321:ans vägbygge skrämmer iväg mina gäster

NYHET Publicerad

GÄSTKRÖNIKA Vi som verkar på landsbygden brukar glädjas när Trafikverket skjuter till pengar till ett efterlängtat vägbygge. Det gjorde jag också, när beskedet om 321:an kom. Det är bra att det investeras i landsbygden och att lokala entreprenörer får utföra uppdrag.

Mattias Wikner

Idag jublar jag inte längre. Möjligen på nytt om ett år. Ombyggnaden av 321:an påverkar vår verksamhet negativt, i sommar har vi tappat ungefär var tionde besökare på vår anläggning i Persåsen. Dels för att de kanske inte ens kommer i närheten, eftersom Trafikverkets info-skyltar råder trafikanter att välja 45:an istället, dels för att de genom bland annat andra gästers recensioner förstått att det är ett omfattande vägbygge som omger Persåsen.

Då blir det inget spontant besök hos en turistentreprenör.

Jag ska för tydlighetens skull säga att jag vet att det på sikt kommer bli bra. Renoveringen av 321:an behövs, verkligen. Men även om vi uppskattar att det görs något, så kan det vara lärorikt att utvärdera vad som kunde gjorts bättre.

Jag önskar att någon – på Trafikverket, hos entreprenören som utför jobbet, hade funderat på hur de skulle ha kunnat minska de negativa effekterna för sådana som vi, under byggtiden. För det sätt som ombyggnationen utförs på, det ger närmast maximal negativ påverkan. Jag tror inte det är illvilja, jag tror bara att det inte är någon som reflekterat över hur mycket ett sånt här vägbygge påverkar oss i omgivningen.

Det finns ett par centrala problem, som jag ser det. För det första: att det tar så lång tid – arbetet sträcker sig över tre somrar. För det andra: att arbetet utförs i så utdragna etapper. Det är en sak att köra försiktigt i sex kilometer, och sen vara förbi. På 321:an är omläggningsetapperna två oändliga mil där man måste köra oerhört försiktigt, och ändå riskera punktering på grund av det grova krossgrus som används.

Jag som åker den här vägsträckan i stort sett dagligen har även upplevt att sträckor har lämnats i väldigt gropigt skick samt med grovt krossmaterial på ytan inför exempelvis helger. Kanske kunde man ha slätat till dessa passager innan man tog ledigt?

Förresten – jag var inte helt sanningsenlig när jag skrev att bygget är kostsamt för oss som bedriver verksamhet här i bygden. Det finns de som tjänar på det också – däckfirmorna i området från Myrviken till Svenstavik har troligen upplevt en av sina allra bästa somrar någonsin. Så många punkteringar och andra skador på fordon som vi haft väster om Storsjön, det ser man förmodligen inte på ett decennium i hela länet.

Så hur hade det kunnat se ut i stället?

Jag skulle önska att vägbygget utförts i etapper, att man jobbat fem-sex kilometer i taget och sett till att bli färdig med en etapp innan man går vidare med nästa. Att man kortat byggtiden med ett arbetsskift till. Jag skulle också önska att omledningen av trafiken, med hänvisningsskyltar i Svenstavik och Myrviken, hade utförts mer selektivt och tidsbegränsat. Ja, det är bra för vägbyggarna att trafikanter väljer 45:an istället under byggtiden. Men det är inte alls bra för oss småföretagare i besöksnäringen, som missar spontanbesök och gäster som avstår att boka boende, eftersom de förstått att de måste passera en lång sträcka med vägbygge.

Om ett par år så är det nog ingen som pratar om den här krävande tiden på 321:an, vi gläds förmodligen bara åt slutresultatet. Men då hoppas jag att det inte är andra verksamheter, på andra håll i landet, som behöver lida onödig ekonomisk skada på samma sätt som vi gjort under de här åren. Jag hoppas att man istället har en dialog innan byggstart, och planerar noggrant för att både vägbygget och verksamheter i omgivningen ska få så bra förutsättningar som möjligt under byggtiden.

