NYHET9 april 2020

Sveriges största billogistikföretag vill se mer offensiva åtgärder från regeringen

För svenska logistikföretaget Axess Logistics kommer kommande månader vara ett stålbad. Regeringens åtgärder hittills imponerar inte och skulle behöva vara betydligt mer omfattande. ”Min bedömning är att många europeiska länder erbjuder förmånligare åtgärder än vad Sverige gör", säger koncernchef Mats Eriksson.

En av de branscher som är mest påverkad är fordonsindustrin. I Sverige har bland annat Volvo stängt ner hela sin produktion och i Europa ser man det samma hos exempelvis tyska Volkswagen, som har närmare 700 000 anställda världen över. Fordonsindustrins stora tapp ger svallvågor på flera underleverantörer och samarbetspartners, så som exempelvis Axess Logistics med sitt huvudsäte i Halmstad. Axess Logistics erbjuder logistiska lösningar till fordonsbranschen och tar emot och klargör bilar från bland annat Tyskland till Sverige.

Mats Eriksson är koncernchef på Axess Logistics och ställer sig frågande till hur den svenska staten valt att hantera krisen för svenska företag.

– Hittills har inte krisen drabbat oss jättehårt men vi vet att det är på väg. När bilfabrikerna nu har stäng ner i Sverige, Europa och USA blir inflödet av nya bilar minimalt till Sverige. Det ser ut att bli värre än det är i dagsläget och vi räknar med en nedgång på 80% i juli i år. Vi hoppas att fabrikerna kommer igång så snart som möjligt, men det kommer förmodligen att ta lång tid innan efterfrågan på fordonsmarknaden kommer igång igen.

– Om man jämför med finanskrisen 2008/2009 så har svenska staten agerat mycket snabbare den här gången, men det som gjorts är långt ifrån tillräckligt. Jag håller med Kristian Ryberg på svenskt Näringsliv när han säger att vi måste kunna stoppa innan vi kommer till stupet, att det inte räcker att bromsa eftersom stupet är lika farligt oberoende av hur snabbt man kör.. Mer borde göras som kan ge snabba effekter för företagen. Staten borde täcka en större del av kostnaden för korttidspermitteringarna och arbetsgivaravgiften borde sänkas ytterligare.

Som styrelseledamot i det europeiska samarbetsförbundet för fordonslogistik, ECG – The Association of European Vehicle logistics, har Mats stor kunskap i hur andra europeiska länder hanterar Corona-krisen och hjälper sina företag. Han menar att Sverige borde ta till sig mer av det som görs för företag i andra länder, men också att Europeiska Unionen borde ta ett större ansvar.

– Min bedömning är att många europeiska länder erbjuder förmånligare åtgärder än vad Sverige gör. Sett till BNP är Sverige ganska snåla om man jämför med exempelvis Holland, Tyskland, Norge och Danmark. I Holland satsar de tillexempel på stöd till projekt som annars skulle riskeras att bli nerlagda under kriser som dessa. I Tyskland har de en modell (Kurzarbeit) som arbetades fram under 2009 där staten tar stora delar av korttidspermitteringskostnaderna i utbyte mot att företagen lovar att inte varsla någon. Detta system såg man fungera väl under 2009 och landet hade inte samma konkursvåg som många andra.

– Jag hade också velat se ett stöd från EU gentemot företagen och att de tog ett mer samlat grepp kring situationen. Det hade behövts tydlighet och koordinering mellan länder. EU skulle också kunna arbeta med att projekt och innovationer inte slopas av företag inom den Europeiska Unionen på grund av ekonomiska svårigheter i krisen. Det må så vara att dessa diskussioner förs, men jag hade velat höra mer kring vad som sker.

Trots samtidens svårigheter ser ändå Mats ljuset i tunneln och de lärdomar som kan dras.

– Jag tror att vi alla måste komma till insikt att svarta svanar kommer att dyka upp, att vi måste ha beredskap för att kunna hantera dem. Insikten att saker kan ske extremt fort och att lära sig att ta rätt beslut baserade på fakta är några av de lärdomar jag tar med mig ut ur detta. Vi lärde oss mycket 2008/2009 men det finns alltid mer att lära.

Enligt Mats har mycket redan tagits upp i debatten och det är bra att det fortsatt sätts tryck på regeringen att hjälpa företagen ytterligare. Han menar dock att utvecklingen kommer stanna upp om inte nya projekt och innovationer får möjlighet att fortgå och färdigställas, därför är det av särskild vikt att se till att dessa inte behöver läggas ner, vilket det ännu inte talats lika mycket om.

– Det är tufft nu och det kommer bli tuffare om inte svenska regeringen vågar lägga fram ytterligare åtgärder för att rädda företag och arbeten. Trots ett snabbare agerande än vid tidigare kriser krävs det mer för att svenska företag ska kunna fortsätta leva när krisen väl är över.