Årets UF-mässor ger framtidshopp

NYHET Publicerad

UNG FÖRETAGSAMHET På tisdag, den 19 maj, går den årliga SM-mässan i Ung Företagsamhet (UF) av stapeln. I år blir den online, direktsänd på UF:s Facebooksida*. Då ska 13 UF-vinnare koras och spänningen är på topp.

Invigning av årets UF-mässa i Jönköping. Fv: Carola Lemne, Karolina Borg och Kristina Athlei.
Foto: LBS Jönköping

Invigning av årets UF-mässa i Jönköping. Fv: Carola Lemne, Karolina Borg och Kristina Athlei.

De UF-företag som tävlar på SM har redan vunnit sina respektive UF-mässor på regional nivå. I Jönköping hölls årets regionala UF-mässa på Elmia i slutet av februari. Det var innan restriktionerna kring Covid-19 slog till, och mässan lockade närmare 1000 UF-företagare från hela länet. Det var en succé, i år igen! Carola Lemne, styrelseordförande för Ung Företagsamhet Sverige var på plats och konstaterade:

– Det eleverna lär sig här är viktigt för hela samhället: självsäkerhet, samarbete, att tro på en idé och jobba hårt för att se det hända. Det är ett framtidshopp att vara här.

Lyckad regional UF-mässa

268 UF-företag från 16 gymnasieskolor i länet ställde ut med sina affärsidéer, sålde sina produkter och tävlade i olika kategorier under dagen. Årets UF-företag blev Centrini UFfrånGislaveds Gymnasium som nu tillsammans med övriga vinnare får representera Jönköpings län under SM-mässan på tisdag.

Karolina Borg, regionchef för UF i Jönköpings län är nöjd med både året och mässan:

– Kvaliteten är hög, vi har engagerade lärare och bra stöttning från näringslivet. Det har varit ett bra UF-år! Jag har precis lyssnat på en av pitcherna från eleverna här på mässan och de är så bra på att tänka in hållbarhet och samhällsnytta. De inspirerar mig!

Så fungerar UF

Under ett läsår får eleverna, under skoltid och inom ramen för sitt gymnasieprogram, testa på att driva företag. De skriver affärsplan, genomför sin affärsidé och marknadsför och säljer sin vara eller sin tjänst för att i slutet av UF-året avveckla företaget. Den lokala UF-mässan är för många höjdpunkten då de får möta och visa upp sina idéer för mellan 4000-5000 besökare på Elmia, Jönköping.

– Jag har lärt mig jättemycket under det här året: framförallt tålamod och ansvar. Jag kan tänka mig att starta eget i framtiden, säger Lisa Ullman som drivit Hampa UF (Eksjö) under året.

Hanna Runnstrand har drivit Absorb UF (Gislaved) under året och ser tillbaka på ett lärorikt år:

– Vi har lärt oss att samarbeta i företag och som kollegor, hur man startar företag och vilket arbete som ligger bakom allt.

Karolina Borg konstaterar:

– Eleverna får med sig viktiga kvaliteter som att ta för sig och att prata för sina idéer och säga sin mening. Det är bra för både individen och samhällsutvecklingen.

Bra för framtiden

Adel Trabelsi, lärare på Bäckadalsgymnasiet (Jönköping) har sett vad UF gjort med eleverna under året:

– Eleverna växer. Vi har sett många andra sidor av eleverna än bara de teoretiska. De blir mer sociala, vågar stå framför folk. Det är en otrolig resa de gör på bara några få månader. Det är teori varvat med praktik. Även de som brukar vara blyga och inte syns och hörs kan göra en stor skillnad.

– Vi har lärt oss bra bemötande. Och att det är viktigt med gott bemötande mot alla, säger Tim Danielsson, 4-future UF (Vetlanda).

Forskning visar att de personer som drivit UF-företag på gymnasiet oftare startar eget företag, tjänar bättre och har lägre arbetslöshet än andra.

– Vårt samhälle är beroende av att vi har unga som säger ”jag har en idé” och som sen genomför den. Vår bygd är helt beroende av det, säger Karolina Borg.

Text: Magdalena Carlén

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Skatteproblem synliggjorda av krisen

KRÖNIKA "Ska Sverige komma starkare ur krisen måste vi blicka framåt och lägga grunden för återhämtning. Mycket behöver därför göras för att återstarta beredvilligheten att investera och ta risk, säkra kompetenstillgången och viljan att anställa, stärka incitamenten att arbeta, bygga upp infrastrukturen, utveckla handeln med och öppenheten gentemot omvärlden." Det skriver Johan Fall, skattechef Svenskt Näringsliv i en krönika.
NYHET Publicerad:

En visionär syn på vårt miljöarbete

KRÖNIKA "Det är en framåtblickande, visionär, syn som måste prägla vårt fortsatta miljöarbete". Det skriver Nicklas Skår, Svenskt Näringsliv i denna krönika.
NYHET Publicerad:

Minskad miljöpåverkan när Jönköping växer

Jönköping växer och man planerar nu för hur staden ska växa till 200 000 invånare. En stor utmaning är att minska miljöpåverkan och hur byggandet ska ske hållbart.
NYHET Publicerad:

”Ju mer jag engagerade mig, desto mer fick jag tillbaka”

FÖRETAGANDE Hur är det att vara småföretagare idag och hur gör man sin röst hörd?
NYHET Publicerad:

Dialog är nyckeln till framgång för Jönköping

Jönköping växer och kommunen planerar nu för hur staden ska växa till 200 000 invånare. Utvecklingen är komplex, men en nyckel till framgång är dialog mellan kommun och näringsliv. Det menar Ann-Mari Nilsson (C), kommunstyrelsens ordförande.
NYHET Publicerad:

Kompetensförsörjningen en utmaning för det lilla företaget

KOMPETENSFÖRSÖRJNING "Det har sina fördelar med att vara ett litet företag", säger Sara Grufman, en av ägarna till DecorPanel.
NYHET Publicerad:

Det blir inte alltid som man har tänkt sig

KRÖNIKA Enligt Ungdomsbarometern (UB) säger tre av tio gymnasieungdomar att deras framtidsplaner förändrats på grund av coronapandemin och drygt häften av sistaårseleverna att deras möjligheter att få jobb till hösten är ganska eller mycket dåliga.
NYHET Publicerad:

Er tid är nu

KRÖNIKA "Framtiden ska vara ljus och inspirerande. Det är därför högst bekymmersamt att ungas oro för framtiden nu ökar." Det skriver Johan Olsson, Svenskt Näringsliv i denna krönika.
NYHET Publicerad:

Det långsiktiga målet: Att föra skola och näringsliv närmare varandra

SKOLA & NÄRINGSLIV "Jag upplever att man ibland pratar lite olika språk. Skolan pratar om drömmar, och det är bra, men arbetsgivare och näringslivet kanske snarare pratar om anställningsbarhet"
NYHET Publicerad:

En sommarhälsning

KRÖNIKA Sommaren och semestertiderna har börjat efter en vår som inte liknar någonting vi tidigare upplevt. För många är det nog svårt att känna glädje inför värme, sol och ledighet, kanske är det istället en känsla av lättnad över att den första chockartade fasen är över och att läget nu stagnerat och känns mer greppbart. Men många har drabbats personligen av covid-19 och ännu fler har påverkats av konsekvenserna av den ekonomiska krisen som följt i kölvattnet av pandemin.
NYHET Publicerad:

Fagerhult värnar om sina anställda – också i coronatider

CORONAKRISEN – Vi ser ljust på framtiden, trots Corona. Det kommer att ta tid att komma tillbaka till samma nivåer, men när vi tagit oss igenom den här krisen då kör vi för fullt igen, säger Daniel Johansson, vd för Fagerhult Belysning.
NYHET Publicerad:

Så undviker du bluffakturor och vd-bedrägerier

SÄKERHET Bluffakturor och internetbedrägerier är något som drabbar företagen under hela året. Särskilt besvärligt är det under sommaren då ordinarie personal inte är på plats och därför inte heller erfarenheten kring vilka leverantörer företaget använder och således vilka fakturor som ska betalas. Nina Jelver, bedrägeriexpert på Svensk Handel, listar sina bästa tips för hantering av bluffakturor och vd-bedrägerier. 
NYHET Publicerad:

”Brott mot företag måste få större utrymme i kommunernas arbete”

FÖRETAGSKLIMAT Att Näringslivet är så utsatt och påverkat av brott måste få större utrymme i kommunernas arbete”, anser Anna Gillek, regionchef Svenskt Näringsliv i Jönköpings län. 
NYHET Publicerad:

Så påverkas företagen i Jönköpings län av brottslighet och otrygghet

BROTTSLIGHET Många företag i Jönköpings län ser otrygghet och brottslighet som ett allt större problem. Det visar en ny undersökning från Svenskt Näringsliv där 1375 företag i Jönköpings län deltog.
NYHET Publicerad:

Lunnagård hoppas på bättre anpassade kontroller och regler

REGELFÖRBÄTTRING Tillsammans med riksdagsledamot Acko Ankarberg Johansson (KD) besökte vi, innan coronakrisens utbrott, sjukhemmet Lunnagård för en diskussion om verksamheten och långsiktiga utmaningar. 
NYHET Publicerad:

"Vi är en privat utförare i en skattefinansierad kontext"

FÖRETAGANDE Innan coronakrisen svepte in över Sverige träffade vi Mats Siljehult, verksamhetschef och vd på Wetterhälsan i Jönköping, för ett samtal om hur det är att vara företagare och vilka långsiktiga utmaningar han då såg i sin bransch. 
NYHET Publicerad:

TRR - ett stöd för företag i omställning

OMSTÄLLNING Magnus Gustafsson, regionchef för TRR i Jönköpings län, berättar om hur de stöttar företag som står inför omställning.
NYHET Publicerad:

Kompetensförsprång efter krisen

KOMPETENSFÖRSÖRJNING För många företag har det sedan i mitten av mars handlat om att hantera coronakrisens mest akuta effekter. Många åtgärder har vidtagits och ett stort antal verksamheter har varslat, sagt upp eller permitterat sin personal. Nu går tankarna till hur man kan göra det bästa av tiden fram tills dess att det vänder. Kan man kanske till och med stå starkare när hjulen börjar snurra igen? 
NYHET Publicerad:

Enkätsvaren 2020 – så tycker företagen om företagsklimatet i Jönköpings län

FÖRETAGSKLIMAT Idag släpps Svenskt Näringslivs årliga enkätundersökning. Årets undersökning besvarades av över 32 000 företag och Jönköpings län är fortsatt bästa län.
NYHET Publicerad:

Unga är nyckeln i kompetensförsörjningen

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Hur coronakrisen kommer att påverka kompetensförsörjningen bland svenska företag är för tidigt att säga. Historiskt sett har kompetensen dock varit ett stort problem för många företag.