Snälla Trafikverket: nästa gång ni bygger om 321:an, eller någon annan liknande väg på landsbygden, behandla projektet med samma respekt som när ni bygger om Söderleden i Stockholm. Fråga er hur ni kan minska påverkan på omgivningen, och se till att trafiken ändå fungerar – under hela projekttiden.

Under tiden försöker jag lugna våra gäster med att det med viss möda faktiskt går att ta sig till Persåsen, trots det som andra besökare skrivit i recensioner med anledning av vägbygget.

Kör försiktigt där ute.

Mattias Wikner, Wikners i Persåsen
 

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

”Jag ser hur ungdomarna växer”

SOMMARLOVSENTREPRENÖRER Det vanligaste är att gymnasieungdomar sommarjobbar på sommarlovet. Men Krokoms kommun bedriver för sjunde året i rad en verksamhet där ungdomar får möjlighet att testa på att driva ett eget företag under sommarlovet.
NYHET Publicerad:

Krisen tar inte semester

KRÖNIKA "Vi lever i ett län som präglas av företagsamhet, efter sommaren tar vi nya tag och återstartar Sverige", skriver Ola Toftegaard.
NYHET Publicerad:

Osäkra regler ledde till varsel

CORONAKRISEN "Vi kan inte bygga vår verksamhet med tron om att vi har gjort en ekonomisk besparing om det senare inte visar sig vara fallet", säger Krister Blomgren, vd för Engcon.
NYHET Publicerad:

Corona och företagsklimat viktiga uppgifter för ny näringslivschef

FÖRETAGSKLIMAT Åre-andan, den starka drivkraft som finns bland företagarna i Åre kommun, kommer att hjälpa området att komma tillbaka efter corona. Det menar den nya näringslivschefen Johan Bürger Hyllienmark. Nu när det mest akuta arbetet kring corona har lagt sig finns det också andra frågor för nya chefen att ta tag i – förbättringar av det lokala företagsklimatet till exempel.
NYHET Publicerad:

Viktigt att hjälpa hjulen att börja snurra igen

CORONAKRISEN Nyligen genomfördes Svenskt Näringslivs stämma och framtidsmöte, som på grund av rådande omständigheter för första gången skedde digitalt.  Fokus låg på hur Sverige och det svenska näringslivet ska överleva och komma tillbaka efter krisen.Vi har pratat med några företagare som deltog.
NYHET Publicerad:

Corona stoppar nöjescentrets högsäsong

CORONAKRISEN Multi Challenge i Östersund är ett av Sveriges största nöjescenter. Sommarmånaderna med början i maj brukar vara den tid när företaget får intäkter för hela året. Men som en följd av coronakrisen prövas nu hela verksamheten och företagets ekonomichef är kritisk till hur stöden har utformats. 
NYHET Publicerad:

Bergs kommun får bäst sammanfattande omdöme i länet

FÖRETAGSKLIMAT Idag publicerar Svenskt Näringsliv den årliga attitydundersökningen av företagsklimatet i Sveriges kommuner. Den visar att företagarna i Bergs kommun är mest nöjda med företagsklimatet 2020 jämfört med länets övriga kommuner.
NYHET Publicerad:

Seger för brukanderätten

ÄGANDERÄTTEN När staten fattar beslut om att skydda skog blir den obrukbar för ägaren. Sedan 2016 har Skogsstyrelsen stoppat utbetalningar av ersättning för sådan skog, men nu slår alltså mark- och miljööverdomstolen fast att de skogsägare som drabbas ska ersättas ekonomiskt.
NYHET Publicerad:

Jämtländskt industriföretag masstillverkar skyddsvisir

CORONAKRISEN Lindevalls Industri AB i Östersund har under coronakrisen snabbt ställt om sin verksamhet. Nu tillverkar företaget omkring 1 500 skyddsvisir om dagen och efterfrågan är stor.
NYHET Publicerad:

Dramatisk svår situation för jämtländska företag

KONJUNKTUREN Svenskt Näringslivs senaste konjunkturrapport visar att framtiden ser mörk ut när företagen blickar framåt. "Siffrorna för Jämtlands län är ytterst allvarliga. För att vi ska kunna undvika en massarbetslöshet och de oerhörda konsekvenser det skulle innebära för länet är det av yttersta vikt att de åtgärder regeringen föreslagit snabbt kommer på plats", säger Ola Toftegaard, regionchef Svenskt Näringsliv Jämtland.
NYHET Publicerad:

Engelska skolan i startblocket – stort intresse för lärartjänster

FRISKOLA I augusti slår Internationella Engelska Skolan, IES, upp dörrarna i Östersund. Elva klasser drar igång, från förskoleklass till sjuan. Rektor Mika Reunanen är ny i sin roll men säger att kontakterna med Östersunds kommun varit välkomnande – på tvärs med den debatt som ibland förekommit i medierna.
NYHET Publicerad:

Effekterna av coronakrisen allt svårare för företag i Jämtland 

OROVÄCKANDE SIGNALER Corona-krisen påverkar många företag i Jämtland. Bara 14 procent av företagen anser att de har en normal produktionskapacitet. Hela 56 procent av företagen i länet upplever finansierings- och likviditetsproblem.
NYHET Publicerad:

Sandra Lundqvist tar över ratten som ny vd för Taxi Östersund

PÅ NY POST Hon har en bred bakgrund inom affärsutveckling och ledarskap, både i regionala och internationella bolag. I slutet av april tar Sandra Lundqvist över som vd i ett anrikt Östersundsföretag – samtidigt som bolaget skakas av corona och det råder stor osäkerhet om framtiden.
NYHET Publicerad:

Allt tunnare orderbok för Åre Produktion

CORONAKRISEN Åre Produktion är vana vid att ha en fulltecknad orderbok för 6-8 veckor framåt. Nu är den nere på 2-3 veckor och framtiden är oviss till följd av coronakrisen. De åtgärder som hittills vidtagits av regeringen har inte lugnat bolagets vd.
NYHET Publicerad:

TSL redo att stötta vid omställning

OMSTÄLLNING Coronakrisen tvingar just nu många företag runt om i landet till både permitteringar och varsel och på TSL Trygghetsfonden står man nu redo. "Vår verksamhet är designad för att klara stora ökningar av antalet uppsagda, men detta är en extrem situation. Därför har vi skalat upp resurserna och justerat våra verksamhetsprocesser så att vi kan hantera alla de som kommer att behöva hjälp till nytt jobb", säger Carin Edholm på Trygghetsfonden TSL i Region Norr.
NYHET Publicerad:

Kommunala åtgärder under coronakrisen

Vad kan kommuner göra för att fler företag ska klara sig igenom coronakrisen?
NYHET Publicerad:

Kraftfullt agerande av flera jämtländska kommuner

CORONAKRISEN Coronakrisen har på några få veckor raserat framtidsutsikterna för många företag. Verksamheter som i slutet av februari hade fullt i orderböckerna står idag helt utan jobb.
NYHET Publicerad:

200 miljarder kronor i räddningspaket för företag och jobb

CORONAKRISEN "Det nya coronaviruset har skapat en extremt svår situation för svenska företag och jobb. Det är ett unikt svårt läge som kräver unikt kraftfulla åtgärder. Vi måste agera för att rädda företagen och jobben. Därför föreslår Svenskt Näringsliv nu ett brett räddningspaket för företag och jobb motsvarande 200 miljarder kronor". Det säger vd Jan-Olof Jacke.
NYHET Publicerad:

Senaste nytt: Kraftfulla krisåtgärder men fler kommer att behövas

CORONA Läget för svenska företag har förvärrats dramatiskt på mycket kort tid. ”Därför är det bra att regeringen, i linje med Svenskt Näringslivs förslag, vidtar ytterligare åtgärder som kan hjälpa företag ur den mest akuta krisen, säger vd Jan-Olof Jacke i en kommentar till regeringens nya krispaket.