Sociala sidoprojekt får hotellet att växa

NYHET Publicerad

BESÖKSNÄRINGEN Med sina 197 rum och en av stadens bästa restauranger har Clarion Hotel Grand Östersund blivit en populär samlingspunkt för både inresta besökare och Östersundsbor. Möt hotellet som inte vill vara en leverantör av sängplatser, utan en levande centralpunkt i Östersunds stadsbild.

Det blir allt viktigare för arbetsgivare att ta socialt ansvar. Bilden visar återbruk av kläder där man tar ett plagg och lämnar ett annat.
Foto: Håkan Wike

Det blir allt viktigare för arbetsgivare att ta socialt ansvar. Hotell Clarion kör återbruk av kläder. Gästerna kan ta ett plagg och lämna ett annat eget som man tröttnat på.

Soffa och fåtöljer för vila på Hotell Clarion i Östersund

Clarion i Östersund satsar på upplevelser.

Foto: Håkan Wike

Nicki Eby, hotelldirektör sedan september 2017, ser sin roll som ledare och ansvarig för verksamheten men också som något av en upplevelsedirigent där allt mer kretsar kring bemötande och upplevelse på hotellet. Ett bemötande som går bortom självklarheter som en skön säng och bra standard på frukost.

– Det hotell idag måste jobba mer med är välkomnande och engagemang, menar Nicki Eby. Att känna igen sina gäster, uppmärksamma dem och vad de vill ha är helt avgörande för hur de trivs med hotellet - och Östersund.

Relevant som arbetsgivare

Nicki Eby lyfter koncernen Choices förmåga att skapa stolthet och glädje hos medarbetarna som en avgörande faktor för att lyckas. Estradören och koncernägaren Petter Stordalen är själv en inspiratör av stora mått och lyfter alla medarbetare till egna initiativ och att anstränga sig lite extra.

– Har vi inte kul på jobbet kommer vi aldrig kunna möta gästerna på ett bra och ärligt sätt, säger Nicki Eby. Även ett stort hotell måste vara personligt, det är nyckeln till att få återkommande gäster till både hotellet och restaurangen.

Även de anställda ställer idag krav på att känna stolthet över sin arbetsgivare och att engagera sig i samhället och världen i stort – det skapar ett mervärde som lockar.

– Ungdomar idag vill verkligen känna ett engagemang från sin arbetsgivare, inte bara i jobbet och i dem som anställda, utan vid sida om också. Vi behöver vara relevanta för att de ska stanna kvar. Och vi som arbetsgivare behöver verkligen kontinuitet och lojalitet hos medarbetare för att skapa bra upplevelser för gästerna.

Bred målgrupp kräver bred kompetens

Just svårigheten att få tag i personal som vill jobba helger kvällar och röda dagar - tider när gästerna på hotellet också behöver bästa möjliga service - är inte alltid så lätt.

– Vi måste också öka stoltheten och karriärmöjligheter i hotellbranschen som helhet - det är inte bara frukostvärdinna eller städ som gäller - utan det finns alla möjligheter att jobba med annat i hotellbranschen också. Kommunikation, marknad, ekonomi, IT… en vaktmästare som har IT-kunskaper har alla möjligheter att vara kreativ och bidra till mycket mer än att byta glödlampor hos oss.

Utan alla duktiga medarbetare från andra länder skulle hotell- och restaurangbranschen i Sverige ha kraschat för länge sedan menar hon. Att möta en bred målgrupp av gäster kräver också ett brett tänk i hur man anställer. Det är även viktigt att ha medarbetare med en bredd i arbetslivserfarenhet vilket i sin tur ger både unga och lite äldre medarbetare. Allt för att kunna möta våra målgrupper på bästa sätt.

– Genom att vi har medarbetare som är mellan 19-56 år lär vi av varandra och vi blir väldigt bra på att välkomna och se vad specifikt en familj, en ensamstående pappa eller en idrottsgrupp förväntar sig av oss. En schysst arbetsplats blir också ett hotell som ger ett schysst bemötande till de som kommer hit.

Engagemang engagerar

Clarion Hotel Grand Östersund har engagerat sig i utvecklingen av stadskärna men även sociala projekt som att cykla med pensionärer, utveckla händelser på Stortorget och till och med ha två hotell-grisar hemma hos Nicki Ebys familj i Nälden. Grisar som till syvende och sista serverats på hotellets restaurang.

– Det här skapar ett otroligt engagemang hos våra medarbetare och den typen av berättelser blir också intressant för gästerna vi möter. Att berätta om hur man varit med och snickrat hagen till grisen som nu finns på menyn innebär ju att det är något gästerna kommer ihåg om vi berättar det. Det är också något att samlas kring internt.

Clarion Hotel Grand Östersund går bra ekonomiskt och självklart är det då lättare att lägga extra tid och pengar i den här typen av projekt som inte genererar en omedelbar avkastning. Men i förlängningen är det absolut positivt även ekonomiskt, menar Nicki Eby, eftersom bilden av hotellet som arbetsplats och hotell blir positiv.

Östersund behöver mer drag

Nicki Eby ser positivt på hotellbranschens möjligheter i Östersund, men alla måste hjälpas åt att göra staden mer attraktiv att resa till. Hon refererar till att Östersund har sjunkit ner i upplevelseindex de senaste åren. Framför allt norrmännen, som är en stor målgrupp, tycker att det händer för lite nytt i Östersund.

– På sikt behöver vi fler hotellbäddar, säger Nicki Eby. Östersund är en stor eventstad där vi kommer att få fler och fler större event de kommande åren så vi kommer att behöva ett nytt hotell på busstorget, dock inget lågprishotell. Det viktigaste dock är nya reseanledningar för att behålla och öka antalet besökare till Östersund eftersom Frösö Zoo stänger i sommar och Storsjöbadet börjar bli för omodernt.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Företag ratar skattkista för affärer

KRÖNIKA Svenskt Näringsliv har under våren undersökt varför företag avstår från att medverka i offentlig upphandling – trots att de egentligen är intresserade av att vara med. Svaret var att administrationen är för omfattande, upphandlingarna har för stort fokus på låga priser och kravspecifikationerna är för krångliga. Ett förbättrat upphandlingsklimat i kommunerna skulle ge skattebetalarna mer pang för pengarna, skriver Birgitta Laurent expert på offentlig upphandling.
NYHET Publicerad:

Nytt ansikte på Ung Företagsamhet i Jämtland

FÖRETAGSAMHET Sara Månsson har fått det jobb hon drömt om sedan gymnasietiden. Nu blir hon regionchef för Ung Företagsamhet i Jämtlands län. Sara tar över efter en annan Sara, nämligen Sara Larsson som varit chef för verksamheten i drygt tio år.
NYHET Publicerad:

Halvering av antal varumärkesansökningar från Jämtland

VARUMÄRKESSKYDD Antalet varumärkesansökningar från länet har halverats senaste året, visar ny statistik från Patent- och registreringsverket. 2018 gjordes 34 ansökningar från länet mot 62 ansökningar 2017."Företag med många varumärken är ofta innovativa företag som ligger väl till på sin marknad," säger Christina Wainikka, policyexpert för immaterialrätt på Svenskt Näringsliv.
NYHET Publicerad:

De lär sig driva företag på sommarlovet

ENTREPRENÖRER Många skolelever tar chansen att testa sina affärsidéer under sommarlovet. I samverkan håller Bergs och Krokoms kommuner i utbildning och handledning för ungdomarnas företagsstart. "Flertalet av de ungdomar som är med i sommarlovsentreprenörerna kommer från små byar, de är till exempel från Skålan, Kaxås och Klövsjö. Ungdomar som kommer från små byar har ett stort engagemang och är nyfikna. Det är egenskaper som är viktiga för att lyckas som företagare," säger Maria Wikén, Bergs kommun och handledare för årets Sommarlovsentreprenörer.
NYHET Publicerad:

Konkurrens på lika villkor för offentliga och privata företag

KONKURRENS Hur undviks osund konkurrens av offentliga aktörer? Det är temat med olika infallsvinklar för två C-uppsatser skrivna av tre studenter vid förvaltnings- och ekonomiprogrammet på Mittuniversitet i Östersund. Gabriel Matloub och Petra Åhsell har riktat in sig på frågan hur man gör offentliga upphandlingar mer tillgängliga för små och medelstora företag. Felicia Dalborg har i sin uppsats skrivit om problemet när offentliga företag slår undan benen för de privata företagen verksamma på samma marknad.
NYHET Publicerad:

Sociala sidoprojekt får hotellet att växa

BESÖKSNÄRINGEN Med sina 197 rum och en av stadens bästa restauranger har Clarion Hotel Grand Östersund blivit en populär samlingspunkt för både inresta besökare och Östersundsbor. Möt hotellet som inte vill vara en leverantör av sängplatser, utan en levande centralpunkt i Östersunds stadsbild.
NYHET Publicerad:

Svensk skola behöver en ny syn på kunskap

UTBILDNING Trots en arbetslöshet på 6,4 procent finns stora svårigheter att hitta kompetent arbetskraft i Jämtlands län. Om möjligheterna för alla att få jobb ska förbättras krävs det att kunskapsnivåerna i skolan ökar. Därför föreslår Svenskt Näringsliv höjda krav på lärarutbildningarna, en nationell skolpeng samt satsningar för att höja kunskapsnivån hos såväl låg- som högpresterande elever.
NYHET Publicerad:

"Samarbetet över kommungränserna kommer att öka"

MYNDIGHETSUTÖVNING Berg och Härjedalen slår ihop vissa kommunala verksamheter och utvecklar samarbetet över kommungränserna. "Det är troligt att fler mindre kommuner kommer att behöva göra som oss. Det läggs mer ansvar på kommunerna och direktiven utgår från situationen i storstäderna, att folk bor i trappuppgångar men så är det inte i våra kommuner," säger Anders Häggkvist, (C), kommunalråd i Härjedalens kommun. 
NYHET Publicerad:

Svenskt-norskt gränssamarbete står som modell i Brexit

GRÄNSSAMARBETE "Vi upplever att Sverige alltid vill ligga i framkant när EU kommer med nya direktiv om handeln utanför medlemsländerna. Det är tolkningsfrågor. Nya direktiv kan ställa till det för kunderna," säger Pär Skytt som är chef för KGH Customs Service i Jämtlands län. Ett företag som sköter tullhantering och administration åt företag som handlar med varor utanför EU.
NYHET Publicerad:

Alla vinnare på enklare regelverk för företagare

REGELKRÅNGEL Hur kommuner och länsstyrelser hanterar tillståndsärenden och kontroller är avgörande för företagens konkurrensförmåga. Idag råder stora skillnader. När vd Jan-Olof Jacke besökte Jämtland var budskapet kristallklart ”Gör det enklare och åtgärda nu.”
NYHET Publicerad:

Bergs kommun får bäst sammanfattande omdöme av jämtska företagen

FÖRETAGSKLIMAT När pallplatserna för bästa företagsklimatet i länet fördelas hamnar Bergs kommun i topp och med högsta sammanfattande betyget i länet. Åre, Östersund och Strömsund kommer på delad andra plats i det sammanfattande omdömet av företagsklimatet. Detta när företagen i kommunerna fått sätta betyg på kommunens förmåga att hantera frågor som rör företagsklimatet.
NYHET Publicerad:

Utan företag dör glesbygden

VÄLFÄRDSSKAPARNA Fyråsträ, Attacus Trähus och Engcon i Strömsunds kommun är tre företag som tillsammans med sina medarbetare bidrar med cirka 93 miljoner kronor varje år till svensk välfärd. En summa som motsvarar ungefär 626 förskoleplatser eller 183 poliser. Nyligen fick företagen besök av politiker, intresseorganisationer och Svenskt Näringsliv.
NYHET Publicerad:

Historiskt spadtag för Nord-Lock Group i Mattmar

VÄLFÄRDSSKAPARE På tisdag den 14 maj tas första spadtaget för den största utbyggnaden av lokaler som Nord Lock i Mattmar någonsin gjort. Därmed säkerställs den framtida produktionen på orten. För Åre kommun innebär utbyggnaden att kommunen nu behåller en av kommunens största välfärdsskapare. Divisionen i Mattmar och dess medarbetare drar nämligen in 30 miljoner kronor till välfärden varje år.
NYHET Publicerad:

Efterfrågan på arbetskraft minskar i länets företag

KONJUNKTUR Konjunkturen i länet mattas av och flera företag förväntar sig minskade eller oförändrade produktions- och försäljningsvolymer det kommande halvåret. Det framgår av Svenskt Näringslivs konjunkturpanel för andra kvartalet i år. "Det vi kan se är att företagen i länet gör ungefär samma bedömning av konjunkturen som snittet för övriga landet. Toppen på högkonjunkturen är passerad och förväntningarna när det gäller investeringar och försäljningsvolymer stagnerar", säger Ola Toftegaard, regionchef på Svenskt Näringsliv i Jämtlands län.
NYHET Publicerad:

Nya medarbetare på Sveriges Byggindustrier i Östersund

MEDLEMSORGANISATION Christin Andersson och Viktor Karlsson är nya medarbetare på Sveriges Byggindustrier i Jämtland-Härjedalen med kontor på Campus i Östersund. Efter 29 år i organisationen går Staffan Sjömark i pension och han ersätts av två nya medarbetare med två olika roller.
NYHET Publicerad:

Påsken ger bråda dagar för Pelle och Lisa

ENTREPRENÖRSKAP Pelle Sallin har tillsammans med sin fru Lisa byggt ett företag som idag är Norrlands största äggleverantör. Och nu till påskhelgen fördubblas leveranserna av ägg. Under några dagar inför påsken är det full fart i packeriet i Valne där de 16 anställda får förstärkning av extra personal.
NYHET Publicerad:

Entreprenören blir samhällsbyggare i den nya stadskärnan

FÖRETAGANDE Mötesplatsen Norra Station i Östersund visar att samverkan mellan entreprenörer ger framgång och en levande stadskärna. Manne Mosten är en av initiativtagarna till Norra Station där han driver restaurang- och caféverksamhet med lokalproducerade råvaror. "Företag som arbetar hållbart borde gynnas, inte bli straffade som jag upplever att vi blir idag. Då syftar jag främst på att löner och skatt på personal är så hög och att vi som jobbar hållbart i livsmedelsbranschen behöver extra mycket personal", säger Manne Mosten.
NYHET Publicerad:

Regeringen backar om höjd moms på naturguidning

SKATTER Beskedet om att förslaget om en momshöjning för naturguider dras tillbaka tas emot med glädje hos länets turistföretagare. ”Det är verkligen med glädje vi tar emot detta besked som visar att politikerna lyssnat. Nu kan vi konkurrera på lika villkor med våra grannländer med lägre moms på tjänsterna,” säger Philip Harlaut, vd för Åreguiderna.
NYHET Publicerad:

Postnord ändrar rutiner och försämrar för företag i Jämtland

GÄSTKRÖNIKA ”Valet står mellan att flytta plock- och pack till en ort söder om Söderhamn om jag vill ha leverans nästa dag. Kan jag acceptera en dags försening kan jag lika gärna flytta till Estland och låta kunderna dra nytta av de lägre kostnaderna.” Det skriver företagaren Carl Erik Eriksson, ägare av Favoptic som har verksamhet i Östersund men som nu överväger flytta verksamheten på grund av Postnords försämrade service.
NYHET Publicerad:

”Det blev en aha-upplevelse hur mycket välfärd ett företag skapar”

VÄLFÄRDSSKAPARE När elever på Wargentinskolan träffade företagaren Katarina Magnusson blev de överraskade av hur mycket ett företag med cirka 40 anställda skapar för välfärden. Varje år ger Edenbos och Tages konditorier och butik – 5 165 032 kronor till svensk välfärd. "Utan företagare skulle vi inte ha någon välfärd i Sverige", konstaterar eleverna.