NYHET25 april 2018

Välfärdsföretagare vill samarbeta mer

Bra hemtjänst handlar om personalens och ledningens inställning, anser Anette Andersson. När hon inte längre stod ut med kommunens tröghet och ineffektivitet startade hon hemtjänstföretaget Primula på Gotland. Nu brottas hon med kommunens och politikers trista syn på välfärdsföretagare.

"Ett större erfarenhetsutbyte skulle gynna alla", säger Anette Andersson.

– Jag kände att jag ville göra det på mitt sätt. Min drivkraft är att aldrig bli nöjd och att jag tror att jag kan göra saker bättre, säger hon.

För Anette Andersson handlar bra hemtjänst om kontinuitet och om personalens attityd till arbetet.

– Vår ledstjärna är arbetsglädje och yrkesstolthet och det jobbar vi mycket med det. Hela tiden. Vi försöker att ha en bra dialog med kunder och anhöriga. Det är viktigt att lyssna.

Medan personal från kommunens hemtjänst inte får utföra vissa saker som de äldre ber om, kan medarbetarna från Primula bemöta sina kunder på ett annat sätt.

– Vi säger att ”vi ska se vad vi kan göra – vi ska försöka ordna det”. Det ger ett helt annat arbetsklimat både för kunden, de som arbetar och hela företaget.

Anette Andersson började sin bana som dagbarnvårdare och har sedan arbetat inom vården i olika roller sedan dess. Några år innan hon startade Primula ansvarade hon för kommunens upphandling av privata aktörer inom välfärden när LOV började införas på Gotland. Uppdraget var att granska och kontrollera privata utförare, och att vara länken mellan dem och kommunen. Därefter var hon som chef för regionens hemtjänst och det var när hon satte sig in i ekonomin där som hon fick se uppgifter som fick henne att ”gå i taket”.

– Det var så mycket som var ineffektivt och oekonomiskt! I ett år stod jag ut sedan höll jag på att bli galen! Jag var dessutom ansvarig för 30–50 anställda men fick ändå inte fatta några beslut.

Efter ett år bestämde hon sig för att säga upp sig och 2015 startade hon en egen hemtjänstverksamhet.

På senare tid har regionala politiker kritiserat hemtjänstföretagens möjlighet att erbjuda RUT-tjänster, som de hävdar är en konkurrensfördel. Anette Andersson menar att det är tack vare det som hemtjänstföretag överlever över huvud taget.

– Det är vårt sätt att balansera upp den låga ersättningen. När regionens hemtjänst går back flera miljoner kan den balanseras med pengar från andra kommunala verksamheter, men vi måste ju alltid få det att gå ihop.

Hon anser att samarbetet med kommunen borde vara bättre, särskilt med tanke på att huvudargumentet för att införa LOV var just att öka kunskapsöverföringen.

– Jag saknar ambitionen att samarbeta. Ett större erfarenhetsutbyte skulle gynna alla.

Det införs nu allt fler regler som privata aktörer måste följa för att få leverera till kommunen. För mycket regelkrångel förtar arbetsglädjen, påpekar hon.

– Vi skulle behöva hitta ett mer tillitsfullt samarbete mellan de privata utförarna och kommunen.

Syftet är samma för oss alla – att ge kunden en bra hemtjänst. Det glöms bort ibland.

Primula har nu närmare 40 anställda och ambitionen är att expandera. Om förutsättningarna är de rätta – men vinstdebatten har lagt sordin på stämningen i branschen, påpekar hon.

– Ordet vinst har blivit ett skällsord. Jag har tagit ett privat lån och pantsatt mitt eget hus för att kunna köpa det här företaget. Lånet har jag inte kunnat börja betala på än. Varför ska inte jag, om det blir någon vinst, få behålla den så att jag åtminstone kan betala tillbaka på mitt lån?

Det som skulle underlätta framöver för Primula är en bättre kommunikation med kommunen, konstaterar Anette Andersson.

– Vi har toppenfina resultat från våra kunder, men vi vill känna att det finns ett förtroende från regionen för att vi utför en bra hemtjänst. Att vi behandlas på lika villkor och inte betraktas som något som katten har släpat in.

Kvalitet och effektivitet i välfärdenVälfärdVinster i Välfärden
Skriven avKarin Myrén
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist