfört en rad aktiviteter för att tillgodose de behoven. Våra tjänstemän och politiker i kommunstyrelsen har deltagit i företagsdagar, vi har anställt en företagslots, vi har regelbundna företagsträffar och dialogmöten, bland annat ”morgonsoffan” på Sandbacka Park. Våra tjänstemän har också gått en utbildning på SKL som handlar om att förenkla ärendehantering. Framåt planerar vi att rekrytera en handelsstrateg som ska finnas som stöd för våra handlare.

Vilka är de viktigaste handlingspunkterna just nu kopplat till företagsklimatet?– Att vi ytterligare stärker vår organisation för att arbeta med företagande och näringslivsklimatet och att vi aktualiserar frågorna och fortsätter de aktiviteter som vi påbörjat, kopplade till vår näringslivsstrategi. I slutet av 2018 fick vi besked om att Microsoft avser att köpa mark i vår kommun och vi hoppas och tror att en sådan etablering också kan gynna våra lokala företag och vitalisera vår arbetsmarknad. Kanske kan det dessutom fungera som en dragare för andra företag som vill komma hit.

Vilka är de viktigaste prioriteringarna under mandatperioden som helhet, kopplat till företagsklimatet?
– Att fortsätta en bra dialog med företagen för att förbättra klimatet. Kommunicera, tala om vad vi gör och känna in de behov som företagen har. Det är viktigt med ständiga uppdateringar, de här frågorna är en färskvara.

Vad kan företagen göra om de vill bidra till förbättringen av företagsklimatet?– Bidra med kunskap till oss och att ta kontakt när behovet finns, antingen via vår företagslots eller direkt med kommunledningen. Det är bättre att vi pratar med varandra än om varandra.

”Hjälpas åt och gräva där vi står”

Ann-Louise Kleen

Ann-Louise Kleen, är ägare och vd för Din Lokaltidning Gästrikland AB, och en av de företagare som har ett stort engagemang för företagsklimatet i Sandviken. Hon instämmer i att ständig dialog mellan kommunen och de lokala företagen är en förutsättning för att Sandviken ska kunna utvecklas och vara en företagsvänlig kommun.

Vilka är dina förväntningar på kommunen kopplat till ett förbättrat företagsklimat kommande mandatperiod?
– Att kommunen fortsätter att lyssna på oss företagare och den input som vi ger. Dialog är idag kanske viktigare än någonsin tidigare eftersom utvecklingen i många branscher går snabbare än förr. Om vi tittar på exempelvis kompetensförsörjning så är det idag brist på kockar, vilket man kanske inte trodde för tio år sedan. Men idag har nästan alla större matvarubutiker en anställd kock vilket har gjort att det blivit ett bristyrke. Därför är det viktigt att lyfta kompetensfrågan och tillsammans med kommunen hjälpas åt och gräva där vi står; titta på vilka behov som finns och hur vi kan möta dem på bästa sätt. Kanske behövs exempelvis fler lokala yrkesinriktade utbildningsprogram. Även handeln är en viktig fråga där vi behöver samverka. Överallt i Sverige får den lokala handeln kämpa för sin överlevnad och i Sandviken valde man exempelvis att flytta resecentrum från stadskärnan, vilket gör att färre rör sig i centrum. Det här är frågor som vi har lyft med kommunen.

Har dialogen gett resultat?
– Ja, jag tycker att man har varit bra på att ta till sig av våra synpunkter och idéer. Vi lyfte till exempel behovet av en företagslots och det har man lyssnat på. Tjänstemän och politiker har också deltagit i gemensamma strategidagar med oss, vilket vi är jätteglada för. Vi behöver jobba tillsammans för att kunna utvecklas. Vi vill ju alla samma sak; att Sandviken ska vara en bra kommun som helhet.

Skriven avCecilia Klang
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist