Bo Hilleberg, Lennart Mörtsell och Rolf Hilleberg
Foto: Henrika Lavonius Wike

”Jemtlander går väldigt stabilt och följsamt i terrängen.” Trion bakom projektet, Bo Hilleberg, Lennart Mörtsell och Rolf Hilleberg, är nöjda med sin nya pulka.

Bra glid för Hillebergs nya fjällpulkor

NYHET Publicerad

NY PRODUKT Tälttillverkaren Hilleberg ligger bakom Jemtlander – en nyutvecklad kollektion fjällpulkor som lanserades i mitten av december. Pulkorna är utvecklade i Jämtland och till nästan 100 procent även tillverkade lokalt i Östersund.

En produktidé som bakats länge och väl, berättar Jemtlanders grundare Bo Hilleberg och Lennart Mörtsell.

– Vi var inte nöjda med de pulkor som fanns, det borde gå att göra något bättre, säger Bo Hilleberg under en demo-dag som Jemtlander arrangerar utanför Hillebergs lokaler på Frösön precis före jul.

Idén att ta fram en fjällpulka har funnits i tio år. För drygt fyra år sedan, under en lunch med vännen och företagaren Lennart Mörtsell, bestämde de att det var dags att dra igång projektet. En förstudie ledde vidare till produktutveckling, och i mitten av december lanserades den första kollektionen pulkor med kapell, packväskor och tillbehör.

Lennart Mörtsell, vd Jemtlander AB

Lennart Mörtsell

Foto: Henrika Lavonius Wike

– Det som är unikt med vår pulka är att du packar brett och lågt, vilket ger bättre stabilitet. Och kunden kan bygga sitt eget pulkakoncept, med tillbehör som passar hans eller hennes behov, säger Lennart Mörtsell, som är vd och delägare i det nya bolaget Jemtlander AB.

Något annat som sticker ut är att tillverkningen till stor del är lokal. Skrovet vakuumformas hos PR-Plast i Odenskog och kapell, selar med flera detaljer i tyg tillverkas av Tekonf på Frösön. Det är bara glasfiber och aluminiumrör som köps in från andra håll, förklarar Lennart Mörtsell.

– Vi vill i så stor utsträckning som möjligt arbeta med lokala samarbetspartners.

Stort intresse på startlinjen

Jemtlander-pulkorna säljs via företagets hemsida, och intresset har varit stort, enligt företaget själva. Hilleberg-tälten har sina hängivna användare, och det går inte friluftsvärlden obemärkt förbi att företaget avvikit från sin läst. Jemtlanders förtroendekapital kan beskrivas som solitt, redan från starten.

På demo-dagen hittar en pulka snabbt sin köpare och Lennart Mörtsell slinker iväg för att montera den. Senare berättar han om en tidig kund som tog tåget från Stockholm för att köpa pulka och sen ta tåget tillbaka. På frågan om pulkan ska säljas i friluftsbutiker svarar han att det inte är aktuellt just nu, och internationell lansering får vänta minst ett år i alla fall.

– Bolaget är riggat på ett sätt så att vi kan växa kontrollerat och stabilt. Men visst, framöver hittar vi nog några utvalda butiker att samarbeta med, där vi kan visa upp pulkan, säger Lennart Mörtsell.

Ska frälsa nya pulka-användare

Att Jemtlander inte är ensamma på marknaden är grundarna medvetna om. Pulkan är dessutom en nischprodukt och en utmaning ligger i att få en ny generation fjällbesökare att upptäcka dess fördelar. Men skaran bakom Jemtlander tror att de kan utveckla och utöka marknaden i samarbete med andra tillverkare. Rolf Hilleberg, som är marknadschef för Jemtlander – tillika Bos son samt tidigare vd för tältföretaget – förklarar:

– Vi vill utbilda användarna kring varför det är bra att gå med pulka i fjällen, och hur de ska lastas. Det är mycket enklare att dra packning än att bära den på ryggen, säger Rolf Hilleberg.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Kommunala åtgärder under coronakrisen

Vad kan kommuner göra för att fler företag ska klara sig igenom coronakrisen?
NYHET Publicerad:

Kraftfullt agerande av flera jämtländska kommuner

CORONAKRISEN Coronakrisen har på några få veckor raserat framtidsutsikterna för många företag. Verksamheter som i slutet av februari hade fullt i orderböckerna står idag helt utan jobb.
NYHET Publicerad:

200 miljarder kronor i räddningspaket för företag och jobb

CORONAKRISEN "Det nya coronaviruset har skapat en extremt svår situation för svenska företag och jobb. Det är ett unikt svårt läge som kräver unikt kraftfulla åtgärder. Vi måste agera för att rädda företagen och jobben. Därför föreslår Svenskt Näringsliv nu ett brett räddningspaket för företag och jobb motsvarande 200 miljarder kronor". Det säger vd Jan-Olof Jacke.
NYHET Publicerad:

Senaste nytt: Kraftfulla krisåtgärder men fler kommer att behövas

CORONA Läget för svenska företag har förvärrats dramatiskt på mycket kort tid. ”Därför är det bra att regeringen, i linje med Svenskt Näringslivs förslag, vidtar ytterligare åtgärder som kan hjälpa företag ur den mest akuta krisen, säger vd Jan-Olof Jacke i en kommentar till regeringens nya krispaket.
NYHET Publicerad:

Alla vinner på bättre upphandlingar

UPPHANDLING Varje år upphandlas varor och tjänster för cirka 700 miljarder kronor i Sverige och totalt annonseras årligen 18 000 upphandlingar. Svenskt Näringsliv bjöd in till ett lunchseminarium med syfte att fortbilda företagare och upphandlare om hur en bra upphandling ska gå till.
NYHET Publicerad:

Jämtländskt skogsföretag har tuff konkurrens från kommun

OSUND KONKURRENS Skellefteå kommuns bolag Solkraft har anmälts till Konkurrensverket för att det säljer ved till underpris. Detta dumpar priserna och bidrar till en osund konkurrens, vilket slår särskilt hårt mot Qvarnsjö Skogstjänster i Jämtland.
NYHET Publicerad:

Många kommuner saknar fortfarande valfrihet

VÄLFÄRD Lagen om valfrihet har nu funnits i över tio år. Denna frihetsreform har gett människor möjligheten att själva påverka sin vård och omsorg och den har gett medarbetare i vården och omsorgen fler arbetsgivare att välja mellan. Detta är värt att fira, men fortfarande finns mycket kvar att göra. I Jämtlands län finns valfrihet i knappt hälften av länets kommuner.
NYHET Publicerad:

Krokom deltar i utvecklingsprogram för att stärka sitt företagsklimat

FÖRETAGSKLIMAT Krokom är en av elva kommuner som deltar i Svenskt Näringslivs utvecklingsprogram under 2020. Fokus ligger på ledarskap, kommunikation, digitalisering och serviceinriktad myndighetsutövning. Målet är att förbättra det lokala företagsklimatet.
NYHET Publicerad:

Högre kompetens när Berg och Härjedalen slog ihop verksamheter

SAMORDNINGSVINSTER I början av 2019 beslutade kommunerna Berg och Härjedalen att slå ihop verksamheterna miljö och bygg samt vatten och avfall. Nu är de nya organisationerna på plats och några samordningsvinster är förbättrad kompetensförsörjning, ökad tillgänglighet och effektivitet.
NYHET Publicerad:

Bra glid för Hillebergs nya fjällpulkor

NY PRODUKT Tälttillverkaren Hilleberg ligger bakom Jemtlander – en nyutvecklad kollektion fjällpulkor som lanserades i mitten av december. Trion bakom projektet, Bo Hilleberg, Lennart Mörtsell och Rolf Hilleberg, är nöjda med sin nya pulka.
NYHET Publicerad:

