Årets UF-mässor ger framtidshopp

NYHET Publicerad

UNG FÖRETAGSAMHET På tisdag, den 19 maj, går den årliga SM-mässan i Ung Företagsamhet (UF) av stapeln. I år blir den online, direktsänd på UF:s Facebooksida*. Då ska 13 UF-vinnare koras och spänningen är på topp.

Invigning av årets UF-mässa i Jönköping. Fv: Carola Lemne, Karolina Borg och Kristina Athlei.
Foto: LBS Jönköping

Invigning av årets UF-mässa i Jönköping. Fv: Carola Lemne, Karolina Borg och Kristina Athlei.

De UF-företag som tävlar på SM har redan vunnit sina respektive UF-mässor på regional nivå. I Jönköping hölls årets regionala UF-mässa på Elmia i slutet av februari. Det var innan restriktionerna kring Covid-19 slog till, och mässan lockade närmare 1000 UF-företagare från hela länet. Det var en succé, i år igen! Carola Lemne, styrelseordförande för Ung Företagsamhet Sverige var på plats och konstaterade:

– Det eleverna lär sig här är viktigt för hela samhället: självsäkerhet, samarbete, att tro på en idé och jobba hårt för att se det hända. Det är ett framtidshopp att vara här.

Lyckad regional UF-mässa

268 UF-företag från 16 gymnasieskolor i länet ställde ut med sina affärsidéer, sålde sina produkter och tävlade i olika kategorier under dagen. Årets UF-företag blev Centrini UFfrånGislaveds Gymnasium som nu tillsammans med övriga vinnare får representera Jönköpings län under SM-mässan på tisdag.

Karolina Borg, regionchef för UF i Jönköpings län är nöjd med både året och mässan:

– Kvaliteten är hög, vi har engagerade lärare och bra stöttning från näringslivet. Det har varit ett bra UF-år! Jag har precis lyssnat på en av pitcherna från eleverna här på mässan och de är så bra på att tänka in hållbarhet och samhällsnytta. De inspirerar mig!

Så fungerar UF

Under ett läsår får eleverna, under skoltid och inom ramen för sitt gymnasieprogram, testa på att driva företag. De skriver affärsplan, genomför sin affärsidé och marknadsför och säljer sin vara eller sin tjänst för att i slutet av UF-året avveckla företaget. Den lokala UF-mässan är för många höjdpunkten då de får möta och visa upp sina idéer för mellan 4000-5000 besökare på Elmia, Jönköping.

– Jag har lärt mig jättemycket under det här året: framförallt tålamod och ansvar. Jag kan tänka mig att starta eget i framtiden, säger Lisa Ullman som drivit Hampa UF (Eksjö) under året.

Hanna Runnstrand har drivit Absorb UF (Gislaved) under året och ser tillbaka på ett lärorikt år:

– Vi har lärt oss att samarbeta i företag och som kollegor, hur man startar företag och vilket arbete som ligger bakom allt.

Karolina Borg konstaterar:

– Eleverna får med sig viktiga kvaliteter som att ta för sig och att prata för sina idéer och säga sin mening. Det är bra för både individen och samhällsutvecklingen.

Bra för framtiden

Adel Trabelsi, lärare på Bäckadalsgymnasiet (Jönköping) har sett vad UF gjort med eleverna under året:

– Eleverna växer. Vi har sett många andra sidor av eleverna än bara de teoretiska. De blir mer sociala, vågar stå framför folk. Det är en otrolig resa de gör på bara några få månader. Det är teori varvat med praktik. Även de som brukar vara blyga och inte syns och hörs kan göra en stor skillnad.

– Vi har lärt oss bra bemötande. Och att det är viktigt med gott bemötande mot alla, säger Tim Danielsson, 4-future UF (Vetlanda).

Forskning visar att de personer som drivit UF-företag på gymnasiet oftare startar eget företag, tjänar bättre och har lägre arbetslöshet än andra.

– Vårt samhälle är beroende av att vi har unga som säger ”jag har en idé” och som sen genomför den. Vår bygd är helt beroende av det, säger Karolina Borg.

Text: Magdalena Carlén

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Enkätsvaren 2020 – så tycker företagen om företagsklimatet i Jönköpings län

FÖRETAGSKLIMAT Idag släpps Svenskt Näringslivs årliga enkätundersökning. Årets undersökning besvarades av över 32 000 företag och Jönköpings län är fortsatt bästa län.
NYHET Publicerad:

Unga är nyckeln i kompetensförsörjningen

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Hur coronakrisen kommer att påverka kompetensförsörjningen bland svenska företag är för tidigt att säga. Historiskt sett har kompetensen dock varit ett stort problem för många företag.
NYHET Publicerad:

Årets UF-mässor ger framtidshopp

UNG FÖRETAGSAMHET På tisdag, den 19 maj, går den årliga SM-mässan i Ung Företagsamhet (UF) av stapeln.
NYHET Publicerad:

Dramatiskt läge och dyster framtidstro bland företagen

DET EKONOMISKA LÄGET Läget är fortfarande mycket allvarligt och framtiden ter sig dyster för företagen i både Sverige och Jönköping län.
NYHET Publicerad:

Ökat samarbete mellan skola och näringsliv

NY MEDARBETARE Under de närmsta två åren kommer Simon Sjögren att arbeta heltid med att öka samverkan mellan skola och näringsliv i Västra Götaland, Halland, Jönköpings län samt Värmland.
NYHET Publicerad:

Middagarna som inte blev av – ”vi har tappat 95% av vår omsättning”

CORONAKRISEN Coronakrisen har fört med sig allvarliga påfrestningar för privatpersoner och företag i hela landet. Förutom oron kring sin egen och andras hälsa har företag och jobb försvunnit eller tvingas kämpa hårt för att finnas kvar.  
NYHET Publicerad:

Industrin i Jönköpings län drabbas hårt av Coronakrisen

CORONAKRISEN Coronakrisen drabbade i början främst besöksnäringen. Nu drabbas dock även allt fler industriföretag, inte minst i Jönköpings län. I alla kommuner i länet utom två är industriföretag de största privata arbetsgivarna.
NYHET Publicerad:

Högst andel permitterade i Jönköpings län

CORONAKRISEN Sedan ansökningstidens start den 7 april har 10 625 personer korttidspermitterats i Jönköpings län. Totalt har drygt 208 000 anställda gått ner i arbetstid i hela landet. Flest antal har permitterats i storstadslänen – men justerat för arbetsmarknadens storlek ser fördelningen annorlunda ut. Då har Jönköping högst andel i landet.
NYHET Publicerad:

Så kan vi rädda företag och jobb i Jönköpings län

DEBATT Att inte göra rätt saker nu leder till långt större kostnader i framtiden.
NYHET Publicerad:

Tiden rinner ut för besöksnäringen

GÄSTKRÖNIKA Just nu ser det inte ljust ut för besöksnäringen. Det stöd som redan kommit är inte anpassat efter vår bransch. Minsta felhantering från vår sida kan även resultera i att vi inte får något stöd alls. Så, Vi behöver hjälp nu, annars är jag rädd att det är slutet för besöksnäringen.
NYHET Publicerad:

Fokus på corona under frukostmöte: ”Krisen är här och näringslivet behöver hjälp nu”

CORONAKRISEN Värnamo Näringsliv bjöd i fredags in företagare till ett digitalt frukostmöte, där de fick chans att ställa frågor och få svar från experter. Vi på Svenskt Näringsliv fanns på plats tillsammans med bland annat Frida Boklund från Företagarna för att bidra med svar angående den rådande situationen.
NYHET Publicerad:

Svenskt Näringsliv Väst startar podd

PODCAST Svenskt Näringsliv i Väst startar 'Näringslivspodden'. En podcast om aktuella frågor inom politik och näringsliv i Västsverige.
NYHET Publicerad:

"Vi måste fokusera på att undvika massarbetslöshet"

CORONAKRISEN Regeringen, Centerpartiet och Liberalerna har lagt fram ytterligare ett krispaket på nästan elva miljarder kronor med fokus på jobb och omställning. ”Flera av utbildnings- och omställningssatsningarna är bra. Samtidigt måste vi fokusera på att undvika massarbetslöshet och rädda jobb och företag. Därför är det av yttersta vikt att förstärka systemet för korttidspermittering", säger vd Jan-Olof Jacke i en kommentar.
NYHET Publicerad:

Mer stöd och hjälp behövs

KRÖNIKA Tidigare i veckan gick vi ut med ett åtgärdspaket för att visa på sätt att hjälpa företag som drabbas av coronakrisen och dagen efter kom regeringens krispaket. Vi kunde se att regeringen hade lyssnat på våra förslag och inspel, men känner inte att det räcker.
NYHET Publicerad:

Så slår coronaviruset mot näringslivet i länet

CORONAKRISEN 7 av 10 företag i Jönköpings län upplever nu vikande försäljning eller orderingång till följd av Coronaviruset. Samtidigt drabbas fler än hälften av företagen av störningar i materialtillförsel och produktion. Det visar en ny undersökning bland 365 av Svenskt Näringslivs medlemsföretag i länet. 
NYHET Publicerad:

200 miljarder kronor i räddningspaket för företag och jobb

CORONAKRISEN "Det nya coronaviruset har skapat en extremt svår situation för svenska företag och jobb. Det är ett unikt svårt läge som kräver unikt kraftfulla åtgärder. Vi måste agera för att rädda företagen och jobben. Därför föreslår Svenskt Näringsliv nu ett brett räddningspaket för företag och jobb motsvarande 200 miljarder kronor". Det säger vd Jan-Olof Jacke.
NYHET Publicerad:

Senaste nytt: Kraftfulla krisåtgärder men fler kommer att behövas

CORONA Läget för svenska företag har förvärrats dramatiskt på mycket kort tid. ”Därför är det bra att regeringen, i linje med Svenskt Näringslivs förslag, vidtar ytterligare åtgärder som kan hjälpa företag ur den mest akuta krisen, säger vd Jan-Olof Jacke i en kommentar till regeringens nya krispaket.
NYHET Publicerad:

Prövande tider för länets företag

KRÖNIKA Det är prövande tider vi befinner oss i. Ingen är oberörd av den framfart som coronaviruset har, vare sig på det personliga planet eller i företagens verksamhet.
NYHET Publicerad:

Företag på riksdagsbesök

FÖRETAGSKLIMAT Under en heldag i riksdagen mötte företagare från sex branscher i Jönköpings län de riksdagspolitiker som representerar länet för samtal om företagens förutsättningar.