Främjande myndighetsutövning är oerhört viktigt för det lokala företagsklimatet eftersom den vanligaste kontakten mellan kommun och företag handlar om någon form av tillstånd eller tillsyn. Hur bra hanterar din hemkommun frågor om tillstånd, tillsyn eller kontroll? Svenskt Näringslivs sammanställning ”Kommuner som hjälper företag att göra rätt” ger svar på hur företagen i Halland betygsätter sin kommun.
Varje år publiceras Svenskt Näringslivs företagarenkät. Detta år har företag som mer specifikt haft kontakt med kommunen angående tillstånd, tillsyn eller kontroll även fått ange hur man upplever att kommunens myndighetsutövning fungerar mer i detalj. Genom en sexgradig skala, där 1=Instämmer inte alls och 6=Instämmer helt, lämnar företagen sin uppfattning.
— Eftersom kommunernas myndighetsutövning är den vanligaste kontakten med företagen är det oerhört viktigt att bemötande, service och kommunikation i den processen fungerar väl. Det kan vara helt avgörande för möjligheter till etablering och tillväxt för näringslivet i en kommun, säger Kristian Ryberg regionchef på Svenskt Näringsliv i Halland.
På frågan i vilken utsträckning kommunens handläggare har förståelse för företagens verksamhet så är Falkenberg bäst i Halland med ett betyg på 4,3. Bäst i Sverige är dock Munkfors och Rättviks kommun som delar på topplaceringen med betyget 5,5.
När det gäller hur tydlig kommunen är med att visa hur avgifterna beräknas så är Surahammar bäst i Sverige med 4,7 i betyg. Bäst i Halland är Varberg som når upp till 3,1.
Framstår kommunens handläggningstid som rimlig? Här tar Falkenberg återigen förstaplatsen i Halland med betyget 3,7. Det är dock en bit efter Grästorps kommun som är bäst i Sverige med det höga betyget 4,8.
När företagen har fått bedöma hur lätt det är att komma i kontakt med kommunens handläggare är Falkenbergs 4,2 och Hyltes 4,1 bra betyg. Det är dock fortfarande en bra bit upp till Munkfors kommun som med ett betyg på 5,6 är överlägsen etta i Sverige.
Rapporten visar avslutningsvis att företagen i Halmstad kommun är de företag i Halland som mest önskar sig ökad digitaliserad hantering av kommunens olika ärenden.
— Jag hoppas att kommunerna i Halland fortsätter med det arbete som inletts med att skapa en mer främjande och transparent myndighetsutövning med hög servicenivå gentemot företagen. Det finns verkligen bara vinnare i en sådan utveckling, säger Kristian Ryberg Svenskt Näringsliv.
Svenskt Näringsliv