Tjelvars grav
Foto: Kirsten Åkerman

Tjelvars grav

Tjelvar och företagsklimatet

NYHET Publicerad

FÖRETAGSKLIMAT En kulen marsmorgon stannar jag till vid Tjelvars grav i Gothem, jag ska senare på dagen hålla ett anförande om entreprenörskap och inser att Gutasagan är en berättelsen om just företagsamhet. Att få en idé och bestämma sig för att samla kunskap och resurser för att förverkliga den

Tjelvar bestämmer sig för att ön ska bli kvar över vattenytan på dagen och samlar bränsle för att hålla en eld brinnande och på så vis förhindra ön från att sjunka tillbaka i havet. En forntida entreprenör med en vild idé som visade sig vara förutsättningen för vårt liv här, enligt sägnen. Håll honom i minnet nu när jag byter spår.

Samma marsmorgon får en småföretagare någonstans på ön ett telefonsamtal från en förvaltning -Vi kommer ut på inspektion hos dig i morgon säger rösten i luren. Den unga företagaren som jobbar med livsmedelsförädling, grönsaker, saft och sylt, svara att det behövs inte för jag kommer inte ha produktion den här säsongen eftersom jag är helt nybliven mamma.

–Jag betalade in avgiften för säkerhetsskull, ifall jag kände att jag kunde klara att ha produktion nu under våren.

–Ja men du har ju betalat in avgiften så då tror vi att du ska ha produktion och du kan inte ta upp vår tid med att låtsas att du ska ha produktion när du inte ska det, nu kommer du att få en straffavgift på detta, säger myndighetspersonen.

–Men ni behöver ju inte komma ut så hur kan det bli en avgift, undrar företagaren förvirrat, utan att få något riktigt svar.

Däremot får hon en högst verklig faktura på straffavgiften några veckor senare. Myndighetsutövningen är inte fel utförd men regelverket har övertolkats så att den det är till för blir straffad istället för uppmuntrad. Det här är ett exempel på det vi kallar företagsklimat, det ska inte sammanblandas med siffror på hur många företag som startas, investeringstakten eller tillväxten i företagen på ön, det är också viktiga parametrar men beskriver en annan del av verkligheten.

Företagsklimatet är mötet mellan företagaren och myndighetsutövningen, det är den mellanmänskliga kontakten, kvalitén, kompetensen och förståelsen för varandras roller och förutsättningar som mäts. Ett konstruktivt och respektfullt möte mellan entreprenör och offentligförvaltning ger positiva effekter i hela samhället, på Gotland möts myndigheter och företagare ovanligt mycket och förändrings och förbättringskraften i dessa möten är enorm.

I 20 år har vi genomfört en enkätundersökning för att mäta hur företagare upplever det lokala företagsklimatet i sin kommun. Vi gör det för att i dessa mätningar finns redskap för att förbättra förutsättningarna för samhällsutvecklingen. På Gotland är svarsfrekvensen bättre än i riket och dessutom väljer ovanligt många att ta sig tid att skriva svar i den öppna delen av undersökningen.

I år visar det sammanvägda betyget för Gotland på en försiktig förbättring av klimatet
. Vi tar ett litet steg i rätt riktning och med en kunnig och respektfull dialog kan vi bli fler som vågar vara företagsamma, det går nämligen att vara det som politiker, tjänsteman, idrottsledare, journalist, lärare och som människa rätt och slätt, att omhulda varandras idéer och se till att den som vågar satsa får rätt förutsättningar är ju till syvende och sist det som håller ön över vattenytan.

Läs mer om Gotlands och andra kommuners resultat www.foretagsklimat.se

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Visioner för miljön och klimatets skull

SOMMARKRÖNIKA "Det är en framåtblickande, visionär, syn som måste prägla vårt fortsatta miljöarbete. Sverige behöver ta fasta på utvecklingen i näringslivet, den hållbara utvecklingen, som en motor för att skapa ett välfärdssamhälle." Det skriver Nicklas Skår, Svenskt Näringsliv i denna krönika.
NYHET Publicerad:

Nya medarbetare på Regionkontor Gotland

SVENSKT NÄRINGSLIV Från den 1 juli kommer regionkontor Gotland bemannas av regionchef Olle Karstorp, Jessica Drugge, Anna Wallin och Nathalie Johansson. Kvartetten ansvarar idag för arbetet på Regionkontor Stockholm och kommer parallellt med det även arbeta på Gotland.
NYHET Publicerad:

Så undviker du bluffakturor och vd-bedrägerier

SÄKERHET Bluffakturor och internetbedrägerier är något som drabbar företagen under hela året. Särskilt besvärligt är det under sommaren då ordinarie personal inte är på plats och därför inte heller erfarenheten kring vilka leverantörer företaget använder och således vilka fakturor som ska betalas. Nina Jelver, bedrägeriexpert på Svensk Handel, listar sina bästa tips för hantering av bluffakturor och vd-bedrägerier. 
NYHET Publicerad:

Digitalt kompetenslyft för garveriet

DIGITALISERING När corona slog till ställde Ödins garveri på Gotland snabbt om och lanserade en nätbutik. Ägaren Eva Lilja går nu en utbildning om digitalisering inom handeln. ”Det är nyttigt att försöka förstå hur det hänger ihop, var det är viktigt att synas och hur kunder tänker”, säger hon.
NYHET Publicerad:

Återstart efter krisen

DEBATT Det finns en enastående kraft hos företagare och deras medarbetare. Nu handlar det om att släppa lös den så att den kan verka för en så god återstart som möjligt, så att fler kan fortsätta bidra till att trygga välstånd och nya jobb. Trots allvaret i situationen finns plats ödmjuk optimism inför framtiden. Det skriver Kirsten Åkerman, Svenskt Näringsliv Gotland.
NYHET Publicerad:

Vill att unga ska se företagande som ett naturligt yrkesval

SKOLNÄTVERK Välkommen Jennifer Österlund som kommer att arbeta heltid med att öka samverkan mellan skola och näringsliv i vår region. "Jag vill att företagande ska ses som ett lika naturligt yrkesval för unga som vilket annat som helst, och därför är jag väldigt glad och tacksam över att få jobba för det".
NYHET Publicerad:

TRR stöttar företag i omställning

OMSTÄLLNING Att vara företagsledare och chef har alltid sina utmaningar, men för många är det tuffare än någonsin just nu. Erica Sundberg, regionchef för TRR Region Mitt, berättar om hur de stöttar företag som står inför omställning.
NYHET Publicerad:

Så kompetenssäkrar du företaget under krisen

WEBBINAR Ett webbinarium om hur du som arbetsgivare kan använda tiden under corona till att behålla och stärka kompetensen i ditt företag, för att stå starkare när det vänder.
NYHET Publicerad:

Viktigare än någonsin med serviceinriktad myndighetsutövning

FÖRETAGSKLIMAT Gotland ligger kvar på samma betyg som 2019 i Svenskt Näringslivs mätning av det lokala företagsklimatet. 2,9  motsvarar precis godkänt att jämföra med riksmedelbetyget 3,4. Mätningen som avslutades innan pandemin tog sitt grepp på världen visar att gotländska företag gärna ser att Region Gotland jobbar med fyra frågor framåt. Det gäller snabbare handläggning, ökad förståelse för företagens verklighet, bättre återkoppling och kvalitetssäkrade upphandlingar.
NYHET Publicerad:

EU:s inre marknad avgörande för företagen och jobben

EUROPADAGEN Idag den 9 maj firas Europadagen för att minnas startskottet till det som kommit att bli den europeiska unionen. EU har gett oss helt nya möjligheter att handla och samarbeta inom en av världens största integrerade ekonomier. De gränshinder som nyligen visat sig på EU:s inre marknad går på tvärs mot grundtanken med unionen. "Nu måste den ömsesidiga viljan till handel och utbyte av varor och tjänster stärkas för att Sveriges och EU:s företag ska kunna klara sig igenom denna svåra tid", säger Kirsten Åkerman, Svenskt Näringsliv Gotland.
NYHET Publicerad:

Stöd till dig som ledare vid omställning

WEBBINAR Att vara företagsledare och chef har alltid sina utmaningar, men för många är det tuffare än någonsin just nu. I detta webbinarium får du information om vilket stöd och vilken hjälp du kan få via trygghetsorganisationen TRR i en omställningsprocess.
NYHET Publicerad:

Upphandling under coronatider

WEBBINAR Coronapandemin slår brett mot alla delar i samhället. Tillsammans bidrar också alla till att samhällets nödvändiga delar kan upprätthållas under krisen och att alla delar kan fungera ordentligt när krisen är över. Offentliga myndigheters upphandling är viktig både för att offentlig verksamhet ska fungera och som marknad för många företag. I den krissituation som nu råder ger lagstiftningen om offentlig upphandling möjligheter att på ett konstruktivt sätt säkerställa en god affär för båda parter.
NYHET Publicerad:

TSL står rustade för omställning

OMSTÄLLNING Coronakrisen tvingar just nu många företag runt om i landet till både permitteringar och varsel och på TSL Trygghetsfonden står man nu redo. "Vår verksamhet är designad för att klara stora ökningar av antalet uppsagda, men detta är en extrem situation. Därför har vi skalat upp resurserna och justerat våra verksamhetsprocesser så att vi kan hantera alla de som kommer att behöva hjälp till nytt jobb", säger Katina Korlevska, Trygghetsfonden  TSL region Stockholm.
NYHET Publicerad:

Visbyhotellet: Vi har dykt och vi vet inte hur länge syret räcker

CORONAKRISEN Att driva hotell innebar redan före coronapandemin små marginaler. Hotell St Clemens i Visby står dessutom inför att folk avråds från att åka till Gotland i påsk och att Almedalsveckan ställs in, Just nu är vi i läget att vi har dykt men vi vet inte hur länge syret räcker säger delägaren Menette von Schulman som nu står utan intäkter och personal. 
NYHET Publicerad:

Nödropet från Gotland: ”Vi känner oss som kanonmat”

ARBETSMARKNADSNYTT Almedalsveckan ställs in. Ett hårt slag för Gotland som är beroende av besökarna under sommarhalvåret. Nu är sommarjobben borta, personal permitteras och skatteintäkter försvinner. ”Vi får allt mindre tid på oss att få de intäkter som ska täcka för hela året”, säger en företagare.
NYHET Publicerad:

Få medlemsstöd i hanteringen av Coronakrisen

CORONAKRISEN Hur kan du som företagare och arbetsgivare bäst hantera Corona-krisen? Vilken hjälp finns att få? Och hur kan få nytta av korttidspermitteringen och de andra åtgärder som presenterats i de olika stödpaketen? Flera av våra medlemsorganisationer erbjuder nu webinarier där du som företagare kan få hjälp att orientera sig i dessa frågor.
NYHET Publicerad:

200 miljarder kronor i räddningspaket för företag och jobb

CORONAKRISEN "Det nya coronaviruset har skapat en extremt svår situation för svenska företag och jobb. Det är ett unikt svårt läge som kräver unikt kraftfulla åtgärder. Vi måste agera för att rädda företagen och jobben. Därför föreslår Svenskt Näringsliv nu ett brett räddningspaket för företag och jobb motsvarande 200 miljarder kronor". Det säger vd Jan-Olof Jacke.
NYHET Publicerad:

Senaste nytt: Kraftfulla krisåtgärder men fler kommer att behövas

CORONA Läget för svenska företag har förvärrats dramatiskt på mycket kort tid. ”Därför är det bra att regeringen, i linje med Svenskt Näringslivs förslag, vidtar ytterligare åtgärder som kan hjälpa företag ur den mest akuta krisen, säger vd Jan-Olof Jacke i en kommentar till regeringens nya krispaket.
NYHET Publicerad:

Hur påverkas ditt företag av Brexit?

WEBBINAR En av Sveriges största handelspartner Storbritannien lämnade formellt den Europeiska Unionen den 31 januari, efter 46 års medlemskap. Vad händer nu?