NYHET13 juni 2019

Internationell handel stärker företagen i Halland

Import och export skapar nya möjligheter för företagare. ”Det skapar fantastiska förutsättningar för att säkra sitt företags framtida värde eftersom man är verksam på flera marknader och därmed har en större kundkrets. Det handlar också om att man vässar sitt sin verksamhet och sina produkter, man blir helt enkelt ett bättre företag”, säger Ellen Källberg, strateg på Region Halland.

Fördelarna med internationell handel är många. Ellen förklarar att man som företagare blir vassare. När man möter konkurrens från hela världen krävs det att man förbättrar produkter, säljtekniker, argumentation, kommunikation med mer - för att fortsatt vara konkurrenskraftig. Allt som kan skruvas, ska skruvas och brukar göra det. Dessutom har man fler kunder och verkar på flera marknader och det ökar företagens framtida värde.

— För de halländska företagen är det viktigt med internationell handel för att alla äggen inte läggs i samma korg. Även om Sverige befinner sig i en högkonjunktur idag är det inte självklart att vi kommer göra det framöver, och det är därför bra om man inte är beroende av enbart en marknad. Det är heller inte säkert att den ultimata mottagaren finns i Sverige. Svensk slöjd är exempelvis väldigt populärt i Japan, säger Ellen Källberg.

Hallands näringsliv präglas av små och medelstora företag. När det handlar om internationell handel kan det ses som en nackdel eftersom det är de stora bolagen som står för den allra största delen av Sveriges export, vilket betyder att Halland inte exporterar lika mycket som andra regioner. Däremot ligger Halland bra till om man enbart jämför små och medelstora företag, då det ligger i linje med hur stort Halland är som region.

— Halländska företag är duktiga på att utnyttja Hallands läge. Hamnarna kommer väl till nytta och E6:an används också flitigt. Det är dock svårt för den mindre företagaren att göra det operativa och det strategiska arbetet samtidigt på grund av tidsaspekten. Stora företag har vanligtvis avdelningar avsedda endast för den här typen av frågor, vilket såklart påverkar förutsättningarna, konstaterar Ellen Källberg.

För den framtida internationella handeln i Halland är det viktigt att det finns företag som vågar visa att det är möjligt. Det skulle också vara betydelsefullt att skapa forum och utbildningar där företagare får möjlighet att utbyta erfarenheter och hjälpa varandra. Ett exempel hon lyfter är Exportprogrammet.

— Det behövs mycket inspiration och företag som är villiga att bryta ny mark. Man ska också ta vara på de möjligheter som det offentliga ger, som till exempel exportcentrum i Halland där man får möjlighet att utvecklas och få råd längs vägen, avslutar Ellen Källberg.

Handel
Skriven avEllen Karlsson
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist