NYHET9 december 2016

”En oärlig näringspolitik med dubbla budskap”

Regeringen valde att höja arbetsgivaravgiften för unga och sätter därmed hinder för dem att ta sig in på arbetsmarknaden. ”Den politiken har för vår verksamhet inneburit att vi i första hand försöker hitta erfarna medarbetare eftersom det inte finns incitament att ta extratimmar för att lära upp nya unga från grunden”, säger Henric Persson hotellchef för Falkenberg Strandbad.

I valkampanjen 2014 levererade Stefan Löfven och Socialdemokraterna budskapet att de ville åstadkomma Europas lägsta arbetslöshet. Sedan de väl fick regeringsmakten är det dock svårt att se den röda tråden som ska föra oss dit. Halva mandatperioden har gått och på punkt efter punkt driver regeringen en politik som motverkar företagandet som kan ge de efterfrågade arbetstillfällena.

– Många ungdomar får sina första arbetslivserfarenheter i vår bransch och därför är det tydligt att regeringens höjning av arbetsgivaravgiften påverkar oss. Den påverkar tyvärr också ungdomarna vars möjligheter minskar radikalt, säger Henric Persson.

Lägre arbetsgivaravgift är det som många gånger avgör ifall ett mindre företag ska våga anställa. En lägre avgift ger dessutom utrymme för nya investeringar. Detta samband måste regeringen också börja inse för att se konsekvenserna av sin politik.

– I vårt företag väljer vi att bita i det sura äpplet och gör våra investeringar, men vi gör det inte på grund av regeringens näringslivspolitik; vi gör det trots regeringens näringslivspolitik, konstaterar Henric Persson.

Socialdemokraterna efterfrågade mandatet av folket att få styra landet med ett valbudskap om en aktiv näringspolitik för fler och växande företag; ett bra budskap eftersom fler och växande företag ger både fler jobb och mer pengar till vår gemensamma välfärd. Henric Persson frågar sig dock vad som har hänt med denna politiska vilja under regeringens två första år vid makten:

– Mikael Damberg har till och med gjort en roadtrip mot vår näring och sagt att den är viktig och att regeringen vill satsa på oss. Samtidigt höjer de arbetsgivarkostnaden, slopar representationsavdragen, höjer alkoholskatten och minskar anslagen till VisitSweden. För mig är detta en oärlig näringspolitik med dubbla budskap, säger Henric Persson.

Svenskt Näringsliv
Skriven avCharlotte Schéle
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist