Om en månad släpps Svenskt Näringslivs ranking av företagsklimatet i landets kommuner. Näringslivschefen i Östersund, Fredric Kilander, har höga mål: Östersund ska ligga i topp
Östersunds kommun har fått höga resultat i mätningar av kundnöjdhet som genomförs genom SKL, Sveriges Kommuner och Landsting.
– I SKL:s insiktsmätning var vi den bästa större kommunen i tillsynen på miljösidan under 2017. Och även för tillsynen av livsmedel har vi högt NKI, säger Ann-Charlotte Skoog som är avdelningschef för Miljö & Hälsa på Östersunds kommun.
Bakom siffrorna ligger ett medvetet arbete för att förbättra dialogen med företagare. Tillsynsverksamheten har under flera år utbildat i ”motiverande samtal” för att stärka medarbetarnas förmåga att skapa bra bemötande, och på så sätt hjälpa företag att uppfylla de lagkrav som ställs på deras verksamheter.
– Företagen ska känna att vi har ett intresse för dem och deras verksamheter. De flesta vet vilka vi är och tycker att det går att resonera med oss, säger Ann-Charlotte Skoog.
I det här ligger också att vara snabb i att återkoppla med protokoll efter ett tillsynsbesök, berättar Ann-Charlotte. Det handlar om att vara tydliga med vad som är avvikelser, förhållanden som måste åtgärdas för att möta lagens minimikrav, och vad som är rådgivning och dialog. Samt att ha rätt bemanning, så att företagen får den tillsyn som enheten planerat för, och som företagen även betalar för via tillsynsavgifter.
– Vår målsättning är att bli bäst på det vi gör; och då handlar det både om att utföra vårt tillsynsuppdrag och att bidra till ett bra företagsklimat som främjar tillväxt, säger Ann-Charlotte Skoog.