Tvingas gå med förlust eller flytta utomlands

NYHET Publicerad

E-HANDEL Adam Myllykoski och Philip Åslund har gjort storsuccé med sitt UF-företag Skinbutiken och har belönats med två guld på SM i Ung Företagsamhet. Men nu har planen att starta aktiebolag stoppats av nya momsregler. För att fortsätta driva företaget måste de nu välja mellan att gå med förlust i varje affär eller flytta verksamheten utomlands.

Årets Tillväxtföretag, Skinbutiken UF, Jämtland

Vid SM i Ung Företagsamhet blev Skinbutiken UF utsedda till "Årets Tillväxtföretag". Nu det det ut som att momsreglerna kommer att sätta stopp för utvecklingen.

Skinbutiken UFs affärsidé är att återförsälja virtuella föremål, så kallade skins. Skins är skal till vapen och andra tillbehör i olika spel och Skinbutiken UF är en av Sveriges största återförsäljare av skins till spelet CS:GO, Counter-Strike: Global Offensive.

Philip Åslund, Skinbutiken UF

Philip Åslund

– Skins är utsmyckningar som endast har sitt värde eftersom att det finns en efterfrågan på marknaden. Ju mer ovanligt förekommande ett skin är desto mer värdefullt är det, säger Philip Åslund, webbutvecklare på Skinbutiken.

Spelet CS:GO ligger inom Steam, en plattform där man sparar alla sina spel och skins. På Steam kan du sätta in riktiga pengar för att sedan handla i virtuell valuta på deras marknad, men du kan inte omvandla dina virtuella värden och ta ut riktiga pengar. Skinbutiken UFs lösning är att växla över handeln till fysisk valuta.

Adam Myllykoski, Skinbutiken UF

Adam Myllykoski

– Vi har köpt in skins av olika privatpersoner och större leverantörer för runt 60-70  procent av föremålets värde på Steam-marknaden. Sedan säljer vi skinsen vidare för cirka 85 % av marknadsvärdet. Så kunden tjänar på att köpa via oss istället för via Steam, säger Adam Myllykoski, vd Skinbutiken och fortsätter;

– Vår prissättning anpassas efter vilket utbud vi har och hur stor efterfrågan är. Vi vill aldrig stå med tomma lager, men eftersom vi ändrar priset beroende på efterfrågan har vi alltid lyckats bibehålla ett lagersaldo.

Stor och växande målgrupp

Målgruppen för Skinbutiken UF är stor och växande. E-sporten påstås vara världens snabbast växande sport. För Skinbutiken UF är det främst ungdomar mellan 15-30 år som är intresserade av deras produkter.

– Vi når ut till vår målgrupp via sociala medier. Vi har bland annat fått möjlighet att marknadsföra vår hemsida i en Facebookgrupp med över 57 000 medlemmar och på så sätt nått ut till en stor mängd av vår målgrupp, snabbt och kostnadseffektivt. I dagsläget har vi över 4 700 registrerade användare på vår webbsida och närmare 1 000 unika besökare per dag, berättar Philip Åslund.

Mycket kraft har lags på att skapa en så användarvänlig webbsida som möjligt. Hemsidan ska vara enkel att handla från och kunden ska känna sig trygg i sitt köp. På marknaden finns tyvärr en del bedragare.

– Att bli lurad på pengar är ett stort problem på marknaden så att vara en trygg leverantör lönar sig. Vi har fått mycket uppskattning för vår hemsida, säger Adam Myllykoski.

Från UF till AB

Nu väntar nedläggning av UF-företaget och en uppstart av ett aktiebolag där verksamheten kan fortsätta. Den störta utvecklingspotentialen ligger i att digitalisera hela köpprocessen.

– Som det ser ut idag så behöver vi manuellt godkänna alla order, vilket tar lite tid. Målet är att systematisera köpprocessen så att vi inte behöver hålla på med någon handpåläggning. Men för det så behöver vi starta ett aktiebolag och skaffa Swish för företag, berättar Adam Myllykoski.

Vad är det som stoppar er nu?

– Ja, alltså vi är ju bara 17 år ännu, vi fyller 18 år först i höst. Så hittills har det varit vår ålder som begränsar vår utveckling, konstaterar Adam och Philip.

Men nu har en ny bedömning av Skatteverket ställt killarnas affärsidé på ända och valet står helt plötsligt mellan att göra förlust eller fortsätta bedriva verksamhet från ett annat land. Det är beslutet om att hela försäljningssumman ska bli momspliktig.

– Eftersom vi köper och säljer av privatpersoner så borde vi få använda oss av vinstmarginalbeskattning av begagnade varor. Ett regelverk som andra som köper och säljer begagnade varor från privatpersoner, exempelvis bilhandlare kan använda. Det skulle innebära att vi betalar moms på vinsten. Men blir vi momspliktiga på hela försäljningsbeloppet gör vi förlust på i princip vartenda sålt skin, konstaterar Adam Myllykoski.

Enligt killarna så finns det andra aktörer i branschen som initialt fått beskedet att det var okej att använda sig av vinstmarginalbeskattningsmetoden, men att Skatteverket nu har ändrat sig. Och plötsligt står Adam och Philip inför helt nya utmaningar.

– Som det ser ut i dagsläget är det omöjligt att bedriva verksamhet i Sverige. Nu får vi kolla upp vilka andra möjligheter som finns. Att etablera sig utomlands är ett alternativ, problemet är då att vi inte kan koppla på Swish, vilket är den stora anledningen till att vi lyckats bli så stora.

Framtidsutsikterna för Jämtlands guldföretag har slagits i spillror, men ännu är Adam och Philip inte helt nere för räkning.

– Vi hoppas såklart på en förändring - men sånt lär ta tid...

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Isaks entreprenöranda drunknar i regelsverige

GÄSTKRÖNIKA "Det är inte lätt att vara småföretagare. Kraven på certifikat, tillstånd och regelkrångel suger musten ur den mest entusiastiska entreprenören", skriver Isak Stålenhag, delägare Åre Timmerhus AB.
NYHET Publicerad:

Björnberget Bygg årets gasell i Jämtland

SNABBVÄXARE Årets Gasellvinnare i Jämtlands län är Björnberget Bygg AB med en tillväxt på 634 procent. ”Jag och min bolagspartner träffades 2012 hos en gemensam kompis. Där och då bestämde vi oss för att starta bolag ihop och inom några veckor var vi igång. Att vi nu, och på så kort tid, lyckats bli Gasellvinnare är jätteroligt och en stor ära ”, säger delägaren Daniel Åström.
NYHET Publicerad:

Oroande signaler om investeringar i Jämtland

KONJUNKTURLÄGET Företagens förväntningar om framtida investeringar i Jämtland gör en kraftig tillbakagång och faller åter tillbaka ner under snittet de senaste tio åren. Förväntningarna följer trenden det senaste halvåret där Jämtland ligger lägre än Sverige som helhet. Det visar siffror från Svenskt Näringslivs senaste företagarpanel.
NYHET Publicerad:

"Företagare inga udda fåglar längre"

GÄSTKRÖNIKA Jag har precis firat ”guldklocka” – 25 års företagande. Så många fantastiska år har jag haft tillsammans med andra företagare och kunder. Oj, vad det har varit omtumlande och roligt, skriver Kerstin Arnemo.
NYHET Publicerad:

Åre återtar ledartröjan – bäst företagsklimat i Jämtland

RANKING 2017 Åre kommun toppar listan i Jämtlands län när Svenskt Näringslivs i dag släpper sin ranking av företagsklimatet i Sveriges kommuner. Av länets kommuner har fem förbättrat sig jämfört med förra årets ranking.
NYHET Publicerad:

Åre når sitt rankingmål

RANKING Åre är Jämtlands mest företagsvänliga kommun och når sitt mål, att vara bland de 70 bästa i landet. ”Visionen är att finnas bland de tio bästa i Sverige inom några år”, säger Peter Bergman (S), kommunstyrelsens ordförande.
NYHET Publicerad:

Nu skapas Storhogna 2.0!

EXPANSION Ett helt nytt sport- och eventhus på 450 kvadrat med modern skiduthyrning, sportbutik och ett trevligt café. En ombyggd barnbacke med ny dragning av liften som gör det lättare och roligare för barnen. Just nu sker stora satsningar i Storhogna. "Den 20 december kliver vi in i framtiden och inviger Storhogna 2.0!" berättar Anna Hansson, platschef Storhogna Högfjällshotell och SPA.
NYHET Publicerad:

"Brukarna riskerar att få sämre omsorg"

GÄSTKRÖNIKA Förslaget om en vinstbegränsning hotar många företag, men det hotar även brukarnas lagliga rätt till valfrihet och ett fullvärdigt liv, skriver välfärdsföretagaren Peter Lundin.
NYHET Publicerad:

"Regeringen förstår inte vad vinstförslaget innebär"

VÄLFÄRD Välfärdsutredningens förslag om vinstreglering är förödande för de privata företagen i välfärden och det drabbar ytterst vårdtagarna. Det menar de privata vårdföretagarna Hans Boberg i Hoting och Ruth Berglund i Östersund. De menar att regeringens förståelse för deras situation är lika med noll.
NYHET Publicerad:

Tack, din insats fällde entreprenörsskatten

KOMMENTAR Tillsammans gör vi skillnad. Efter massiva protester från företagare drog regeringen i lördags tillbaka förslagen om höjd entreprenörsskatt och att fler skulle betala statlig skatt. Det skriver Ola Toftegaard, regionchef Svenskt Näringsliv Jämtland, i en kommentar.
NYHET Publicerad:

Ventana Hackås i Jämtland hjälper världen med att lyssna på universum

VÄRLDSOMSPÄNNANDE PROJEKT Om några år kommer världens största radioteleskop att byggas i Sydafrika med 133 känsliga, rymdriktade antenner och precisionsgjuteriet Ventana Hackås i Jämtland har blivit anlitade av Chalmers att tillverka matarhornets prototyp. "Vi tycker det är jätteroligt att få vara med på ett hörn av ett så stort, utmanande och världsomspännande projekt. Det ger oss en bekräftelse på att vi ligger i toppskiktet i denna branschen", säger Mikael Forss.
NYHET Publicerad:

Per-Åke håller liv i den jämtska skärgården!

FÖRETAGSAM Per-Åke Wahlund är nu inne på sitt femte år med Verkö slott. Paketarrangemang med fjällflyg, ribb eller skoter om vintern och boende i något av slottets dubbelrum eller i gårdshusen har satt Verkön på kartan långt utanför Jämtland. 
NYHET Publicerad:

Jakten på 2 200 nya jobb i Jämtland

KRÖNIKA Regeringens jobbprogram floppar. För att uppnå EU:s lägsta arbetslöshet till år 2020 behövs 2 200 nya jobb bara i Jämtland. Då krävs att utvecklingskraften hos företagen frigörs, skriver Ola Toftegaard.
NYHET Publicerad:

Ny vd för en av Östersunds största arbetsgivare

PÅ NY TJÄNST Linus Ekqvist är sedan den 15 maj 2017 ny vd för Taxi Östersund. Taxi Östersund med samarbetspartners sysselsätter närmare 300 personer inräknat heltids-, deltids och helgförare och är därmed en av Östersunds största privata arbetsgivare.
NYHET Publicerad:

Krisberedskap en viktig faktor även i små företag

GÄSTKRÖNIKA En av de vanligaste invändningarna till att svenska företag inte arbetar aktivt med sin krishantering är att det finns ett resonemang om att ”det händer inte oss” eller att ”det har ju aldrig hänt något”. Enligt en undersökning saknar 7 av 10 svenska företag krisberedskap trots skärpta krav från bland annat Arbetsmiljöverket. Så, bli efterklok på förhand och investera i krisberedskap innan det värsta händer. För det är inte en fråga OM det händer, utan NÄR det händer. Det skriver Malin Burman, Kriskonsulterna, i sin krönika.
NYHET Publicerad:

Ny vd vill skapa tillväxt hos anrika Trangia

TILLVÄXT Magnus Rydell blir efter sommaren ny vd för familjeägda Trångsvikensföretaget Trangia. Hans ambition är att förnya företaget och fördubbla omsättningen på fem år.
NYHET Publicerad:

Positiv investerings- men negativ anställningstrend i Jämtland

KONJUNKTUR Företagen i Jämtland är tillsammans med företagen i Halland och Kronoberg mest positiva i Sverige gällande framtida högre investeringar. Men orosmoln finns, för tredje kvartalet i följd är företagen i Jämtland mer negativa än övriga Sverige när de får uppskatta antalet anställda om sex månader. Det visar siffror från Svenskt Näringslivs senaste företagarpanel.
NYHET Publicerad:

Brottsutsatta företagare känner maktlöshet

BROTTSLIGHET 44 procent av företagen i Jämtlands län upplever att brottslighet är ett problem för det egna företaget. Siffran är en bra bit under genomsnittet för Sverige som ligger på 56 procent men vissa typer av brott så som dieselstölder och inbrott är förhållandevis vanligt. Det visar en enkätundersökning från Svenskt Näringsliv.
NYHET Publicerad:

Åre kommun samordnar och effektiviserar inköpsprocessen

FÖRETAGSKLIMAT Åre kommun samordnar inköpen och skapar en central INKÖPSfunktion. "Med ensamordning av inköpen och en central INKÖPSfunktion kan vi skapa långsiktiga inköpsstrategier som talar om vad vi ska köpa, inom vilka områden, vem som gör inköpet och hur vi vill köpa varor och tjänster", säger Viktor Stjernefeldt inköpschef med ansvar för hela inköpsprocessen inklusive upphandlingar i Åre kommun.
NYHET Publicerad:

Företagsfokus i Bergs kommun

FÖRETAGSKLIMAT Bergs kommun ska förbättra företagsklimatet, målet är en topp 100-placering inom tre år. I den senaste rankingen av lokalt företagsklimat fick kommunen betyget snäppet över godtagbart avseende sammanfattande omdömen. "Godtagbart är inte godtagbart. Bergs kommun är en kommun som ska bli bra i första läget och riktigt bra är såklart målet", säger Therese Kärngard, kommunalråd och kommunstyrelsens ordförande (S) i Bergs kommun.