Mattias Holmström ny näringspolitisk rådgivare 

NY PÅ JOBBET Den 1 februari börjar Mattias Holmström som näringspolitisk rådgivare på Svenskt Näringsliv med placering i Sundsvall. Mattias kommer att arbeta i de fem norra regionerna Västernorrland, Dalarna, Jämtland, Västerbotten och Norrbotten.
NYHET Publicerad:

Länsstyrelsen uppmanar företagare till dialog

FÖRETAGSKLIMAT Långa beslutstider, egna agendor och myndighetsaktivism – det är upplevelser företagare i länet har i sina kontakter med länsstyrelsen, visar en undersökning som Svenskt Näringsliv gjort. "Vi mäter löpande handläggningstiderna för att se var vi har våra svaga punkter och hur vi kan förbättra vårt arbetssätt", säger Susanna Löfgren, länsråd på länsstyrelsen i Jämtland.
NYHET Publicerad:

Växtkraft med ved när familjeföretaget satsar för framtiden

TILLVÄXT Dahlbergs Skogsvård drivs sedan flera år av familjen Dahlberg i Aspås och har hittills främst sysslat med röjning av kraftledningsgator. Nu utökar de verksamheten och investerar i en toppmodern vedfabrik för att producera brasved i stor skala. Och utvecklingsplanerna stannar inte där.
NYHET Publicerad:

Gällöborna gillar sin privata tandvårdsklinik

VÄLFÄRD När regionen beslutade att lägga ner folktandvården i Gällö valde några av medarbetarna att ta över verksamheten. Redan första året vändes underskott till plusresultat och nyligen fick Gällökliniken en utmärkelse för sin fina service. "Våra patienter är våra bästa medarbetare och att de har röstat fram oss betyder jättemycket", säger Lisa Skylare, vd och tandläkare.
NYHET Publicerad:

Frösö Park Hotels senaste investering ska föra gästerna samman

BESÖKSNÄRINGEN MoHo är arbetsnamnet för Frösö Park Hotels nya satsning. Ett tidigare logemente byggs om för att möta behovet hos besöksnäringens snabbast växande kundsegment. ”Framtidens lyx handlar inte om perfekt tillrättalagda sviter, det kommer istället handla om gemenskap och upptäckarglädje”, säger nya vd:n Jacob Dahlberg.
NYHET Publicerad:

Härjedalens kommun erkänner upphandlingsfel

UPPHANDLING Härjedalens kommun ställs inför rätta sedan Konkurrensverket bedömer att kommunen inte har följt regelverket i samband med upphandlingar värda 3,5 miljoner kronor. Kommunens tjänstemän erkänner att man har förhandlat utanför ramavtalet och accepterar följderna av en eventuell dom.
NYHET Publicerad:

Trangia i Trångsviken fortsätter växa

FRAMGÅNGRIKT FÖRETAGANDE November 2019 var en ny rekordmånad för friluftskökstillverkaren i Jämtland och de maskininvesteringar och nyanställningar Trangia gjort under 2019 är fortsatt välinvesterade pengar. Företaget som gjorde sitt första spritkök 1951 är i allra högsta en pågående framgångssaga, såväl i Sverige som Japan, och belönades nyligen med ett regionalt företagarpris.
NYHET Publicerad:

Stefan Ax lärarhjärta bultar för UF

ENTREPRENÖRSKAP Ung Företagsamhet är det perfekta sättet att lära ut företagande, om du frågar Stefan Ax. Han är lärare på Jämtlands Gymnasium Wargentin i Östersund och har peppat många årskullar UF-företagare att förverkliga sina idéer.
NYHET Publicerad:

Bräckes miljöchef vill fortsätta ta betalt i förskott

FÖRETAGSKLIMAT Debitering efter utfört tillsynsarbete. Det är ett förslag som ligger hos Livsmedelsverket. Nyligen fick frågan uppmärksamhet i länet efter att en företagare riktat kritik mot hur Bräcke kommun levererar sin tillsynstjänst. "Vi är tveksamma att tillämpa modellen med efterhandsdebitering", konstaterar miljöchef Tomas Jonsson.