Bo Hilleberg, Lennart Mörtsell och Rolf Hilleberg
Foto: Henrika Lavonius Wike

”Jemtlander går väldigt stabilt och följsamt i terrängen.” Trion bakom projektet, Bo Hilleberg, Lennart Mörtsell och Rolf Hilleberg, är nöjda med sin nya pulka.

Bra glid för Hillebergs nya fjällpulkor

NYHET Publicerad

NY PRODUKT Tälttillverkaren Hilleberg ligger bakom Jemtlander – en nyutvecklad kollektion fjällpulkor som lanserades i mitten av december. Pulkorna är utvecklade i Jämtland och till nästan 100 procent även tillverkade lokalt i Östersund.

En produktidé som bakats länge och väl, berättar Jemtlanders grundare Bo Hilleberg och Lennart Mörtsell.

– Vi var inte nöjda med de pulkor som fanns, det borde gå att göra något bättre, säger Bo Hilleberg under en demo-dag som Jemtlander arrangerar utanför Hillebergs lokaler på Frösön precis före jul.

Idén att ta fram en fjällpulka har funnits i tio år. För drygt fyra år sedan, under en lunch med vännen och företagaren Lennart Mörtsell, bestämde de att det var dags att dra igång projektet. En förstudie ledde vidare till produktutveckling, och i mitten av december lanserades den första kollektionen pulkor med kapell, packväskor och tillbehör.

Lennart Mörtsell, vd Jemtlander AB

Lennart Mörtsell

Foto: Henrika Lavonius Wike

– Det som är unikt med vår pulka är att du packar brett och lågt, vilket ger bättre stabilitet. Och kunden kan bygga sitt eget pulkakoncept, med tillbehör som passar hans eller hennes behov, säger Lennart Mörtsell, som är vd och delägare i det nya bolaget Jemtlander AB.

Något annat som sticker ut är att tillverkningen till stor del är lokal. Skrovet vakuumformas hos PR-Plast i Odenskog och kapell, selar med flera detaljer i tyg tillverkas av Tekonf på Frösön. Det är bara glasfiber och aluminiumrör som köps in från andra håll, förklarar Lennart Mörtsell.

– Vi vill i så stor utsträckning som möjligt arbeta med lokala samarbetspartners.

Stort intresse på startlinjen

Jemtlander-pulkorna säljs via företagets hemsida, och intresset har varit stort, enligt företaget själva. Hilleberg-tälten har sina hängivna användare, och det går inte friluftsvärlden obemärkt förbi att företaget avvikit från sin läst. Jemtlanders förtroendekapital kan beskrivas som solitt, redan från starten.

På demo-dagen hittar en pulka snabbt sin köpare och Lennart Mörtsell slinker iväg för att montera den. Senare berättar han om en tidig kund som tog tåget från Stockholm för att köpa pulka och sen ta tåget tillbaka. På frågan om pulkan ska säljas i friluftsbutiker svarar han att det inte är aktuellt just nu, och internationell lansering får vänta minst ett år i alla fall.

– Bolaget är riggat på ett sätt så att vi kan växa kontrollerat och stabilt. Men visst, framöver hittar vi nog några utvalda butiker att samarbeta med, där vi kan visa upp pulkan, säger Lennart Mörtsell.

Ska frälsa nya pulka-användare

Att Jemtlander inte är ensamma på marknaden är grundarna medvetna om. Pulkan är dessutom en nischprodukt och en utmaning ligger i att få en ny generation fjällbesökare att upptäcka dess fördelar. Men skaran bakom Jemtlander tror att de kan utveckla och utöka marknaden i samarbete med andra tillverkare. Rolf Hilleberg, som är marknadschef för Jemtlander – tillika Bos son samt tidigare vd för tältföretaget – förklarar:

– Vi vill utbilda användarna kring varför det är bra att gå med pulka i fjällen, och hur de ska lastas. Det är mycket enklare att dra packning än att bära den på ryggen, säger Rolf Hilleberg.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Krisen tar inte semester

KRÖNIKA "Vi lever i ett län som präglas av företagsamhet, efter sommaren tar vi nya tag och återstartar Sverige", skriver Ola Toftegaard.
NYHET Publicerad:

Osäkra regler ledde till varsel

CORONAKRISEN "Vi kan inte bygga vår verksamhet med tron om att vi har gjort en ekonomisk besparing om det senare inte visar sig vara fallet", säger Krister Blomgren, vd för Engcon.
NYHET Publicerad:

Corona och företagsklimat viktiga uppgifter för ny näringslivschef

FÖRETAGSKLIMAT Åre-andan, den starka drivkraft som finns bland företagarna i Åre kommun, kommer att hjälpa området att komma tillbaka efter corona. Det menar den nya näringslivschefen Johan Bürger Hyllienmark. Nu när det mest akuta arbetet kring corona har lagt sig finns det också andra frågor för nya chefen att ta tag i – förbättringar av det lokala företagsklimatet till exempel.
NYHET Publicerad:

Viktigt att hjälpa hjulen att börja snurra igen

CORONAKRISEN Nyligen genomfördes Svenskt Näringslivs stämma och framtidsmöte, som på grund av rådande omständigheter för första gången skedde digitalt.  Fokus låg på hur Sverige och det svenska näringslivet ska överleva och komma tillbaka efter krisen.Vi har pratat med några företagare som deltog.
NYHET Publicerad:

Corona stoppar nöjescentrets högsäsong

CORONAKRISEN Multi Challenge i Östersund är ett av Sveriges största nöjescenter. Sommarmånaderna med början i maj brukar vara den tid när företaget får intäkter för hela året. Men som en följd av coronakrisen prövas nu hela verksamheten och företagets ekonomichef är kritisk till hur stöden har utformats. 
NYHET Publicerad:

Bergs kommun får bäst sammanfattande omdöme i länet

FÖRETAGSKLIMAT Idag publicerar Svenskt Näringsliv den årliga attitydundersökningen av företagsklimatet i Sveriges kommuner. Den visar att företagarna i Bergs kommun är mest nöjda med företagsklimatet 2020 jämfört med länets övriga kommuner.
NYHET Publicerad:

Seger för brukanderätten

ÄGANDERÄTTEN När staten fattar beslut om att skydda skog blir den obrukbar för ägaren. Sedan 2016 har Skogsstyrelsen stoppat utbetalningar av ersättning för sådan skog, men nu slår alltså mark- och miljööverdomstolen fast att de skogsägare som drabbas ska ersättas ekonomiskt.
NYHET Publicerad:

Jämtländskt industriföretag masstillverkar skyddsvisir

CORONAKRISEN Lindevalls Industri AB i Östersund har under coronakrisen snabbt ställt om sin verksamhet. Nu tillverkar företaget omkring 1 500 skyddsvisir om dagen och efterfrågan är stor.
NYHET Publicerad:

Dramatisk svår situation för jämtländska företag

KONJUNKTUREN Svenskt Näringslivs senaste konjunkturrapport visar att framtiden ser mörk ut när företagen blickar framåt. "Siffrorna för Jämtlands län är ytterst allvarliga. För att vi ska kunna undvika en massarbetslöshet och de oerhörda konsekvenser det skulle innebära för länet är det av yttersta vikt att de åtgärder regeringen föreslagit snabbt kommer på plats", säger Ola Toftegaard, regionchef Svenskt Näringsliv Jämtland.
NYHET Publicerad:

Engelska skolan i startblocket – stort intresse för lärartjänster

FRISKOLA I augusti slår Internationella Engelska Skolan, IES, upp dörrarna i Östersund. Elva klasser drar igång, från förskoleklass till sjuan. Rektor Mika Reunanen är ny i sin roll men säger att kontakterna med Östersunds kommun varit välkomnande – på tvärs med den debatt som ibland förekommit i medierna.
NYHET Publicerad:

Effekterna av coronakrisen allt svårare för företag i Jämtland 

OROVÄCKANDE SIGNALER Corona-krisen påverkar många företag i Jämtland. Bara 14 procent av företagen anser att de har en normal produktionskapacitet. Hela 56 procent av företagen i länet upplever finansierings- och likviditetsproblem.
NYHET Publicerad:

Sandra Lundqvist tar över ratten som ny vd för Taxi Östersund

PÅ NY POST Hon har en bred bakgrund inom affärsutveckling och ledarskap, både i regionala och internationella bolag. I slutet av april tar Sandra Lundqvist över som vd i ett anrikt Östersundsföretag – samtidigt som bolaget skakas av corona och det råder stor osäkerhet om framtiden.
NYHET Publicerad:

Allt tunnare orderbok för Åre Produktion

CORONAKRISEN Åre Produktion är vana vid att ha en fulltecknad orderbok för 6-8 veckor framåt. Nu är den nere på 2-3 veckor och framtiden är oviss till följd av coronakrisen. De åtgärder som hittills vidtagits av regeringen har inte lugnat bolagets vd.
NYHET Publicerad:

TSL redo att stötta vid omställning

OMSTÄLLNING Coronakrisen tvingar just nu många företag runt om i landet till både permitteringar och varsel och på TSL Trygghetsfonden står man nu redo. "Vår verksamhet är designad för att klara stora ökningar av antalet uppsagda, men detta är en extrem situation. Därför har vi skalat upp resurserna och justerat våra verksamhetsprocesser så att vi kan hantera alla de som kommer att behöva hjälp till nytt jobb", säger Carin Edholm på Trygghetsfonden TSL i Region Norr.
NYHET Publicerad:

Kommunala åtgärder under coronakrisen

Vad kan kommuner göra för att fler företag ska klara sig igenom coronakrisen?
NYHET Publicerad:

Kraftfullt agerande av flera jämtländska kommuner

CORONAKRISEN Coronakrisen har på några få veckor raserat framtidsutsikterna för många företag. Verksamheter som i slutet av februari hade fullt i orderböckerna står idag helt utan jobb.
NYHET Publicerad:

200 miljarder kronor i räddningspaket för företag och jobb

CORONAKRISEN "Det nya coronaviruset har skapat en extremt svår situation för svenska företag och jobb. Det är ett unikt svårt läge som kräver unikt kraftfulla åtgärder. Vi måste agera för att rädda företagen och jobben. Därför föreslår Svenskt Näringsliv nu ett brett räddningspaket för företag och jobb motsvarande 200 miljarder kronor". Det säger vd Jan-Olof Jacke.
NYHET Publicerad:

Senaste nytt: Kraftfulla krisåtgärder men fler kommer att behövas

CORONA Läget för svenska företag har förvärrats dramatiskt på mycket kort tid. ”Därför är det bra att regeringen, i linje med Svenskt Näringslivs förslag, vidtar ytterligare åtgärder som kan hjälpa företag ur den mest akuta krisen, säger vd Jan-Olof Jacke i en kommentar till regeringens nya krispaket.
NYHET Publicerad:

Alla vinner på bättre upphandlingar

UPPHANDLING Varje år upphandlas varor och tjänster för cirka 700 miljarder kronor i Sverige och totalt annonseras årligen 18 000 upphandlingar. Svenskt Näringsliv bjöd in till ett lunchseminarium med syfte att fortbilda företagare och upphandlare om hur en bra upphandling ska gå till.