Tvingas gå med förlust eller flytta utomlands

NYHET Publicerad

E-HANDEL Adam Myllykoski och Philip Åslund har gjort storsuccé med sitt UF-företag Skinbutiken och har belönats med två guld på SM i Ung Företagsamhet. Men nu har planen att starta aktiebolag stoppats av nya momsregler. För att fortsätta driva företaget måste de nu välja mellan att gå med förlust i varje affär eller flytta verksamheten utomlands.

Årets Tillväxtföretag, Skinbutiken UF, Jämtland

Vid SM i Ung Företagsamhet blev Skinbutiken UF utsedda till "Årets Tillväxtföretag". Nu det det ut som att momsreglerna kommer att sätta stopp för utvecklingen.

Skinbutiken UFs affärsidé är att återförsälja virtuella föremål, så kallade skins. Skins är skal till vapen och andra tillbehör i olika spel och Skinbutiken UF är en av Sveriges största återförsäljare av skins till spelet CS:GO, Counter-Strike: Global Offensive.

Philip Åslund, Skinbutiken UF

Philip Åslund

– Skins är utsmyckningar som endast har sitt värde eftersom att det finns en efterfrågan på marknaden. Ju mer ovanligt förekommande ett skin är desto mer värdefullt är det, säger Philip Åslund, webbutvecklare på Skinbutiken.

Spelet CS:GO ligger inom Steam, en plattform där man sparar alla sina spel och skins. På Steam kan du sätta in riktiga pengar för att sedan handla i virtuell valuta på deras marknad, men du kan inte omvandla dina virtuella värden och ta ut riktiga pengar. Skinbutiken UFs lösning är att växla över handeln till fysisk valuta.

Adam Myllykoski, Skinbutiken UF

Adam Myllykoski

– Vi har köpt in skins av olika privatpersoner och större leverantörer för runt 60-70  procent av föremålets värde på Steam-marknaden. Sedan säljer vi skinsen vidare för cirka 85 % av marknadsvärdet. Så kunden tjänar på att köpa via oss istället för via Steam, säger Adam Myllykoski, vd Skinbutiken och fortsätter;

– Vår prissättning anpassas efter vilket utbud vi har och hur stor efterfrågan är. Vi vill aldrig stå med tomma lager, men eftersom vi ändrar priset beroende på efterfrågan har vi alltid lyckats bibehålla ett lagersaldo.

Stor och växande målgrupp

Målgruppen för Skinbutiken UF är stor och växande. E-sporten påstås vara världens snabbast växande sport. För Skinbutiken UF är det främst ungdomar mellan 15-30 år som är intresserade av deras produkter.

– Vi når ut till vår målgrupp via sociala medier. Vi har bland annat fått möjlighet att marknadsföra vår hemsida i en Facebookgrupp med över 57 000 medlemmar och på så sätt nått ut till en stor mängd av vår målgrupp, snabbt och kostnadseffektivt. I dagsläget har vi över 4 700 registrerade användare på vår webbsida och närmare 1 000 unika besökare per dag, berättar Philip Åslund.

Mycket kraft har lags på att skapa en så användarvänlig webbsida som möjligt. Hemsidan ska vara enkel att handla från och kunden ska känna sig trygg i sitt köp. På marknaden finns tyvärr en del bedragare.

– Att bli lurad på pengar är ett stort problem på marknaden så att vara en trygg leverantör lönar sig. Vi har fått mycket uppskattning för vår hemsida, säger Adam Myllykoski.

Från UF till AB

Nu väntar nedläggning av UF-företaget och en uppstart av ett aktiebolag där verksamheten kan fortsätta. Den störta utvecklingspotentialen ligger i att digitalisera hela köpprocessen.

– Som det ser ut idag så behöver vi manuellt godkänna alla order, vilket tar lite tid. Målet är att systematisera köpprocessen så att vi inte behöver hålla på med någon handpåläggning. Men för det så behöver vi starta ett aktiebolag och skaffa Swish för företag, berättar Adam Myllykoski.

Vad är det som stoppar er nu?

– Ja, alltså vi är ju bara 17 år ännu, vi fyller 18 år först i höst. Så hittills har det varit vår ålder som begränsar vår utveckling, konstaterar Adam och Philip.

Men nu har en ny bedömning av Skatteverket ställt killarnas affärsidé på ända och valet står helt plötsligt mellan att göra förlust eller fortsätta bedriva verksamhet från ett annat land. Det är beslutet om att hela försäljningssumman ska bli momspliktig.

– Eftersom vi köper och säljer av privatpersoner så borde vi få använda oss av vinstmarginalbeskattning av begagnade varor. Ett regelverk som andra som köper och säljer begagnade varor från privatpersoner, exempelvis bilhandlare kan använda. Det skulle innebära att vi betalar moms på vinsten. Men blir vi momspliktiga på hela försäljningsbeloppet gör vi förlust på i princip vartenda sålt skin, konstaterar Adam Myllykoski.

Enligt killarna så finns det andra aktörer i branschen som initialt fått beskedet att det var okej att använda sig av vinstmarginalbeskattningsmetoden, men att Skatteverket nu har ändrat sig. Och plötsligt står Adam och Philip inför helt nya utmaningar.

– Som det ser ut i dagsläget är det omöjligt att bedriva verksamhet i Sverige. Nu får vi kolla upp vilka andra möjligheter som finns. Att etablera sig utomlands är ett alternativ, problemet är då att vi inte kan koppla på Swish, vilket är den stora anledningen till att vi lyckats bli så stora.

Framtidsutsikterna för Jämtlands guldföretag har slagits i spillror, men ännu är Adam och Philip inte helt nere för räkning.

– Vi hoppas såklart på en förändring - men sånt lär ta tid...

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Ny vd vill skapa tillväxt hos anrika Trangia

TILLVÄXT Magnus Rydell blir efter sommaren ny vd för familjeägda Trångsvikensföretaget Trangia. Hans ambition är att förnya företaget och fördubbla omsättningen på fem år.
NYHET Publicerad:

Positiv investerings- men negativ anställningstrend i Jämtland

KONJUNKTUR Företagen i Jämtland är tillsammans med företagen i Halland och Kronoberg mest positiva i Sverige gällande framtida högre investeringar. Men orosmoln finns, för tredje kvartalet i följd är företagen i Jämtland mer negativa än övriga Sverige när de får uppskatta antalet anställda om sex månader. Det visar siffror från Svenskt Näringslivs senaste företagarpanel.
NYHET Publicerad:

Brottsutsatta företagare känner maktlöshet

BROTTSLIGHET 44 procent av företagen i Jämtlands län upplever att brottslighet är ett problem för det egna företaget. Siffran är en bra bit under genomsnittet för Sverige som ligger på 56 procent men vissa typer av brott så som dieselstölder och inbrott är förhållandevis vanligt. Det visar en enkätundersökning från Svenskt Näringsliv.
NYHET Publicerad:

Åre kommun samordnar och effektiviserar inköpsprocessen

FÖRETAGSKLIMAT Åre kommun samordnar inköpen och skapar en central INKÖPSfunktion. "Med ensamordning av inköpen och en central INKÖPSfunktion kan vi skapa långsiktiga inköpsstrategier som talar om vad vi ska köpa, inom vilka områden, vem som gör inköpet och hur vi vill köpa varor och tjänster", säger Viktor Stjernefeldt inköpschef med ansvar för hela inköpsprocessen inklusive upphandlingar i Åre kommun.
NYHET Publicerad:

Företagsfokus i Bergs kommun

FÖRETAGSKLIMAT Bergs kommun ska förbättra företagsklimatet, målet är en topp 100-placering inom tre år. I den senaste rankingen av lokalt företagsklimat fick kommunen betyget snäppet över godtagbart avseende sammanfattande omdömen. "Godtagbart är inte godtagbart. Bergs kommun är en kommun som ska bli bra i första läget och riktigt bra är såklart målet", säger Therese Kärngard, kommunalråd och kommunstyrelsens ordförande (S) i Bergs kommun.
NYHET Publicerad:

Förbättrat företagsklimat i Åre – bryter nedåtgående trend

FÖRETAGSKLIMAT Fler kommuner än någonsin får riktigt höga betyg av företagen när Svenskt Näringsliv släpper svaren från sin stora enkätundersökning om företagsklimatet. I Jämtlands län är det Åre kommun som får högst betyg av de lokala företagen. Ett förbättrat betyg leder ofta till att man klättar i kommunrankingen som kommer i höst.
NYHET Publicerad:

"Försämringarna har lett till att vi inte rekryterar"

ENTREPRENÖRSSKATTEN ”Jag vet knappt var Stureplan i Stockholm ligger, men nog påverkas vårt företag i Luleå i högsta grad av den betydande skatteskärpning som regeringen planerar.” Det säger Daniel Sundström som äger Brändöns Måleri AB apropå finansminister Magdalena Anderssons utspel om ändrade 3:12-regler.
NYHET Publicerad:

Tvingas gå med förlust eller flytta utomlands

E-HANDEL Adam Myllykoski och Philip Åslund har gjort storsuccé med sitt UF-företag Skinbutiken och har belönats med två guld på SM i Ung Företagsamhet. Men nu har planen att starta aktiebolag stoppats av nya momsregler. För att fortsätta driva företaget måste de nu välja mellan att gå med förlust i varje affär eller flytta verksamheten utomlands.
NYHET Publicerad:

Renässans för mikrobryggerier

FÖRETAGSAMHET En ny trend i Jämtland är mikrobryggerier. I länet finns ett tiotal mikrobryggerier med varierande produktion allt från några 100 liter upp till drygt 800 000 liter. Men redan under 1800-talet fanns över 600 fristående ölbryggerier i Sverige.
NYHET Publicerad:

Gilla företagsamhet i Jämtland

FÖRETAGSAMHET Gör det enklare för företagsamma människor att växa och skapa välstånd! Det är en uppmaning till politiker från företagare över hela landet som samlas under initiativet ”Gilla företagsamhet” för andra gången.
NYHET Publicerad:

Lång handläggningstid hotar guldsmedsföretag

ARBETSKRAFTSINVANDRING Situationen kring handläggningstider blir bara värre för företag som behöver utländsk arbetskraft. Johan Redhe, vd på Schalins Ringar, vittnar om handläggningstider på minst ett år. "Så lång framförhållning kan inget företag ha. Och sällan en arbetstagare heller", säger Johan Redhe.
NYHET Publicerad:

The devil is in the detail

REGELKRÅNGEL Få torde ifrågasätta behovet av lagar och regler. Men baksidan av myntet blir dock lätt en betungande administration för företag. Detta är därför en viktig aspekt att ta med när ny lagstiftning tas fram. I Sverige tas tyvärr mycket liten hänsyn till detta i den politiska beslutsprocessen. I OECD:s ranking av arbetet med regelkrångel hamnar Sverige långt ned.
NYHET Publicerad:

Högaktuellt att förbereda företaget för dataskyddsförordningen

DIGITALISERING Den nya dataskyddsförordningen stod i fokus vid mötet i Åre 7 april, där företagen fick möjlighet att ställa frågor till Svenskt Näringslivs Carolina Brånby. Det är hög tid att börja arbetet, var hennes budskap.
NYHET Publicerad:

Ökat UF-företagande för ökad tillväxt

GÄSTKRÖNIKA I år driver 369 gymnasieelever i Jämtlands län ett UF-företag, 369 elever som kommer gå en lite ljusare framtid till mötes än de elever som inte driver UF-företag, det borde vara fler! Det skriver Anna Lindberg, tf regionchef Ung Företagsamhet Jämtland, i sin krönika.
NYHET Publicerad:

Ny S-linje skulle öka utanförskapet

KOMMENTAR Allmän visstidsanställning (Alva) är mycket viktig för arbetsmarknaden och öppnar dörrar för personer utan arbete. Trots det finns starka krafter inom S som vill att partiet vid kongressen ska besluta om att driva ett avskaffande av anställningsformen. Resultatet i Jämtlands län skulle bli färre jobbmöjligheter och ökat utanförskap.
NYHET Publicerad:

3:12-förslaget släcker min företagargnista

GÄSTKRÖNIKA Vad är drivkraften för att lägga ner 50-60 timmar per vecka och ta ut en semestervecka på sommaren? Det började jag fundera över när jag läste förslaget till nya skatteregler, de så kallade 3:12-reglerna. Så inleder Bengt Olofsson sin krönika.
NYHET Publicerad:

Ovilja att förstå hur företag fungerar

VÄLFÄRD Om Ilmar Reepalus förslag blir verklighet så stryps flera branscher som är viktiga för Sveriges välfärd. Det konstaterades vid en träff i Östersund med Svenskt Näringslivs Robert Thorburn.
NYHET Publicerad:

Regelkrångel minskar intresset för praktikanter

PAPPERSARBETE Östersunds krav på ytterligare administration kring kommunens ferieungdomar får alla privata vårdgivare utom en att backa. ”Det blir lika krångligt att anställa en feriepraktikant som att anställa vem som helst”, säger Ruth Berglund, vd på äldreboendet Strukturrutan.
NYHET Publicerad:

Negativ investerings- och anställningstrend

KONJUNKTUR När företagen i Jämtland tittar in i framtiden så tror fler företag på lägre investeringar och färre antal anställda än det omvända. Företagen i Jämtland är mest negativa i Sverige när de får frågan om anställningar och näst mest negativa i frågan om investeringar. Det visar siffror från Svenskt Näringslivs senaste företagarpanel. 
NYHET Publicerad:

Ny toppnotering för Jämtlands företagsamhet

NY RAPPORT Företagsamheten uppgår enligt årets mätning till 15 procent av Jämtlands befolkning, vilket är en ny toppnotering. Samtidigt minskar dock nyföretagsamheten något, särskilt bland länets unga, vilket kan vara ett oroväckande tecken. I årets undersökning presenteras även statistik över antalet äldre och unga företagsledare. ”Vi har nästan dubbelt så många företagsledare födda på 1940-talet som dem som är födda 1985 eller senare, vilket är en utmaning då allt fler äldre personer gradvis lämnar företagandet”, säger Ola Toftegaard, regionchef på Svenskt Näringsliv i Jämtland.