NYHET6 april 2020

Visbyhotellet: Vi har dykt och vi vet inte hur länge syret räcker

Att driva hotell innebar redan före coronapandemin små marginaler. Hotell St Clemens i Visby står dessutom inför att folk avråds från att åka till Gotland i påsk och att Almedalsveckan ställs in, Just nu är vi i läget att vi har dykt men vi vet inte hur länge syret räcker säger delägaren Menette von Schulman som nu står utan intäkter och personal.

På Hotell St Clemens i Visby räknar man med att intäkterna uteblir under april och maj. Och eftersom verksamheten lever på omsättningen maj-september under resten av året är försvunna intäkter maj och juni som att tappa fyra månader intäktsmässigt.Foto: Fotograf Anna Sundström
"Idag är vi många som lever ur hand i mun och just nu är mitt fokus att överleva – men inte till vilket pris som helst. Det måste finnas en hållbar framtid", säger Menette von Schulman som driver Hotell St Clemens tillsammans med sin man.
Foto: Fotograf Anna Sundström

– Avbokningarna har strömmat in och det har gått snabbt. Vi hyr ut 1–2 rum per dag och har knappt några intäkter kvar. Förra helgen var sedan länge fullbokad men det slutade med att bara 3 av 30 rum hyrdes ut, säger Menette von Schulman som driver hotellet tillsammans med sin man.

Hotell St Clemens har nio heltidsanställda och ytterligare nio som jobbar maj–september. Men den 20 mars tvingades Menette von Schulman säga upp fyra medarbetare och korttidspermittera övriga fem.

– Den veckan var den absolut tuffaste – det är det värsta man kan tänka sig. Vi vill ju inte fatta panikartade beslut samtidigt som vi måste våga ta till drastiska åtgärder.

Folkhälsomyndigheten och Region Gotland avråder nu från resor till Gotland för att inte riskera att sjukvården överbelastas och inte kan ge vård åt de som behöver. För Hotell St Clemens som alltid har fullbokat under påsken innebär det ett rejält bakslag.

– Påsken är normalt en väldigt bra vecka för oss. Då har vi fått ruljangs i bokningarna, de säsongsanställda är inne första gången och vi får en chans att testa verksamheten inför sommaren.

Nästa smärtsamma besked var att Almedalsveckan ställs in, det slår hårt ekonomiskt eftersom den står för tio procent av hotellets omsättning, men det är också en sorg över att Almedalen i egenskap av en unik mötesplats inte blir av, påpekar hon.

– Inför den här sommaren måste vi jobba med flera planer samtidigt. Både för om det plötsligt drar igång för fullt i juli och vi inte har någon personal, och om vi inte har några bokningar alls.

Marknadsföring är svårt i en sådan här situation, konstaterar hon. Samtidigt som människor avråds från att komma till Gotland finns det fortfarande de som behöver komma till Gotland på grund av jobbet eller för att de vill besöka sina gamla föräldrar utan att bo hemma hos dem. Och hotellet behöver sina gäster mer än någonsin.

– För oss är det svårt att kommunicera det här. Vi håller ju öppet och det är klart att vi vill ha gäster på vårt hotell – men samtidigt inte. Det är viktigt att rädslan inte tar över utan att vi fortsätter att vara en bra värd för de gäster som kommer.

De senaste veckorna har Menette von Schulman och hennes man varit fullt upptagna med att hantera avbokningar, föra samtal med banken och diskutera med facket. Det är först nu som de känner sig mogna att försöka formulera ett budskap i sociala medier.

– Men det är jättesvårt! Det är så mycket känslor det här. Vi kan ju inte förmedla det vi brukar utan det handlar mer om att säga att ”välkomna hit när ni kan resa igen”.

Hon liknar situationen vid att stå i havet, ta ett djupt andetag och dyka under vattnet.

– Just nu är vi i läget att vi har dykt men vi vet inte hur länge syret räcker. Framtiden är minst sagt oviss.

Att marginalerna ofta är små i hotell- och restaurangbranschen gör det svårt att bygga upp ”krockkuddar”, konstaterar hon.

– Därför faller vi hårt när något sådant här inträffar. Vi känner oss som kanonmat. Hotell och restauranger är i främsta krigslinjen och hur många som faller beror på hur djup den ekonomiska svackan blir.

Hon är övertygad om att konsekvenserna av coronakrisen är något som branschen dessutom får leva med under många år framåt.

– Idag är vi många som lever ur hand i mun och just nu är mitt fokus att överleva – men inte till vilket pris som helst. Det måste finnas en hållbar framtid.

Trots att mars normalt är hotellets stora bokningsmånad finns det bara några ströbokningar framåt. Menette von Schulman räknar med att intäkterna uteblir under april och maj. Och eftersom verksamheten lever på omsättningen maj-september under resten av året är försvunna intäkter maj och juni som att tappa fyra månader intäktsmässigt.

– Det innebär att juli-september ska täcka 12 månader och det går ju inte ihop. Vi går faktiskt också i tankar om att stänga helt om det inte vänder. Likviditetsgränsen går någon gång i sommar.

Om verksamheten finns kvar när det vänder är förstående gäster det som behövs allra mest, förklarar hon. Hotell St Clemens har under många år haft bland de bästa gästrecensionerna i landet men med tanke på de radikalt ändrade förutsättningarna kan det i början vara svårt att leva upp till.

– Vi är så stolta över våra medarbetare och vår servicenivå vi har. Blir vi plötsligt fullbokade i juli vet vi att produkten kommer att vara annorlunda mot vad den brukar. Där behöver vi förståelse från våra gäster – att de inser att vi gör så gott vi kan. Men så har vi också Sveriges bästa gäster!

Entreprenörskap
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist