NYHET17 juni 2019

Sociala sidoprojekt får hotellet att växa

Med sina 197 rum och en av stadens bästa restauranger har Clarion Hotel Grand Östersund blivit en populär samlingspunkt för både inresta besökare och Östersundsbor. Möt hotellet som inte vill vara en leverantör av sängplatser, utan en levande centralpunkt i Östersunds stadsbild.

Det blir allt viktigare för arbetsgivare att ta socialt ansvar. Hotell Clarion kör återbruk av kläder. Gästerna kan ta ett plagg och lämna ett annat eget som man tröttnat på.Foto: Håkan Wike
Clarion i Östersund satsar på upplevelser.
Foto: Håkan Wike

Nicki Eby, hotelldirektör sedan september 2017, ser sin roll som ledare och ansvarig för verksamheten men också som något av en upplevelsedirigent där allt mer kretsar kring bemötande och upplevelse på hotellet. Ett bemötande som går bortom självklarheter som en skön säng och bra standard på frukost.

– Det hotell idag måste jobba mer med är välkomnande och engagemang, menar Nicki Eby. Att känna igen sina gäster, uppmärksamma dem och vad de vill ha är helt avgörande för hur de trivs med hotellet - och Östersund.

Relevant som arbetsgivare

Nicki Eby lyfter koncernen Choices förmåga att skapa stolthet och glädje hos medarbetarna som en avgörande faktor för att lyckas. Estradören och koncernägaren Petter Stordalen är själv en inspiratör av stora mått och lyfter alla medarbetare till egna initiativ och att anstränga sig lite extra.

– Har vi inte kul på jobbet kommer vi aldrig kunna möta gästerna på ett bra och ärligt sätt, säger Nicki Eby. Även ett stort hotell måste vara personligt, det är nyckeln till att få återkommande gäster till både hotellet och restaurangen.

Även de anställda ställer idag krav på att känna stolthet över sin arbetsgivare och att engagera sig i samhället och världen i stort – det skapar ett mervärde som lockar.

– Ungdomar idag vill verkligen känna ett engagemang från sin arbetsgivare, inte bara i jobbet och i dem som anställda, utan vid sida om också. Vi behöver vara relevanta för att de ska stanna kvar. Och vi som arbetsgivare behöver verkligen kontinuitet och lojalitet hos medarbetare för att skapa bra upplevelser för gästerna.

Bred målgrupp kräver bred kompetens

Just svårigheten att få tag i personal som vill jobba helger kvällar och röda dagar - tider när gästerna på hotellet också behöver bästa möjliga service - är inte alltid så lätt.

– Vi måste också öka stoltheten och karriärmöjligheter i hotellbranschen som helhet - det är inte bara frukostvärdinna eller städ som gäller - utan det finns alla möjligheter att jobba med annat i hotellbranschen också. Kommunikation, marknad, ekonomi, IT… en vaktmästare som har IT-kunskaper har alla möjligheter att vara kreativ och bidra till mycket mer än att byta glödlampor hos oss.

Utan alla duktiga medarbetare från andra länder skulle hotell- och restaurangbranschen i Sverige ha kraschat för länge sedan menar hon. Att möta en bred målgrupp av gäster kräver också ett brett tänk i hur man anställer. Det är även viktigt att ha medarbetare med en bredd i arbetslivserfarenhet vilket i sin tur ger både unga och lite äldre medarbetare. Allt för att kunna möta våra målgrupper på bästa sätt.

– Genom att vi har medarbetare som är mellan 19-56 år lär vi av varandra och vi blir väldigt bra på att välkomna och se vad specifikt en familj, en ensamstående pappa eller en idrottsgrupp förväntar sig av oss. En schysst arbetsplats blir också ett hotell som ger ett schysst bemötande till de som kommer hit.

Engagemang engagerar

Clarion Hotel Grand Östersund har engagerat sig i utvecklingen av stadskärna men även sociala projekt som att cykla med pensionärer, utveckla händelser på Stortorget och till och med ha två hotell-grisar hemma hos Nicki Ebys familj i Nälden. Grisar som till syvende och sista serverats på hotellets restaurang.

– Det här skapar ett otroligt engagemang hos våra medarbetare och den typen av berättelser blir också intressant för gästerna vi möter. Att berätta om hur man varit med och snickrat hagen till grisen som nu finns på menyn innebär ju att det är något gästerna kommer ihåg om vi berättar det. Det är också något att samlas kring internt.

Clarion Hotel Grand Östersund går bra ekonomiskt och självklart är det då lättare att lägga extra tid och pengar i den här typen av projekt som inte genererar en omedelbar avkastning. Men i förlängningen är det absolut positivt även ekonomiskt, menar Nicki Eby, eftersom bilden av hotellet som arbetsplats och hotell blir positiv.

Östersund behöver mer drag

Nicki Eby ser positivt på hotellbranschens möjligheter i Östersund, men alla måste hjälpas åt att göra staden mer attraktiv att resa till. Hon refererar till att Östersund har sjunkit ner i upplevelseindex de senaste åren. Framför allt norrmännen, som är en stor målgrupp, tycker att det händer för lite nytt i Östersund.

– På sikt behöver vi fler hotellbäddar, säger Nicki Eby. Östersund är en stor eventstad där vi kommer att få fler och fler större event de kommande åren så vi kommer att behöva ett nytt hotell på busstorget, dock inget lågprishotell. Det viktigaste dock är nya reseanledningar för att behålla och öka antalet besökare till Östersund eftersom Frösö Zoo stänger i sommar och Storsjöbadet börjar bli för omodernt.

FÖRETAGSAMHETEN.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist