Allt fler kommuner digitaliserar bygg- och tillsynsprocesser. Däribland Bräcke och Ånge som har en gemensam bygg- och miljönämnd. Nämnden har nyligen beslutat att lansera e-tjänster för bland annat bygglov med syfte att underlätta för företagare och kommuninvånare.
De tidigare pappershögarna ska vara historia när du som företagare i Bräcke eller Ånge framöver ska söka bygglov i kommunen. Nu ersätter e-tjänsterna blanketterna, vilket innebär att du som företagare ska kunna sköta hela ärendeprocessen digitalt.
Detta ligger i linje med Boverkets vision om en större enhetlighet mellan kommunernas tillämpning av plan- och bygglagen, som myndigheten försöker uppnå genom att vägleda kommunerna under deras digitaliseringsprocess.
– Vi gör detta för att öka vår servicenivå och tillgänglighet, säger Tomas Jonsson, bygg- och miljöchef i Bräcke och Ånge kommun.
Ännu finns inte samtliga blanketter i det nya digitala systemet, men detta är någonting som det arbetas med berättar Tomas Jonsson.
– Vi har en bred uppsättning tjänster kopplade till byggärenden och kommer att erbjuda fler e-tjänster för livsmedel samt miljö- och hälsoskydd vartefter de utvecklas, säger Tomas Jonsson.
När Bräcke och Ånge slog ihop arbetet med bygg- och miljöfrågorna 2018 var syftet att ge en bättre service till företag och kommuninvånare. Genom sammanslagningen av förvaltningarna började också en digitaliseringsprocess som nu börjar få genomslag.
– Det har varit en spännande och ofta utmanande resa, men nu har vi nått en viktig milstolpe med lansering av e-tjänster. Detta är något vi vill utveckla ytterligare tillsammans med företag och privatpersoner, avslutar Tomas Jonsson.
Lokalt Företagsklimat