NYHET22 oktober 2019

Lagligt, lämpligt och listigt

När det offentliga konkurrerar med det privata näringslivet finns det risk för att konkurrensen snedvrids och att det blir fråga om konkurrens på olika villkor. Detta drabbar ofta små lokala företagare och riskerar skada förtroendet mellan näringslivet och offentliga aktörer.

Foto: Mia Berglund
Foto: Peter Bartholdsson

— Vid 1900-talets början så fanns det i Sverige bara marknaden och ingen offentlig aktör. I och med att vi har fått en större offentlig sektor, så har det även växt fram en konkurrens från det offentliga, vilket uppmärksammades under 90-talet, förklarar Stefan Sagebro som under många år arbetat med konkurrensfrågor.

Men det finns regleringar. Konkurrensverket utövar tillsyn över konkurrensbegränsade offentlig säljverksamhet och det går att väcka talan vid Patent- och marknadsdomstolen om att förbjuda stat, kommun och landsting att sälja varor och tjänster på ett sätt som begränsar konkurrensen.Syftet med detta är att det offentliga inte ska tränga undan näringslivet på ”ej kompetensenligt område”. När det offentliga får bedriva verksamhet sida vid sida med näringslivet så ska det ske på ett sätt som inte snedvrider konkurrensen.

Så, hur kan man komma tillrätta med osund konkurrens?

— Det bästa är såklart om det kan ske genom frivilliga åtgärder så att det inte hamnar i domstol, utan att det offentliga förändrar sitt arbete efter att Konkurrensverket har knackat på dörren, säger han.

Exempel på verksamheter som det kommer in anmälan och klagomål kring är kommunala konferensanläggningar, hotell och restauranger, gym och bowlinghallar. Men även många anmälningar gäller kommunala verksamheter som sysselsätter unga och/eller långtidsarbetslösa.

— Där möter två verkligheter varandra. Å ena sidan risken med osund konkurrens och å andra sidan det viktiga arbetet att sysselsätta arbetslösa med meningsfullt arbete, menar Stefan Sagebro.

Enligt Svenskt Näringslivs senaste undersökning av det lokala företagsklimat är osund konkurrens från kommunen ett förekommande och branschöverskridande problem. I Jönköping svarade ungefär var fjärde företagare att de upplevde att den kommunala verksamheten hade en stor eller ganska stor undanträngningseffekt på de privata aktörerna.

— I tider som dessa när många kommuners egna finanser är ansträngda är det extra viktigt att se till att skattepengar används ändamålsenligt och effektivt. Ett sätt är att inte bedriva verksamheter som konkurrerar med näringslivet, utan istället sätta ram- och regelverk som möjliggör för företag att anställa och växa som i sin tur genererar skatteintäkter till vår gemensamma välfärd. Det gäller inte bara inom den kommunala kärnverksamheten utan även våra regioner, offentligt ägda bolag andra offentliga aktörer, säger Anna Gillek, regionchef för Svenskt Näringsliv i Jönköpings län.

Men, det finns en hel del som kommuner kan göra för att inte konkurrera med näringslivet på osunda villkor.

— Utforma en policy och ha det på pränt. Inventera er verksamhet, även de kommunala bolagen. Ha en årlig dialog med näringslivet om konkurrensfrågor. Kontrollera effekterna på konkurrensen vid ny eller utökad verksamhet och gör en konsekvensanalys. Vad är lagligt, lämpligt och listigt. Inkludera även de offentligt ägda bolagen. Har vi rätt prissättning? Se till att inte underprissätta utan beakta alla kostnader och gör en regelbunden översyn, tipsar Stefan.

Att arbeta med dialog med näringslivet är något som kan ge resultat inom arbetsmarknadsinsatser.

— Istället för att starta egen produktion eller försäljning och anställa personer långt från arbetsmarknaden, så kan man istället inleda samarbete med lokala näringslivet för att få till långsiktigt samarbete i riktig sysselsättning, säger Stefan och avslutar med en uppmaning till:

— Sammanblanda inte myndighetsutövning och säljverksamhet som till exempel när räddningstjänsten säljer brandskyddsutbildningar. Dimensionera verksamheten rätt, till exempel matportioner, så inte överkapacitet uppstår. Om de sedan genom sidoförsäljning säljs på privata marknaden, kan det konkurrera med privata restauranger.

Svenskt NäringslivLokalt Företagsklimat
Skriven avAnna Gillek
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist