NYHET24 januari 2022

Så kan vi få fler företag att delta i kommunala upphandlingar

Större fokus på kvalitet istället för pris och mer relevanta kravspecifikationer. Det hade fått fler företag att lämna anbud i de halländska kommunernas upphandlingar. ”Vi behöver göra det enklare och mer attraktivt att bli leverantör åt kommunerna. Det tjänar alla på”, menar Kristian Ryberg, regionchef Svenskt Näringsliv Halland.   

Enligt Svenskt Näringslivs undersökning företagarpanelen finns det främst två anledningar till att halländska företag väljer att inte lämna anbud i offentlig upphandling; en allt för omfattande administration samt att upphandlingar ofta har för stort fokus på låga priser. Foto: MostPhotos

Sveriges kommuner genomför varje år ca 12 500 annonserade upphandlingar. De kommunala inköpen uppgår till drygt 500 miljarder om året. I Hallands sex kommuner annonseras drygt 650 upphandlingar varje år. Trots att det är en stor marknad för många företag och att upphandling är ett viktigt verktyg för att kommunerna ska kunna få ut mer av varje skattekrona. Så är det för få företag som är med och lämnar anbud.

I 40 procent av alla upphandlingar inkommer endast 1–2 anbud och 13 procent av alla upphandlingar avbryts. Sverige har generellt få anbud jämfört med övriga OECD-länger.

— För att våra kommuner och näringslivet ska dra nytta av varandra krävs smartare upphandlingar med bättre konkurrens. Idag är det alldeles för få företag som är med och tävlar om affärerna, konstaterar Kristian Ryberg, regionchef på Svenskt Näringsliv i Halland.

Svenskt Näringsliv undersöker varje år företagsklimatet i landets kommuner. I en av enkätfrågorna får företagen ge sin syn på hur kommunala upphandlingar fungerar. I Halland gav företagen i 2021 års mätning det låga betyget 2,61 på en 6-gradig skala. Ett betyg som vänder uppåt efter en nedåtgående trend de senaste åren. Flera kommuner i Halland har också påbörjat ett arbete med att just förenkla och förbättra sina upphandlingar.

— Vi behöver hjälpas åt att nå en mångfald av leverantörer och öka intresset för att vara med och leverera varor och tjänster. Många har en negativ bild av hur offentlig upphandling fungerar. Det gör att för få företag vill vara med i upphandlingar och att vi därmed inte får en tillräcklig konkurrens. Här finns ett förtroendegap som kommunerna måste arbeta bort, konstaterar Kristian Ryberg.

I Svenskt Näringslivs företagarpanel har företag från Halland fått svara på frågor om offentlig upphandling. Totalt genomfördes 135 intervjuer under slutet av 2020, där drygt hälften av de tillfrågade företagen någon gång hade deltagit i offentlig upphandling.

Enligt undersökningen finns det främst två anledningar till att halländska företag väljer att inte lämna anbud i offentlig upphandling; En allt för omfattande administration samt att upphandlingar ofta har för stort fokus på låga priser.

Många företag anger även att de uppsatta kraven är för höga och att de bedömer chansen att vinna upphandlingen som för liten – i förhållande till vilken tid som behöver tas i anspråk för att lämna ett komplett anbud. Sammantaget gör detta att många företag helt enkelt väljer att avstå att lämna anbud.

— Varje krav försvårar möjligheterna att vara med och konkurrera i offentliga upphandlingar. Det drabbar inte minst små företag. Kommunernas viktigaste och övergripande målsättning måste vara att öka antalet anbud och anbudsgivare. De krav man ställer ska vara få, relevanta och följas upp, menar Kristian Ryberg.

Enligt de tillfrågade företagen var den viktigaste faktorn för att de ska börja lämna, eller öka antalet anbud, i offentliga upphandlingar att de inte ensidigt fokuserar på pris utan även på kvalitet. Många företag efterfrågar mer relevanta krav och mer information om kommande upphandlingar. Dessutom lyfter företagen en bristande uppföljning och utvärdering, vilket på sikt riskerar att skada förtroendet för offentlig sektor som affärspartner. 

— Bättre upphandlingar och affärer ger mer pengar över till annat och leder i förlängningen till en bättre kommun att leva i. Upphandling borde stå högt upp på politikernas prioriteringslista inför valåret, avslutar Kristian Ryberg. 

Offentlig upphandlingLokalt Företagsklimat
Skriven avKristian Ryberg
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist